Az iparvállalatok digitális átalakulásának és az új alkalmazások bevezetésének sikere múlhat az ITC-fejlesztések helyes megközelítésén. Az Ipar 4.0-s megoldásokban hardvereszközök, szoftvermegoldások, hálózati technológiák és szolgáltatási modellek sora – Big Data analitika, gépi tanulás és mesterséges intelligencia, automatizálás, szenzorok, mobil és viselhető eszközök serege, kiterjesztett és virtuális valóság, 5G és IoT, peremhálózat és felhő – találkozik a gyártási technológiával. Döntő fontosságú ezért, hogy a szektor szereplői hozzáértő és tapasztalt partnereket vonjanak be projektjeikbe, akikkel kiválaszthatják az optimális megoldásokat.
Adatok olajozzák a fejlődést
Ma már szinte minden termékről, szolgáltatásról adatot gyűjtünk, paramétereket elemzünk, vagyis rendkívül nagy mennyiségű adatot állítunk elő. Az egyes iparágakban, így a gyártás területén is komoly üzleti lehetőséget rejt a keletkezett nagy adattömeg, az adatok valós idejű elemzéséből jobb döntések, optimális erőforrás-gazdálkodás és jelentős versenyelőny származhat. Az adatgyűjtés és adatelemzés révén olyan információkra tehetünk szert, amelyek felhasználásával javítható például az ügyfélkiszolgálás, a minőségbiztosítás, vagy előre jelezhető a gyártóeszközök karbantartási igénye, felgyorsítható a termékfejlesztés.
A hatékony és sikeres Ipar 4.0-s fejlesztésekhez hosszú távú digitalizációs stratégia is szükséges, amit számos iparvállalat ma még nélkülöz. Az egyébként is figyelemre méltóan fejlődő felhőszolgáltatások piacán a globális vírusjárvány robbanásszerű növekedést eredményezett. Visszafordíthatatlan világtrenddé vált a távoli és hibrid munkavégzés képességeinek bővítése, és ezzel párhuzamosan a szenzitív adatok és információk biztonságának garantálása, ami új távlatokat nyitott a digitális, így a felhőszolgáltatások piacán is.
A hazai cégek egyharmadának van már tapasztalata az üzleti alkalmazások területén cloud üzemeltetéssel, egynegyedüknek pedig a vállalatirányítási szoftverekkel is. Az eddigi adatok megfontolt átmenetet mutatnak az on-premise, vagyis a helyben üzemeltetett rendszerek világból a cloud alapú világba, növekedésének bőven van még tere idehaza. Bár a cégek mintegy 50%-a még teljesen elzárkózó a clouddal szemben, de a másik 50% már ugyanúgy elfogadja ezt az üzemeltetési módot is. Kizárólagosan felhőalapú megoldásokra viszont még csak nagyon kevesen támaszkodnak. A nyitottság a vállalatok nagy részénél már megvan, a konkrét megoldások és a kondíciók alapján tudnak választani az on-premise és cloud megoldások közül.
Szolgáltatások a felhőből
Noha a háttérben futó szolgáltatások egy része ugyanaz vagy hasonló, nem minden felhő egyforma. Attól függően, hogy milyen felhasználói kör férhet hozzá a felhőhöz, megkülönböztetünk nyilvános, privát és hibrid felhőtípusokat. A nyilvános felhő esetében minden hardver, szoftver és egyéb infrastruktúra tulajdonosa és kezelője a felhőszolgáltató.
A privát felhő mögött kizárólag az adott cég által felépített és általa üzemeltetett infrastruktúra áll, amely a cég munkatársainak nyújt szolgáltatásokat. A nyilvános felhőhöz képest ez lényegesen drágább és kockázatosabb megoldás. A gyors erkölcsi avulású infrastruktúrát és az ehhez tartozó szakértelmet a vállalatnak kell kiépíteni és működtetni úgy, hogy hatékonyan tudjon gondoskodni többek között az informatikai biztonságról, miközben az ezzel kapcsolatos elvárási szint az élvonalat jelentő nyilvános felhő. Az adatok és alkalmazások privát és nyilvános felhők közötti mozgását megengedő hibrid felhő nagyobb rugalmasságot jelenthet, és segítséget nyújt a meglévő, jellemzően korábban kiépített, saját vállalati IT-infrastruktúra-beruházások védelmében és optimalizálásában.
