Határ a csillagos ég: a multicloud káosz megszelídítése
A felhőtechnológiák megjelenésének hajnalán minden lehetségesnek tűnt. Az on-premise architektúra kötöttségeitől megszabadulva a fejlesztők korlátlan szabadságot élveztek az új termékek kifejlesztése során, a kapcsolódó szolgáltatások kialakításának csak a képzelet szabott határt.

 

Ahogy a legújabb felhőalapú szolgáltatások és eszközök iránti fejlesztői lelkesedés növekedett, úgy szaporodott a támogatott platformok száma is. Elértük azt az állapotot, hogy pókhálószerűen egymáshoz kapcsolódó felhőalapú eszközökről beszélhetünk, melyek redundáns funkcionalitással léteznek egymás mellett. Vannak olyan vállalatok, melyek a multicloud-ra épülő architektúra kezelhetőségének, megszelídítésének megoldását a felhőrétegek fölé emelt absztrakciós és automatizációs ernyő bevezetésében látják.

Ez az újabb réteg technológiai komponensek és szolgáltatások összességét jelenti, melynek alapvető célja a multicloud-os infrastruktúrában rejlő erőforrásokhoz és szolgáltatásokhoz való hatékonyabb és központosított ellenőrzésen alapuló egyszerűbb hozzáférés biztosítása. Ezt, a felhasználó elől a multicloud komplexitását elrejtő egyszerűsített megjelenítő felületet nevezzük metacloud-nak, vagy supercloud-nak.

A legtöbb szervezet manapság több PaaS platform alapú eszközt használ párhuzamosan. A vállalatok mintegy 85%-a legalább 2 vagy több felhő platformot alkalmaz, 25% azoknak az aránya, akik 5-öt, vagy annál is többet. Ez a helyzet egyhamar nem változik meg, ugyanis a szakemberek mindig a legjobb megoldást keresik még azon az áron is, hogy felhő platformot váltanak.

A jövő szava – egyszerűsítés, mint szolgáltatás

A metacloud logikai rétegként felülről köti össze az egyes felhő platformokat és API-kon keresztül használja ki natív technikai adottságaikat. Ez a megközelítés ötvözi a felhőszolgáltató által nyújtott szigorú biztonságos működést és a konzisztens, centralizált kontrollt.

Az absztrakciós és automatizációs réteg bevezetése révén egyszerűbbé válik a mögöttes felhő platformok kézben tartása. Ezáltal kevesebb specialistára lesz szükség, a fejlesztők a felhő technológiákkal kapcsolatos általános tudás megszerzésére koncentrálhatnak.

 

 

A metacloud lehetőséget biztosít a kiberbiztonság védelmi szintjének emelésére. “A hackerek kijátszhatják egymás ellen az egyes platformokat. Nem a technológiák, hanem a humán erőforrások gyenge pontjait keresik” – mondja Subert Péter, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának szenior menedzsere. A metacloud ezzel szemben a kompatibilitási rétegen keresztül egyszerűen zárja ki ennek lehetőségét, a fejlesztők egy központi helyről határozhatják meg az egységes védelem szintjét minden felhő platformra a natív interfészeken keresztül.

Metacloud kihívások

Technikai szempontból a metacloud telitalálat, de ha az üzleti szempontokat is nézzük, az összkép már bonyolultabb. “Pusztán technikai szempontból a metacloud kompatibilitási rétege könnyen megvalósítható” – tette hozzá a szakértő. A felhasználók szempontjából egyértelműen megfogalmazhatók a metacloud előnyei, de a felhőszolgáltatók nem feltétlenül érdekeltek ebben, hiszen egyszerű “tömegtermékké” válhatnak a megoldásaik és a mögöttes tudás, ami az egyszerűsítés révén a metacloud-on keresztül történő működtetéshez szükséges.

Lehetséges irányok – konszolidáció és centralizáció

A múlt példái azt mutatják, hogy metacloud egy lehetséges közbenső megoldás. Az adatközpontok, adatbázisok és operációs rendszerek összevonására tett múltbeli törekvések egyszerűbb és racionalizált működést eredményeztek, de nem middleware technológiák, vagy automatizált rendszerüzemeltetési megoldások igénybevételén keresztül, hanem refaktorálás és egyszerűsítés révén. A licenszgazdálkodás optimalizálása mindig is a konszolidáció célkeresztjében volt és a legtöbb szervezet rendelkezik a felhő erőforrások feletti kontroll folyamatokkal.

 

A metacloud inkább taktikai megközelítésként hasznos, mely kiemeli a centralizált kontroll képességeit, de meghagyja a szakemberek számára a döntés szabadságát a legjobb eszközkészlet kiválasztására. A metacloud kézben tarthatja a felhő erőforrások optimális hozzárendelését az üzleti igények kiszolgáláshoz a szükséges technikai tudás biztosításával együtt anélkül, hogy az üzemeltetők élete sokkal bonyolultabbá válna.

