Nyomozás indult a Volkswagen ellen
Csalás gyanújával vizsgálatot indított az Egyesült Államok igazságügyi minisztériuma a Volkswagen ellen, a német autógyártót az amerikai környezetvédelmi előírások megsértésével, a dízelautók kibocsátási tesztjének manipulálásával gyanúsítják.

A bűnügyi eljárást a tárcának a környezetért és a természeti forrásokért felelős osztálya folytatja le. Az ügyben a jövő héten albizottsági meghallgatások kezdődnek az amerikai képviselőházban. Michael Horn, a Volkswagen amerikai részegének vezetője a 2016-os Passat New York-i bemutatóján hétfő este kifejezte meggyőződését, hogy a cég képes lesz helyreállítani a fogyasztói bizalmat, miután totálisan elvesztették azt.

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) vádolta meg azzal a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A Volkswagen elismerte, hogy a "csaló szoftverrel" folytatott manipuláció világszerte 11 millió járművet érintett. Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként 37 500 dollár büntetéssel sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elérheti a 18 milliárd dollárt az Egyesült Államokban. A Volkswagen amerikai eladásainak mintegy ötöde dízelüzemű jármű.

Vizsgálatot rendelt el Franciaország is

Az eset kapcsán Franciaország sem tétlenkedett. Ségolene Royal francia környezetvédelmi miniszter bejelentette, hogy kiterjedő vizsgálatot indított annak kapcsán, hogy kiderült, a Volkswagen autógyár csalt bizonyos modelljei károsanyag-kibocsátását illetően. A miniszter azt kérte a francia autógyáraktól, hogy "győződjenek meg arról, hogy nem voltak ilyen gyakorlatok Franciaországban".

– Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynökségéhez fordultam, hogy elkérjem azokat a megalapozott bizonyítékokat, amelyekkel felmérhető a csalás természete, és azokat az eszközöket, amelyekkel ezt észlelték – hangoztatta a miniszter. Ségolene Royal felkért egy, a francia állam által az Európai Bizottság számára megjelölt, tesztelésekre kijelölt céget, az UTAC-ot, hogy a csalási mechanizmusok megértése érdekében vegye fel a kapcsolatot az amerikai ügynökséggel, és tegyen javaslatokat az illetékes francia szerveknek.

A Volkswagen kedd délelőtt közleményt adott ki, amelyben hangsúlyozza, hogy az európai piacon eladott, EU-6 dízelmotorral felszerelt új gépkocsik mindenben megfelelnek az előírásoknak, és a beépített szoftver semmilyen adatot sem befolyásol. "Diszkrepanciák" lehetnek az EA 189 típusú motorral üzemelő járművekkel, amelyekből világszerte 11 millió fut.

Berlin és Brüsszel is tudott manipulációról

A német kormány és az Európai Bizottság is régóta tudja, hogy az autógyártók rendelkeznek a károsanyag-kibocsátás manipulációjára szolgáló technológiával, és alkalmazzák is azt – írta kedden online kiadásában a Die Welt. A német lap szerint a közlekedési minisztérium az ellenzéki Zöldek parlamenti frakciójának írásbeli kérdésére adott, július 28-i keltezésű válaszában azt írta: egyetértenek az Európai Bizottsággal abban, hogy még nem sikerült teljes mértékben megvalósítani a károsanyag-kibocsátási értékek manipulációjára szolgáló berendezések alkalmazásának kiküszöbölését célzó koncepciót.

Ez magyarul azt jelenti, a tárca előtt ismert, hogy létezik a szakmában ciklusfelismerőnek nevezett technológia, amelynek segítségével csökkenthető a kocsik károsanyag-kibocsátása a környezetvédelmi teszteken, és az autógyártók élnek is ezzel a lehetőséggel. A minisztérium válaszában az is olvasható, hogy a kormány támogatja az uniós előírások rendszerének továbbfejlesztését, különösen azokat a szabályalkotási törekvéseket, amelyek a gépjárművek "tényleges kibocsátásának" további csökkentésére irányulnak.

Ez pedig azt jelenti: a kormány pontosan tudja, hogy eddig nem sikerült megoldást találni a manipuláció felismerésére, és arra, hogy a gyártók ne csaljanak. A Zöldek írásbeli kérdése nem meghatározott cégre vagy motortípusra vonatkozott, hanem az autóiparral összefüggésben felmerült több különböző problémára, köztük arra a technológiára, amelynek révén automatikusan csökken egy kocsi károsanyag-kibocsátása a vizsgálatokon. A Volkswagen ellen éppen egy ilyen eljárás alkalmazása miatt indult eljárás az Egyesült Államokban. 