A felhőtechnológia alkalmazása termelői környezetben sem számít járatlan útnak, viszonylag elterjedt megoldásokról beszélhetünk (Forrás: Adobe Stock).
A felhőalapú szolgáltatások három kategóriába sorolhatók. Az infrastruktúrához kapcsolódó szolgáltatások (IaaS) jelentik az alapot, így a virtuális gépeket, operációs rendszereket, tárhelyeket, hálózatokat. Az IaaS feletti platformszolgáltatás (PaaS) olyan „egy ponton” elérhető szolgáltatásokat tartalmaz, melyek beépülnek, vagy támogatják a komplett megoldások, alkalmazások kialakítását, használatát. Idetartoznak többek között az analitikával, fejlesztéssel, üzemeltetéssel kapcsolatos szolgáltatások, vagy a népszerű IoT és Blockchain eszközök, de az AR/VR és robotfejlesztési platformok is.
A szoftverszolgáltatás (SaaS) révén érhetők el a felhasználói alkalmazások, melyeket teljes egészében a felhőszolgáltatók üzemeltetnek, és ők gondoskodnak a szoftverfrissítések, a biztonsági javítások és egyéb karbantartási feladatok elvégzéséről is. Fontos, hogy a felhasználóknak a legtöbb esetben nem kell megvásárolniuk a szoftverlicenceket, csak mint egy „digitális közműnek”, használatarányos díjat kell fizetniük. Ugyanakkor sok esetben a meglévő licencek is átvihetők a felhőbe.
A felhőalapú szolgáltatások igénybevétele előtt érdemes áttekinteni a cég működési folyamatait, majd ezt követően egy listát készíteni az elérendő célokról. Például minőségjavulást, gyorsabb és egyszerűbb termékfejlesztést, adatvagyonra épülő jobb üzleti döntéseket, az energiafelhasználást vagy a költségek csökkentését szeretnénk elérni? A vállalati sajátosságok figyelembevételével testreszabott cloud stratégia összeállításában és kivitelezésében tapasztalt partner a T-Systems.
A lehetőségek töredékét használják a vállalatok
Mit jelent ez pontosan? A T-Systems Magyarország legszélesebb cloud portfóliójával rendelkezik: amellett, hogy számos globális publikus felhőszolgáltatást kínáló vendorral áll kapcsolatban, saját hazai adatközpontot is üzemeltet. A lokális szerverközpont révén egyszerre biztosítható a privát – dedikált, testreszabott – cloud szolgáltatás, a fizikai közelség, a dokumentumok tárolásával kapcsolatos törvényi megfelelőség és a magyar nyelvű támogatás. A technikai feltételek mellett rendelkezésre áll a kiemelkedő szakértelem is, melyet az eddig megvalósult sikeres projektek is bizonyítanak.
![]() |
|
A Telekom-háttér révén Magyarországon egyedülálló, egy kézből elérhető IT-, telco-, cloud- és adatközpont- infrastrukturális háttérnek köszönhetően a T-Systems a legszélesebb körben képes kiszolgálni ügyfelei igényeit, a felhőérettség felmérésétől és a felhőbe költözés alapjaitól kezdve a szolgáltatások már meglévő IT-megoldásokhoz történő integrálásán át a bonyolult cloud-ökoszisztéma üzemeltetéséig és a folyamatos tanácsadásig.