 

Az önkiszolgáló szolgáltatások jelentős változást hoztak az IT világában. Minden, felhő erőforrásokra vonatkozó központosító törekvésnek tiszteletben kell tartania a végfelhasználó jogát az agilis működést támogató szabadsági fok megőrzésére. A múltban a centralizáció egyet jelentett a bürokrácia erősödésével, melyet az üzleti felhasználók igyekeztek minden módon megkerülni. Manapság az automatizációs eszközök széleskörű lehetőséget adnak az IT számára, hogy az üzleti célok elérését a multicloudból származó komplexitás csökkentésével együtt legyen képes támogatni.

A multiclouddal jó eséllyel együtt kell élni a belátható jövőben. Az üzleti döntéshozóknak érdemes folyamatosan keresni és azonosítani azokat a területeket, ahol a metacloud, vagy hasonló megközelítést adó megoldások az egyszerűbb üzletmenet felé vezetik a szervezetet. Mindezt úgy, hogy a biztonságos működés napi gyakorlata ne sérüljön és a redundáns felhőszolgáltatások száma is csökkenjen.

 

Idén sem az IT-n spórolnak a vállalatok
 
2023-ban az informatikai kiadások világszerte elérhetik a 4,5 ezer milliárd dollárt, ami 2,4%-kal múlja felül a tavalyi informatikai költségeket. Ez a növekedés jóval nagyobb lenne, ha sok cég és magánszemély nem halogatná a meglévő hardver-eszközeinek cseréjét, a recessziós kilátások miatt – áll a Deloitte legfrissebb elemzésében. A következőkben egy átlagos nagyvállalat 2023-as prognosztizált kiadásait vizsgálták a Deloitte szakértői. Ezek alapján megállapítható, hogy az alábbi informatikai költségelemekre jelentősen többet költ, mint tavaly:
 
  • IaaS: 30%
  • Infrastruktúra beszerzése: 13%
  • ERP/SCM/CRM: 13%  
  • Tanácsadás: 10%  
  • Mesterséges intelligencia és analitika: 11%
  • Vertikális megoldások: 10%
 
IT kiadások, amikre valamivel többet költ, mint 2022-ben:
 
  • Alkalmazás bevezetés és üzemeltetési szolgáltatások
  • Üzleti folyamat optimalizációs szolgáltatások
  • Infrastruktúra implementáció és üzemeltetési szolgáltatások
  • Nagyvállalati hálózati eszközök
  • Mobil hálózati szolgáltatások
  • Vezetéses hálózati szolgáltatások
  • Mobil eszközök beszerzése
  • Egységes kommunikáció
  • Nyomtatók, másolók
 
 
IT kiadások, melyekre várhatóan kevesebb költ, mint tavaly:
 
  • Hardver támogatás
  • PC-k és tabletek beszerzése
  • Tároló kapacitás beszerzése
 
Az informatikai szolgáltatások piaca a 2022-es 1,28 ezer milliárd dollár után idén megközelíti az 1,4 ezer milliárd dollárt, ami másfélszerese a 8 évvel ezelőtti értéknek. Az IT szolgáltatások területén belül a „technológiai tanácsadás és kiszervezés” a legnagyobb hányad, melyet az alábbi szolgáltatások alkotnak: tanácsadási szolgáltatások (234 milliárd dollár 2022-ben), alkalmazás implementáció (191 milliárd dollár 2022-ben), alkalmazás üzemeltetési szolgáltatások (AMS, 105 milliárd dollár 2022-ben), és infrastruktúra szolgáltatások (324 milliárd dollár 2022-ben).
 

 

(Forrás: Deloitte Magyarország)

(Képek: Adobe Stock)

Ami jól működik, azon ne változtass! De azért fejleszteni érdemes…
Szabványosít és digitalizál a TRUMPF a karbantartás terén, ami a hibaelhárítás egyre javuló eredményeiben fizetődik ki.
Hogyan gondolkodik a generatív MI? Szegedi kutatók keresik a választ a chatbotok titkaira
A mesterséges intelligencia (MI) egyre több feladatban segít minket a mindennapokban, de mi történik egy chatbot „fejében”, amikor választ ad egy kérdésre vagy értelmez egy utasítást?
Ízletes garnéla az osztrák Alpokból
A hegyekből az asztalra: a zenon megteremti a fenntartható garnélatelepek feltételeit. A White Panther az óceánoktól távol tenyészti a garnélákat az osztrák Alpok közepén. A cég fenntartható gyártási módszereket alkalmaz.
Tűzoltás helyett stratégia
Prediktív karbantartási rendszert vezetett be a kulcsfontosságú megmunkálógépére a maklári Bosch gyár. Az üzemeltetők és karbantartók sok üzemben még ma is nagyrészt rutinból végzik a karbantartást, ha éppen nem tüzet oltanak.
Online szakmai nap a Siemens NX CAD/CAM/CAE/PLM rendszeréről – a graphIT Kft. szervezésében
A mai változó világban minket is foglalkoztat, hogy mi következik, vagyis What’s NeXt? A rendezvényen a mérnöki szoftverek – már ma is elérhető – jövőjét tárjuk az érdeklődők elé.