Ami pedig a cégen belüli helyzetet illeti, sokan Martin Winterkorn, a Volkswagen-csoport elnökének fejét követelik. Úgy vélik, hogy a fejlesztésekért is felelős vezetőnek vagy azért kellene távoznia, mert tudtával történtek meg a csalások, vagy azért, mert felelős vezetőként fogalma sincs arról, mi történik az általa irányított vállalatnál. A Tagesspiegel információi szerint kész tény, hogy Winterkorn szerződését nem hosszabbítják meg, posztjára Matthias Müller, a Porsche jelenlegi irányítója kerülhet. 

UPDATE! Lemondott a Volkswagen vezérigazgatói posztjáról Martin Winterkorn – adta hírül a Volkswagen csoport szerda délutáni közleménye

 

A szakértő szerint

"Ezer sebből vérzik" az a modell, amely az autók fogyasztásának és károsanyag-kibocsátásának mérését meghatározza, így a Volkswagen-botrány hozzájárulhat az előírások felülvizsgálatához és racionálisabbá válásához, így ezek összhangba kerülhetnek a vevői igényekkel – mondta Gablini Gábor, a Magyar Autós Szakmai Szövetség (MASZSZ) elnöke.

Az autók fogyasztását – előírásszerűen – egy sík, zárt pályán körözve mérik úgy, hogy minden fogyasztót – például a világítást és a légkondicionálót – kikapcsolnak. A sebességre egy algoritmus van, így dokumentálják azt az alacsony fogyasztást, amely köszönő viszonyban sincs a városi és az autópályán mért fogyasztással – jegyezte meg.

A károsanyag-kibocsátást pedig egy mérési ciklus alapján kell elvégezni. Amikor a motor elektronikája érzékeli a mérési paramétereket, akkor úgy állítja be a motort, hogy a lehető legkevesebb károsanyagot bocsássa ki. Miután a mérőműszereket erre a ciklusra állítják be – azokat átállítani nem lehet – a szervizek nem tudják felismerni az esetleges manipulációt – mondta.

A VW manipulációja az Egyesült Államok követelményeinek eleget tevő motoroknál jelentkezett, a szakember szerint nem véletlenül. Ha minden körülmény között teljesíti a motor az alacsony károsanyag-kibocsátási normát, lecsökken a teljesítménye, így gázadásra "nem fog ugrani", márpedig a vevők ezt szeretnék. A két követelmény – a környezetvédelmi és a vevői – csak úgy érhető el együttesen, ha a méréskor megfelelő a kibocsátás, de a használat során már növekszik a motor teljesítménye. Ez nem csak a VW, hanem az egész iparág problémája - tette hozzá a MASZSZ elnöke.

A felismerés részben már megtörtént: az EU-ban tavaly döntés született arról, hogy az autók fogyasztásának mérése közelebb kerüljön a valós körülményekhez – mondta Gablini Gábor. Miután a manipuláció a motor vezérlő elektronikájának a programozásával érhető el, egy néhány percig tartó átprogramozással meg is szüntethető – mondta az MTI-nek egy magát megnevezni nem kívánó szakértő, aki hozzátette: elvileg bármelyik gyártó képes a motort vezérlő elektronikát úgy programozni, ahogyan azt a VW tette.

 

Kik Európa innovátorai?
2024-ben is magas volt a szabadalmi aktivitás, közel 200 ezer szabadalmi bejelentést tettek az Európai Szabadalmi Hivatalhoz – derült ki szervezet közléséből.
Így lesz a jövő adatközpontja fenntartható és biztonságos
Az adatközpontoknak egyre komolyabb elvárásoknak kell megfelelniük, legyen szó teljesítményről, kapacitásról vagy éppen a biztonságos és megbízható működésről. Elengedhetetlen, hogy a rendszer folyamatosan elérhető legyen, de az adatokhoz kizárólag azok férhessenek hozzá bármikor és bárhonnan, akik erre jogosultak.
Ötgenerációs munkahelyeké a jövő: újra kell tanulnunk a felgyorsult világot
Kényes helyzetekhez, feszültséghez, széthúzáshoz vezethetnek sokak szerint a generációs különbségek, főleg a munka világában. Szükségszerű-e, hogy ez így legyen? Hasonlóan sürgető és megoldásra váró kérdésekre keresik a választ a Bosch Podcast legfrissebb adásának szakértő vendégei, Steigervald Krisztián és Somogyi András.
Tudjuk, hogy káros, mégsem törődünk az akkumulátorgyárak éjszakai fényszennyezésével
A fényszennyezés egyaránt káros hatással van az emberi szervezetre és az élővilágra, mégis kevés figyelem jut rá az új gigaberuházások kivitelezésénél.
Új kiberbiztonsági szabályozás: így spórolhatnak milliókat a cégek
2025-ben tovább szigorodtak a kiberbiztonsági előírások, amelyek az auditok lefolytatását és a felügyeleti díjak számítását érintik.