Ez a piaci környezet Magyarország egyik legmeghatározóbb gyártásautomatizálási vállalatát, a FANUC-ot is jelentősen befolyásolta, mely az ipar számos területén nyújt termékportfóliójával gyártási megoldást. Az aktuális trendekről Pintér Dávidot, a FANUC szerszámgép-értékesítési menedzserét kérdeztük.
► Az utóbbi években az értékesítés szakadatlan felfelé ívelése jellemezte a FANUC-ot. Minek köszönhető ez a töretlen növekedés?
A fejlődés és az ezzel járó felfelé ívelés a következőképp magyarázható: A FANUC, mint globális márka, egyet jelent a minőséggel, megbízhatósággal, precizitással és egy életre szóló kapcsolattal. Aki egyszer megismeri a FANUC termékeit, egyből beleszeret. Itt nem a külső megjelenésen van a hangsúly, hanem a belső értékeken, mint például a megbízhatóság és a rendelkezésre állás. Ügyfeleink visszajelzése és elégedettsége alapján „ezek azok a gépek, amikre mindig lehet számítani”.
A magyar piac változása: Szerencsések vagyunk, mivel a magyar piac sokat változott az utóbbi évtizedben. A beszerzéseket megelőzően a cégek most már alaposan tájékozódva, minden elérhető információt feldolgozva hoznak döntéseket. Sok esetben már nem az számít, hogy a gép olcsó legyen, hanem az, hogy megbízható, pontos és költséghatékony üzemeltetést biztosítson.
A FANUC Hungary és csapata: Az új székházunk átadása friss lendületet adott az értékesítésnek is, jelentős ügyfelek bizalmát nyertük el. Többek között a BMW, a FLEX, a Nolato és a Hanon választotta a közelmúltban a FANUC termékeit… A 3 500 négyzetméteres székház, a bemutatóterem, az oktatótermek magas felszereltsége, a műhely és a raktár kulcsfontosságú szerepet töltenek be az ügyfél bizalmának elnyerésében, és annak biztosításában, hogy partnereink a magyar FANUC-ra mindig számíthatnak. Természetesen ehhez nélkülözhetetlen a jó csapat: értékesítés, szerviz, technikai, after sales, operation, raktár, és még sorolhatnám a mindezek mögött álló európai háttértámogatást vagy a japán anyaközpont által nyújtott segítséget.
Pintér Dávid, a FANUC szerszámgép-értékesítési menedzsere
Marketing és a tudatos megjelenés: Ha visszaemlékezünk, az 5-6 évvel ezelőtti időszakra, a FANUC nem sok cégnek és szakembernek jutott eszébe mint fröccsöntő- vagy marógépgyártó. Legtöbben a CNC és a robotportfóliók kapcsán ismertek minket, de ma már ott vagyunk az elsők között minden termékcsoportban.
► Az automatizálás állandó igényként van jelen a piacon. Érezhető volt robbanásszerű növekedés, vagy inkább lépésben halad a folyamat?
Abszolút érezhető a fejlődés a piacon, és a számok is ezt mutatják. Aki nem fejleszt, fejlődik, az lemarad, és nem lesz esélye a komolyabb munkák elnyerésére. Nyugatról is egyre nagyobb a nyomás a cégeken, mivel az automatizálás már-már vevői elvárás. Van olyan partnerünk, aki az elmúlt négy évben 10-15%-ról 85-90%-ra automatizálta például fröccsöntő gépeit. Ez a fejlődés elkerülhetetlen, mivel a termékek egyre összetettebbek és bonyolultabbak, nem mellesleg „hímes tojásként” kell velük bánni, a felületek megóvása is ezt kívánja. Az automatizálásra való törekvés a jövőben is nagy szerepet fog betölteni a cégek életében.
► Mely ügyfelek vágnak most automatizálásba?
Leegyszerűsítve fogalmazva mindenki, aki nem egyedi és kis szériában termel. Aki ma közepes vagy nagy szériában gyárt, és nem így tervez, az „holnap” már nem fog profitot termelni ilyen munkabér-növekedés és szakemberhiány mellett. Első nekifutásra az automatizálás költségesnek tűnhet, de ha utánaszámolunk, és szépen, fokozatosan állunk át, akkor hosszú távon megoldunk számos további járulékos problémát (munkaerőhiány, béremelés, minőségingadozás, piaci kiszámíthatatlanság, pl. járványok stb.).
► A számok nyelvén az automatizálás megtérülése mit jelent?
Lássuk az alábbi analógiát!
1 ember 1 műszak 1 hónapban ~ 1 000 €.
