Itt a Toyota harmadik generációs hidrogén üzemanyagcellás elektromos rendszere
A vállalat bejelentette, hogy a hidrogénalapú társadalom megvalósítása érdekében tett folyamatos erőfeszítései részeként kifejlesztette a világ legfejlettebb, harmadik generációs hidrogén üzemanyagcellás elektromos rendszerét.

 

A melléktermékként tiszta vizet kibocsátó, a személy- és áruszállítás mellett számos területen, többek között az épületenergetikában is potenciálisan zöld áttörést hozó hidrogén üzemanyagcellás elektromos technológia vezető fejlesztőjeként ismert Toyota célja, hogy felgyorsítsa annak térnyerését a szénalapú társadalom fenntartható alternatívájának tekintett hidrogénalapú társadalom megvalósulásának elősegítése érdekében.

A jövőképében önmagát már nem a világ elsőszámú autógyártójaként, hanem a világ vezető mobilitási szolgáltatójaként definiáló Toyota, amely néhány éve nem kevesebb mint 5700 a hidrogén üzemanyagcellás elektromos technológiával kapcsolatos szabadalmat osztott meg ingyenesen versenytársaival, most fontos bejelentést tett.

Több mint autógyártó

A mára a technológiával hajtott személyautót, targoncát, buszt, kishaszongépjárművet, teherautót is kínáló, annak vonatokban és hajókban történő alkalmazását is kidolgozó, sőt, évek óta szabadon felhasználható üzemanyagcellás modulokat is kínáló autógyártó ugyanis bemutatta a világ legfejlettebb, harmadik generációs hidrogén üzemanyagcellás elektromos rendszerét.

A Toyota bejelentette, hogy a hidrogénalapú társadalom megvalósítása érdekében tett folyamatos erőfeszítései részeként kifejlesztette a világ legfejlettebb, harmadik generációs hidrogén üzemanyagcellás elektromos rendszerét. A teljesen új, harmadik generációs üzemanyagcellás (Fuel Cell – FC) rendszert úgy tervezték, hogy a hagyományos dízelüzemű motorokkal azonos tartóssággal feleljen meg a kereskedelmi szektor különleges igényeinek.

Emellett az új rendszer jelentős teljesítménybeli javulást mutat, beleértve az üzemanyag-hatékonyságot és a költségek jelentős csökkentését a korábbi változathoz képest. A személygépjárművek mellett a harmadik generációs FC-rendszert a nehéz haszongépjárművekben való használatra is kiterjesztik, és a tervek szerint legkorábban 2026 után vezetik be elsősorban Japán, Európa, Észak-Amerika és Kína piacain.

 

 

A harmadik generációs FC rendszert először február 19-én mutatják be a H2 & FC EXPO (International Hydrogen & Fuel Cell Expo) kiállításon Tokióban, Japánban. A Toyota a hidrogént fontos üzemanyagnak tekinti a karbonsemlegességre való törekvésben, és aktívan együttműködik különböző iparágak partnereivel. A Toyota a K+F tevékenységeihez kapcsolódóan különböző kezdeményezéseket támogat a hidrogén „létrehozása, szállítása, tárolása és felhasználása” területén. A hidrogéntársadalom megvalósítása érdekében az FC-technológia felhasználási eseteinek és elterjedésének további felgyorsítására folyamatos fejlesztésére van szükség, és ez a harmadik generációs FC-rendszer jelentős előrelépést jelent.

A harmadik generációs FC-rendszer áttekintése

2014-ben a Toyota piacra dobta a MIRAI hidrogén üzemanyagcellás elektromos járművet (FCEV), és azóta több mint 30 országban és területen mintegy 28 ezer darabot értékesített belőle. Emellett 2019 óta a Toyota megkezdte az FC-rendszerek szállítását más alkalmazásokhoz, például buszokhoz, vasutakhoz és helyhez kötött áramfejlesztőkhöz, több mint 2700 egységet szállítva több mint 100 ügyfélnek világszerte.