„A felhőtechnológia alkalmazása termelői környezetben sem számít járatlan útnak, viszonylag elterjedt megoldásokról beszélhetünk. Használatuk jelentős üzleti előnyökre váltható, miközben magukban hordozzák a technológiai megújulás lehetőségét is egy idejétmúlt informatikai környezetben” – mondja Kerekes József Sándor, a T-Systems Magyarország Technológiai presales és konzultáció igazgatója.
A pandémiás helyzet kevés pozitív hozadékainak egyike, hogy a vállalatok közül sokan döntöttek olyan informatikai fejlesztések mellett, amelyek lehetővé tették a helytől és időtől független biztonságos otthoni munkavégzést. A rendelkezésre álló fejlesztési forrásokból több helyen a kötelező minimális IT-beruházásokon túl egyre többet költöttek felhőalapú megoldásokra is. Ennek egyik oka, hogy jelentősen nőtt a szolgáltatók által kínált eszközök tárháza is. Ma már egy magyar kisvállalattól sem idegen a mesterséges intelligencia, az adatalapú döntéshozatal, a valós idejű készletgazdálkodás vagy a prediktív karbantartás használata.
„Azt tapasztaljuk, hogy az iparvállalatok működésében van néhány tipikus megoldás, melyeket a cégek széles köre ismer és alkalmaz. Ilyenek például a vállalatirányítási (ERP) rendszerek, a gyártástervezéshez, -ütemezéshez kapcsolódó MES megoldások vagy a monitoring- és minőségbiztosítási rendszerek. Általában ez a néhány terület, amit a gyártói környezetben használnak. A lehetőségek tárháza ugyanakkor ennél jóval szélesebb” – véli az igazgató.
Hozzátette: „Az új technológiák természetesen újfajta tudást igényelnek. Ezért érdemes időről időre megvizsgálni, hogy a vállalat informatikai működését biztosító szolgáltató tudása és műszaki háttere képes-e kiszolgálni a cég növekedésével vagy a piaci körülmények folyamatos változásával együtt járó kihívásokat, alkalmas-e a gyors és rugalmas alkalmazkodásra, akár egy világjárvány okozta piaci sokk kezelésére” – hívja fel a figyelmet az igazgató.
Kerekes József Sándor szerint azt is be kell látni, hogy a korszerű technológiák olykor jelentős összegbe kerülnek. A felhőmegoldások nagy előnye, hogy szolgáltatásként vehetők igénybe, használatuk jól skálázható, pontosan kiszámítható költségek mellett. Előnyük, hogy lehet lépcsőzetesen, folyamatosan bővülni, ahogy az eredmények és a fejlesztések hatásai jelentkeznek a vállalat életében. Az ügyfél csak az igénybe vett szolgáltatásokért fizet, így csökkentheti üzemeltetési költségeit, hatékonyabban működtetheti infrastruktúráját, de bármikor át is méretezheti a teljes háttér-infrastruktúrát, ha igényei megváltoznak.
" Ismerve a cégvezetők gondolkodását, minden esetben adatokkal, tényekkel igyekszünk meggyőzni partnereinket, hogy érdemes elindulni a digitalizáció felé, olykor a felhőn keresztül vezető úton."
A világjárvány egyértelművé tette, hogy a digitális infrastruktúra kulcsfontosságú tényezővé vált az iparban is, ezért különösen fontos az adatok védelme és a kibertámadásokkal szembeni hatékony védelem. Ezzel összefüggésben érdemes felidézni egy tavaly májusi esetet is, amikor kelet-európai hackereknek fizetett az Egyesült Államok keleti partvidékének felét üzemanyaggal ellátó Colonial Pipeline vállalat, hogy feloldják letiltott számítógépes hálózatát. Noha hasonló mértékű hazai kibertámadásról nem tudunk, könnyű belátni, hogy például a jövőbe mutató elemzésekhez, termékfejlesztésekhez szolgáló adatok gyűjtése és értékelése minden vállalat legfontosabb adatvagyonát képezi, ezért védelmére különös gondot kell fordítani.
