Rendszer-integráció fröccsöntő gépek kiszolgálására
Automata ellenőrzést is tartalmazó robotcellák tervezése és kivitelezése műanyag terméket fröccsöntő gépek kiszolgálására.

 

Egy 200, illetve egy 140 tonna záróerejű, kizárólag PC/ABS anyagot használó fröccsgép mellé olyan robotcellák tervezése, gyártása, telepítése és beüzemelése volt a feladatunk, amelyek két, illetve három terméktípust is le tudnak kezelni a fröccsöntő szerszámból történő elvételtől a selejtek válogatásán át a bliszterbe pakolásig. A teljes mechanikus tervezést és gyártást, valamint a mechanikus komponenseket, illetve a helyszíni telepítést az ENTRA-SYS Kft. biztosította. Az elektromos vezérlés tervezésével, kivitelezésével és a programozási feladatokkal a 3i Kft.-t bíztuk meg.

A darabokat és a különálló anguszokat a fröccsgépre telepített síkrobot veszi el a szerszámból. Feladatunk volt a termékspecifikus robotlapok tervezése és gyártása is. Itt az anguszok elvételére darabérzékelős megoldást kellett alkalmazzunk. Az elvétel után az anguszokat egy külön gyűjtőszalagra kell helyezni, ami kihordja azokat a cellából. A darabokat azonosítás és ellenőrzés miatt egy speciális jig lapra teszi le a síkrobot, ahol fészkenként ellenőrizzük a termékek meglétét. A fröccsgép ellenőrzi a szerszámfészek kitöltöttségét (Cavity eye), a selejtes darabokat az átvett jel alapján azonosítjuk.

Az egyik cellában a jig lapból a jó darabokat egy SCARA robot egy, a terméknek megfelelő fészkekkel rendelkező bliszterbe (műanyag tálca) pakolja. A másik cellában a jig lapból egy szervo körasztalra kerülnek a darabok, itt történik a kamerás ellenőrzés, mely a karcok és egyéb fröccsöntési hibák kiszűrésére szolgál. Ezután a jó darabokat a bliszterbe, a selejteket egy selejtkihordó hevederes szállítópályára pakoljuk. Ennél a cellánál két SCARA robot végzi az egymás utáni átrakási műveleteket. Hibás darabok nem kerülhetnek a bliszterbe. A bliszterekben üres pozíció nem maradhat.

Mindkét cellában általunk tervezett és gyártott 4 tengelyes H-portál végzi a bliszterek mozgatását. Az üres és a teli bliszterek egy-egy, a cellában dedikált helyre pozicionált raklapon helyezkednek el. A raklap minden szintjére 5 bliszter kerül, két álló és mellettük három fekvő pozícióban. Az elrendezés az üres bliszterek betöltésénél 180°-ban megfordulhat, ezt automatikusan le tudjuk kezelni. A tálcákat mintegy 1,2 méter magasan kell egymásba helyezni, a legfelső zárószintet képező tálcák üresek maradnak. A H portál függőleges tengelyének végén egy pneumatikus forgatómű biztosítja, hogy mindhárom lehetséges pozícióból a vonalkóddal ellátott oldalt a leolvasó elé tudjuk forgatni. Ezzel minden bliszter azonosítása is biztosított.

 

 

A vákuumos fej felett egy lézeres távolságmérő és egy kamera gondoskodik a tálcák azonosításáról és az aktuális rakatmagasság ellenőrzéséről. Az üres bliszter a vonalkód leolvasása után egy pufferszalagra, illetve egy előzetes tárolóhelyre kerül, ez biztosít üres blisztert a rakatcsere idejére. A betöltött tálcák is először szintén egy puffer pozícióba kerülnek. Így biztosítható a fröccsgép folyamatos üzeme a teli rakat eltávolítása alatt is. A H-portálok, szállítópályák és azok váza, valamint az egyéb vázelemek LIPRO aluprofil és gépépítő elemekből készültek. A pneumatikus automatizálás Metal Work Pneumatic elemekből (Syntesi levegő-előkészítő, EB80 szelepsziget, ISO6432 munkahengerek stb.) valósult meg. A H-portál építőelemei szintén a Metal Work Pneumatikától származnak – SHAK Gantry szervotengelyek és DAPK 3 pozíciós pneumatikus forgatómű.

A cella kezelése egy nyomógombokból és érintőképernyős kijelzőből (HMI) álló vezérlőfelületen keresztül történik. A berendezés működtethető teljesen automata és „kézi” üzemben egyaránt. Ilyenkor lehetőség van az egyes mozgások léptetésére, mely beállítás vagy esetleges hiba esetén segíti az operátor munkáját. A cellába való belépés engedélyezése nyomógombbal és a dolgozó RFID-kártyájának azonosításával történik.

Természetesen a cella biztonságtechnikája is a szabványoknak megfelelően, de a legkényelmesebb kezelés, üzemeltetés biztosítása mellett került kialakításra. Így lehetséges, hogy a fröccsgép és a belső biztonsági zónában történő robotmozgások mellett a külső biztonsági zónában engedélykérés és a H-portál safety pozíció ellenőrzése után lehetséges a rakatcsere. A közeljövőben tervezett fejlesztési lépés a folyamat autonóm raklapszállító robotokkal történő kiszolgálása lesz, melyre mechanikusan már előre felkészítettük a cellákat.

Köszönet a Megrendelő sárvári Flextronics plastic mérnökcsapatának és az alvállalkozó 3i Kft. mérnökeinek, hogy csapatként, közös erőfeszítéssel egy újabb sikeres projektet zárhattunk. 

Európai és amerikai autógyárak zárhatnak be az idén
Több alacsony kihasználtságú európai és észak-amerikai autógyár bezárására vagy eladására kerülhet sor az idén, mivel az autógyártók kapacitásfelesleggel küzdenek, miközben nő az árverseny - közölte a Gartner kutató- és tanácsadó cég csütörtökön.
Adókötelezettségek kibertámadás esetén
Az elmúlt években jelentősen emelkedett a vállalkozásokat érintő kibertámadások száma, amelyek komoly fenyegetést jelentenek az adatbiztonságra, és jelentős kockázatot hordoznak a társaságok működésére nézve.
Európai regionális együttműködés alakult az energiahatékony építési megoldások előmozdítására
Az ABB regionális tudáspartnerként csatlakozott a WorldGBC Európai Regionális Hálózatához, hogy az európai fenntarthatósági célokhoz igazodóan elősegítse az alacsony szén-dioxid-kibocsátású, energiahatékony épületek elterjedését.
A már meglévő MI-technológiák alkalmazása segítheti a sikeres energiaátmenetet
A Világgazdasági Fórum (WEF) jelentése szerint a már meglévő technológiák felhasználásával is 31 százalékkal csökkenthetné az emberiség az energiaintenzitást, ami 2030-ra már éves szinten 2000 milliárd dollárnyi megtakarítást eredményezhetne.
Együttműködési megállapodást kötött a Messer a Pécsi Tudományegyetemmel
A Pécsi Tudományegyetem és a Messer hosszútávú, hidrogéntechnológiára vonatkozó együttműködési megállapodást kötött. A felek célja a hidrogén szakmérnöki oktatás és a hazai hidrogén infrastruktúra gyakorlati fejlesztése.