Nem csak a Volkswagen trükközött
A dízel üzemű gépkocsik károsanyag-kibocsátására vonatkozó határértékek túllépése nem korlátozódik a Volkswagenre - írja az Auto Bild.

A német szakfolyóirat előzetesen részleteket közölt a pénteki számában megjelenő írásból, amely szerint az ICCT (Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa) vizsgálata kimutatta: a BMW X3 xDrive nitrogénoxid kibocsátása a közúti közlekedésben 11,88-szorosan haladta meg a kilométerenként 0,08 grammos európai Euro-6 normát. Ez valamivel még rosszabb, mint az amerikai környezetvédelmi hatóság által pellengérre állított VW Passat 2,0 TDI által produkált 11,35-szörös érték.

Az Auto Bild kérdésére, hogy a BMV a próbapadon végzett mérések során másképp kalibrálja -e a motort, a társaság azt válaszolta, hogy a BMW autóiban nincs olyan funkció, ami a mérési ciklusokat ellenőrizné. Az X3-assal kapcsolatban érkező negatív hírek hatására a BMW papírja 6 százalékkal zuhant a frankfurti tőzsdén, és esett a Daimler és az autóipari beszállító Continental részvénye is.

A VW korábban elismerte, hogy az Egyesült Államokban olyan szoftvert alkalmazott, amely csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem korlátozza a motorteljesítményt. Alexander Dobrindt német közlekedési miniszter utasította az illetékes hatóságot, hogy minden VW-dízelmodellt vessen alá vizsgálatnak. Más gyártók vagy a VW-konszernhez tartózó más márkák esetében erről nem volt szó – írja az Auto Bild.

Az Európai Bizottság szerint korai lenne egész Európára kiterjedő vizsgálatot kezdeni, mert egyelőre nem lehet megmondani, hogy az Európában futó VW-gépkocsikat manipulálták-e. Az EU bizottsága a következő napokban össze kívánja hívni a tagországok felügyeleti szerveit, hogy megvitassák, megfelelő-e a jelenlegi ellenőrzési rendszer.

A Seat is érintett

Mintegy félmillió Seat márkájú autó lehet érintett a Volkswagen (VW) autógyár károsanyag-kibocsátási botrányában - közölte csütörtöki számában az El País című napilap, hivatkozva a céghez közeli forrásokra. A VW-csoporthoz tartozó Seat a lapnak küldött e-mailben elismerte, hogy 2009 óta eladott modelljei közül többet olyan EA189-es motorral szereltek fel, amelyet az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége szerint manipuláltak. A motorokat az anyavállalattól kapták, és a barcelonai üzemben kerültek bele az autókba - írja az újság, hozzátéve, hogy a cég nem közölte, pontosan hány járműről van szó.

A Seat ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a jelenleg árusított modellek közül mindegyik már Euro-6-os motorral van felszerelve, és megfelelnek a jogi és környezetvédelmi normáknak. A spanyol ipari minisztérium munkacsoportot állított fel, és további információkat kért a VW-től arról, hogy a spanyol autóipart milyen mértékben érinti a botrány.

Az El Diario című online napilap szerint a spanyol kormány óvatos az ügyben, mert a német cég jelentős beruházó Spanyolországban. A VW-csoport két nagy gyára, a barcelonai és a pamplonai, összesen 16 ezer embernek ad munkát. A turizmus után az autóipar jelenti a legnagyobb bevételi forrást a spanyol gazdaság számára. Spanyolországban a legkedveltebb autómárka a Volkswagen, amelyet a Seat követ a sorban. A Seat tavaly 378 ezer autót értékesített Spanyolországban, az elmúlt hat évben összesen 2 milliót. A Spanyolországban jelenleg forgalomban lévő gépkocsik 63 százaléka dízelüzemű.

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként akár 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elméletileg elérheti a 18 milliárd dollárt.

Kik Európa innovátorai?
2024-ben is magas volt a szabadalmi aktivitás, közel 200 ezer szabadalmi bejelentést tettek az Európai Szabadalmi Hivatalhoz – derült ki szervezet közléséből.
Így lesz a jövő adatközpontja fenntartható és biztonságos
Az adatközpontoknak egyre komolyabb elvárásoknak kell megfelelniük, legyen szó teljesítményről, kapacitásról vagy éppen a biztonságos és megbízható működésről. Elengedhetetlen, hogy a rendszer folyamatosan elérhető legyen, de az adatokhoz kizárólag azok férhessenek hozzá bármikor és bárhonnan, akik erre jogosultak.
Ötgenerációs munkahelyeké a jövő: újra kell tanulnunk a felgyorsult világot
Kényes helyzetekhez, feszültséghez, széthúzáshoz vezethetnek sokak szerint a generációs különbségek, főleg a munka világában. Szükségszerű-e, hogy ez így legyen? Hasonlóan sürgető és megoldásra váró kérdésekre keresik a választ a Bosch Podcast legfrissebb adásának szakértő vendégei, Steigervald Krisztián és Somogyi András.
Tudjuk, hogy káros, mégsem törődünk az akkumulátorgyárak éjszakai fényszennyezésével
A fényszennyezés egyaránt káros hatással van az emberi szervezetre és az élővilágra, mégis kevés figyelem jut rá az új gigaberuházások kivitelezésénél.
Új kiberbiztonsági szabályozás: így spórolhatnak milliókat a cégek
2025-ben tovább szigorodtak a kiberbiztonsági előírások, amelyek az auditok lefolytatását és a felügyeleti díjak számítását érintik.