3 ember 3 műszak 1 hónapban ~ 3 000 €.
Ha ezt felszorozzuk 12 hónappal, akkor már ~ 36 000 €-nál tartunk. Egy komoly ipari robot ma 23 000 €-tól elérhető, plusz hozzá egy egyszerű gyártócella és műszaki munkadíj 15 000–20 000 €. Vagyis 1 év alatt megtérül a beruházás, és nincs béremelési kényszer, fluktuáció, hiba, selejt, pontatlanság, késés… Viszont 100%-ig ellenőrizhetővé, kiszámíthatóvá és tervezhetővé tesszük a gyártásunkat. És egy robottal akár 15 évre is tervezhetünk. Ez alapján elmondhatjuk, hogy megéri?
► A FANUC számos kampányt indított az utóbbi években. Például a Zöld Technológiák, 5 év gyártógép-garancia és 25 év alkatrész-garancia, valamint a FANUC Finanszírozás kampány. Nézzük sorba, milyen célt szolgáltak ezek az akciók!
Öt év gyártógép-garancia és 25 év alkatrész-garancia – Nem volt kérdés, hogy el kell indítanunk ezt a kampányt, hiszen benne van a gépeinkben, sőt, még jóval többet is tudnak a tapasztalatok és referenciák alapján. Nem is kampánynak nevezném ezt az akciónkat, pusztán eljött az ideje annak, hogy felvállaljuk a gépeink igazi értékeit. Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mivel a japán filozófia 100%-ig visszaköszön a gépjeink felépítésében és megbízhatóságában. 25 év nagyon hosszú idő, de a FANUC csak hosszú távra tervez a gépeivel és az ügyfeleivel, ezért ezt figyelembe véve alakítja ki szolgáltatásait.
FANUC Finanszírozás – Célunk, hogy amiben tudunk, segítsünk ügyfeleinknek. Legyen az gyártógép vagy pénzügyi szolgáltatás. Magyarország szinte valamennyi bankjával kapcsolatban vagyunk, így azonnal az ügyfél igényeinek legkedvezőbb pénzügyi finanszírozást tudjuk biztosítani. Legyen az 3–6 hónap késleltetett fizetés, 0% önerő, kedvező futamidő, rövid vagy épp hosszú távon. Változatos a paletta.
Zöld technológiák – Az idei évben megalapoztuk a környezettudatos választást ajánló kampányunkat is, azonban a vírushelyzet okozta változások miatt nem tudtuk teljes mértékig kiaknázni az ajánlatban rejlő potenciált. Hamarosan viszont újra találkozhatunk a kampánnyal, mivel elkerülhetetlen szempont a környezetvédelem, a tudatosság az elkövetkező 5-10 évben. Talán elég emlékeztetni arra, hogy a következő 7 éves EU-s pályázati ciklusban kulcsfontosságú szempont lesz az energiafogyasztás, a környezetvédelem, a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése és az ökológiai lábnyom. Ezeken a területeken nagy előnye van a FANUC-nak, így érdemes akár már most érdeklődi ezzel kapcsolatban.
► Van egy jól bevált gondolatmenet a FANUC-nál: az első gépet az értékesítő adja el, a másodikat az első gép, a harmadikat pedig a támogatás. Ezt hogyan kell érteni?
A gondolatmenet önmagáért beszél. Kezdetben az új ügyfelek bizalmatlanok az ismeretlen megoldásokkal és az alkalmi „porszívóügynökökkel” szemben, ami érthető, hiszen drága masinákról van szó. Ezért fontos, hogy már itt megalapozzuk a bizalmi kapcsolatot, és elkezdjünk közösen építkezni. Szerencsések vagyunk, mert jó gépeket értékesítünk, így ügyfeleink nem fognak csalódni bennük.
Amint ezt rövidebb-hosszabb idő után a mindennapokban is megtapasztalják, és új gép beszerzésén gondolkodnak, a FANUC neve már ott fog szerepelni a megkérdezettek körében, hiszen bizonyította termelékenységét és profitabilitását. A harmadik gép – ami reményeink szerint sok-sok további gép hírnöke – már azért kerül eladásra, mert az ügyfél azt tapasztalja, hogy a gépek nem romlanak el. Nincs nem tervezett állásidő, kiesett termelés, kötbéres szállítás a megállt gép miatt. Mindezeken felül pedig a FANUC támogatása azonnal rendelkezésre áll, folyamatosan üzemképesen tartva a gépet. Ezért rendkívül erős a FANUC ajánlata, mert nem engedjük el az ügyfél kezét, ha minket választ!