Gyors és költséghatékony hidrogén töltőpontok érkezhetnek Európa fő útjain
A Toyota Európa (Toyota Motor Europe – TME) megállapodást kötött a Hydrogen Refueling Solutions és az ENGIE vállalatokkal egy gyors, sokoldalú és költséghatékony hidrogén-utántöltő infrastruktúra kiépítéséről.

 

A Twin Mid Flow technológia gyorsabb tankolást és jelentősen alacsonyabb beruházást tesz lehetővé a hidrogéntöltő állomások esetében. A partnerség célja, hogy támogassa a hidrogénágazatot az alternatív üzemanyag-infrastruktúráról szóló uniós rendeletben (AFIR) meghatározott célkitűzések teljesítésében, amelyek szerint 2030-ra a transzeurópai közlekedési hálózathoz (TEN-T) tartozó autóutak mentén minden 200 kilométeren nyilvánosan hozzáférhető hidrogéntöltő állomásokat kell kiépíteni. Ez Magyarországon az M0, M1, M2, M3, M5 és M7 jelzésű utakat érinti.

Hatalmas lökést adhat a környezetbarát, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogénhajtású személyautók és haszongépjárművek elterjedésének, hogy a tervek szerint alig 5 éven belül, 2030-ig Európa legnagyobb forgalmú autóútjain maximálisan 200 kilométeres távolságra egymástól kiépül majd a hidrogén töltőhálózat. A töltőállomások kiépítéséhez használni tervezett új technológia nem csupán drasztikusan csökkenti a kiépítés költségét, de a mostaninál sokkal gyorsabb töltést tesz lehetővé, ráadásul nem lesz majd szükség külön kiállásra a személyautók és a tehergépjárművek számára. A 40 tonnás tehergépjárművek 600 kilométernyi üzemanyagot 8 perc alatt, 900 kilométernyit pedig 12 perc alatt tudnak majd feltankolni.

 

 

A Toyota Motor Europe aláírt egy megállapodást a Hydrogen Refueling Solutions (HRS) és az ENGIE vállalatokkal a hidrogén üzemanyagtöltő rendszerek következő generációjának bevezetéséről. Az új, gyorsabb és költséghatékonyabb megoldást az EU által finanszírozott RHeaDHy projekt keretében fogják kísérleti jelleggel alkalmazni, amely az infrastruktúra kiépítésének felgyorsítására összpontosít.A hidrogénellátási infrastruktúra bővítésének egyik kihívása, hogy olyan hidrogénadagolókra van szükség, amelyek mind a könnyű-, mind a nehézüzemű üzemanyagcellás járművek gyorsabb feltöltésére alkalmasak.

Az új Twin Mid Flow technológiája ezt a kihívást úgy oldja meg, hogy egy nagyobb áramlású kettős fúvókát épít be, amely lehetővé teszi, hogy egy hidrogénadagolóval a nehézgépjárműveket kevesebb mint 10 perc alatt, a könnyűgépjárműveket pedig kevesebb mint 5 perc alatt lehessen feltölteni. Ez az innováció kiküszöböli a két különböző típusú adagolóegység szükségességét minden egyes töltőállomáson. Ennek gyakorlati előnye, hogy egy 40 tonnás tehergépkocsi esetén 600 kilométernyi hatótávolságra elegendő hidrogént mindössze 8 perc alatt, 900 kilométeres hatótávolságra elegendőt pedig mindössze 12 perc alatt tud tankolni.

Alacsonyabb telepítési költségek

Az ilyen hidrogén-töltőállomások telepítési költségei jelentősen alacsonyabbak lesznek, ami hozzájárul a telepítésük felgyorsításához, összhangban az Európai Unió alternatív üzemanyag-infrastruktúráról szóló rendeletében (AFIR) meghatározott céllal, amely szerint 2030-ra a TEN-T hálózatokon minden 200 kilométereken nyilvánosan hozzáférhető hidrogén-töltőállomásokat kell telepíteni. A most aláírt megállapodás keretében a Toyota biztosít egy tesztegységet és egy Twin Mid Flow technológiával felszerelt teherautót. A Hydrogen Refueling Solutions és az ENGIE új generációs, ezzel az innovációval kompatibilis hidrogéntöltő állomásokat fog kifejleszteni, amelyeket a RHeaDHy projektben 2025 negyedik negyedévétől tesztelnek.