Japánban a Toyota számos partnerrel dolgozik együtt, különösen Tokióban és Fukusima prefektúrában, hogy ezeket a rendszereket a kereskedelmi szektorban is megvalósítsa, és segítse a hidrogénalapú társadalom megteremtését. Az új, harmadik generációs FC-rendszert az ügyfelek visszajelzései, valamint az elmúlt néhány év során végzett koncepcióvizsgálatok és demonstrációs tesztek tapasztalatai alapján fejlesztették ki. A 3. generációs FC-rendszer főbb jellemzői:

  • A tartósság javítása, az előző generációhoz képest akár kétszeresére – a dízelmotorokhoz hasonló tartósság elérése és karbantartásmentes kialakítás
  • Az üzemanyag-hatékonyság 1,2-szerese az előző generációhoz képest, ami 20 százalékkal nagyobb hatótávolságot tesz lehetővé
  • Jelentős költségcsökkentés a cellatervezés és a gyártási folyamatok innovációi révén

A termékcsalád bővítése

A harmadik generációs FC rendszer számos haszongépjárműbe, személygépjárműbe és általános célú alkalmazásba, például helyhez kötött generátorokba, vasúti és hajózási alkalmazásokba építhető be. A személygépjárművek esetében a jobb üzemanyag-hatékonyság nagyobb hatótávolságot biztosít, ami további nyugalmat ad. A nehéz haszongépjárművek esetében az új FC rendszer a dízelmotorokhoz hasonló tartósságot és nagy teljesítményt kínál. Ezenkívül a rendszer kompaktabb kialakításával könnyebben beépíthető a különböző haszongépjárművekbe. A Toyota a helyi önkormányzatokkal és más vállalatokkal, szövetségekkel és szervezetekkel együttműködve folytatja a hidrogénalapú társadalom megvalósítására irányuló erőfeszítéseit.

 

| Illusztrációk: Toyota Central Europe - Hungary

Térbeli számítástechnika – híd a digitális és fizikai világ között
Ahogy egyre összetettebbé és szövevényesebbé válik a vállalati informatika világa, ezzel párhuzamosan nő a térbeli számítástechnika (spatial computing) szerepe az üzleti innovációban. Ez a technológia zökkenőmentes és tökéletes összeköttetés teremt a fizikai és digitális világ között.
Új megoldás teszi hatékonyabbá a kritikus infrastruktúrák védelmét
Egyszerű és biztonságos hozzáférést biztosít a távoli terminál egységekhez (RTU) a Schneider Electric új megoldása, tovább erősítve ezáltal az olyan kritikus infrastruktúrák, mint a víz-, olaj- és gázvezetékek védelmét.
A megbízható adatoktól az egész életen át tartó hozzáadott értékig
A digitális ikrektől a kapcsolási rajzokig, a tervezőeszközöktől a maximális energiamegtakarításig – a Festo holisztikusan, az értékteremtési folyamat minden fázisában támogatja ügyfeleit. Ez kiterjed a körforgásos gazdaságra és a termékek szénlábnyomára, de az egész életen át tartó tanulásra is, digitális képzési eszközökkel mind a gyakornokok, mind az állandó alkalmazottak számára.
Az AI hardver- és energiaigénye nem ismer határokat
A mesterséges intelligencia forradalma komoly változásokat indított el az informatikai fejlesztésekben. Korábban a szoftverek álltak az innováció középpontjában, de az AI térhódításával a hangsúly egyre inkább az egyre kritikusabb erőforrásnak számító hardverek felé tolódik.
A fix fordulatszámú kompresszorok cseréje – energiatakarékos alternatívák a kompresszorok szakértőjétől
Sokszor hallhattuk már, hogy a fix fordulatszámú kompresszorok ideje lejárt. Ha több kompresszor üzemel egymás mellett, valóban érdemes megfontolni, hogy legalább egyet lecseréljünk újabb innovatív technológiával működő gépre.