 

 

„A hidrogén ökoszisztémák növekedéséhez való hozzájárulás érdekében a Toyota már most is együttműködik olyan üzleti partnerekkel, akik fejlett üzemanyagcellás rendszereinket használva a széndioxid-kibocsátás mentes alkalmazások széles körét újítják meg. A Twin Mid Flow technológia kifejlesztése a következő lépés a hidrogén ökoszisztémák növekedésének ösztönzésére tett erőfeszítéseinkben. Izgatottan várjuk ezt az új partnerséget.” – avat be Thiebault Paquet, a Toyota európai K+F alelnöke.

„Ez a stratégiai partnerség a Toyota Motor Europe és az ENGIE között döntő lépést jelent a hidrogén-utántöltő infrastruktúra innovációjában. Szakértelmünk egyesítésével felgyorsítjuk a hidrogéntöltő állomások kiépítését Európa- és világszerte, csökkentjük a tankolási időt, valamint elérhetőbbé és költséghatékonyabbá tesszük az állomásokat. Együtt megteremtjük az alapjait egy olyan jövőnek, amelyben a hidrogén központi szerepet fog játszani a közlekedés széndioxid-mentesítésében világszerte.” – teszi hozzá Hassen Rachedi, a Hydrogen Refueling Solutions vezérigazgatója és alapítója.

„A projekt koordinátoraként és a tankolási szimuláció és a tankolási protokoll területén szakértelemmel rendelkező kutatóközpontként az ENGIE büszke arra, hogy a RHeaDHy projektet kihasználva egyesítheti erőit a Toyota Motor Europe és a HRS vállalatokkal. A nagy áramlási sebességű üzemanyag-utántöltési megoldások előmozdításával ez a partnerség erősíti a hidrogén ökoszisztémát és felgyorsítja a tisztább energiára való átállást. Együtt új szabványokat állítunk fel a fenntartható mobilitás terén, és megerősítjük a hidrogén szerepét a közlekedés széndioxid-mentesítésében.” – hívja fel a figyelmet Quentin Nouvelot, az ENGIE H2 mobilitási kutatási programjának vezetője.

 

| Illusztrációk: Toyota Central Europe

Ötgenerációs munkahelyeké a jövő: újra kell tanulnunk a felgyorsult világot
Kényes helyzetekhez, feszültséghez, széthúzáshoz vezethetnek sokak szerint a generációs különbségek, főleg a munka világában. Szükségszerű-e, hogy ez így legyen? Hasonlóan sürgető és megoldásra váró kérdésekre keresik a választ a Bosch Podcast legfrissebb adásának szakértő vendégei, Steigervald Krisztián és Somogyi András.
Tudjuk, hogy káros, mégsem törődünk az akkumulátorgyárak éjszakai fényszennyezésével
A fényszennyezés egyaránt káros hatással van az emberi szervezetre és az élővilágra, mégis kevés figyelem jut rá az új gigaberuházások kivitelezésénél.
Új kiberbiztonsági szabályozás: így spórolhatnak milliókat a cégek
2025-ben tovább szigorodtak a kiberbiztonsági előírások, amelyek az auditok lefolytatását és a felügyeleti díjak számítását érintik.
Az adatokból származó hozzáadott érték csökkenti az állásidőt és a veszteséget
A digitalizáció és a mesterséges intelligencia a Festo AX Industrial Intelligence segítségével eddig nem látott előnyöket kínál.
Stabilabb, rugalmasabb, hatékonyabb: új megoldások az áramhálózatban
Az E.ON Hungária Csoport komplex kutatási-fejlesztési programja, a Flex.ON révén, gyorsabb, rugalmasabb és költséghatékonyabb áramhálózatot épít. A program keretében mintegy 200 okos hálózati eszközt telepítettek a cég szakemberei a Dunántúlon, Pest vármegyében és Budapesten.