A T-Systems CTRL SWAT csapatát olyan specialisták alkotják, akiknek évtizedes tapasztalatuk van a hatékony krízismenedzsmentben (Forrás: T-Systems Magyarország)
A PwC 2022-es Global Digital Trust Insights felméréséből kiderül, hogy a cégvezetők 60%-a számít a kiberbűnözés növekedésére 2022-ben; a szoftverbeszállítói láncon belül az adatbiztonság megsértését, valamint a felhőszolgáltatásaikat érintő támadások számának megugrását prognosztizálják. A biztonság tehát az IT-beszerzések kulcstényezőjévé vált, ahogy egyre több szervezet próbálja mérsékelni a kockázatot és javítani a sérülékenységeket. A járvány alatt általánossá vált hibrid munkavégzés miatt a biztonsági csapatoknak megnövekedett támadási felületet kell kezelniük.
„Az IT-biztonság szempontjából is kínál előnyöket a cloud. Minden vállalatot érhet súlyos informatikai támadás, de nincs minden szervezet felkészülve a krízis elhárítására és a károk felszámolására. A digitális szolgáltatók felkészültek az ilyen helyzetek megoldására, szakembereik tapasztaltabbak, mint azok a vállalatok, akik nem üzemszerűen foglalkoznak a támadások elhárításával. A T-Systems CTRL SWAT csapata ezekre a helyzetekre kínál azonnali helyszíni megoldást olyan specialistákkal, akiknek évtizedes tapasztalatuk van a hatékony krízismenedzsmentben” – mondja az igazgató.
Hogyan válasszunk szolgáltatót?
A hazai cégek döntő többsége a cloudot olyan eszköznek tekinti, ami támogatja a vállalkozás célkitűzéseit, de nem tekintik célnak, evolúciós szintlépésnek. Egyelőre csupán a vállalatok kis hányada lenne nyitott arra, hogy egy külső tanácsadó cég segítsen kialakítani/optimalizálni a cloud stratégiát, ami szintén arra utal, hogy a felhő számukra még nem stratégiai kérdés. Mindössze a cégek tizede rendelkezik cloud stratégiával, és további 8% a közeljövőben tervezi, hogy kialakítja a felhővel kapcsolatos elképzeléseit.
Mivel azonban nincs két egyforma igényű vállalat, célszerű saját cloud stratégiát kidolgozni, amelynek során a vállalatvezetőknek egy sor kérdésre választ kell találniuk. Döntést kell hozni arról, hogy a három felhőtípus – publikus, privát vagy hibrid – közül melyikre van szükség. Emellett célszerű gondolni a jövőre is: amennyiben az igények megváltoznak, gyorsan tudjon reagálni az általunk használt rendszer.
"A T-Systems saját platformjának megteremtésével minden felhőtípusban, szolgáltatásformában és – Magyarországon egyedüliként – hibrid megoldásokkal is ki tudja szolgálni az ügyfeleit, kiemelt minőségben és költséghatékonyan."
Ügyfeleit teljeskörűen támogatja a cloud technológia bevezetésében, a belépéstől a legmegfelelőbb felhőplatform kiválasztásán és üzemeltetésén át (legyen szó publikus, privát vagy hibrid szolgáltatásról) egészen az adatok legmagasabb szintű biztonságának garantálásáig.
A T-Systems cloud szolgáltatásai ötvözik a geolokációs és biztonsági követelményeket, így nemcsak azoknak a hazai cégeknek biztosítanak versenyképes szolgáltatást, akik most szeretnének csatlakozni, hanem azoknak is, akik jelenleg esetleg külföldi szolgáltatótól veszik igénybe a felhő nyújtotta előnyöket, de szívesen „hazahoznák az adataikat”. A T-Systems azon túl, hogy ugyanúgy garantálja a rugalmasságot, a skálázhatóságot, az erőforrás-optimalizálást, még az adatok hazai tárolását, a könnyebb hozzáférést és magyar nyelvű supportot is biztosítja.
A T-Systems a jól ismert ICT szolgáltatásai mellett számos, például a fenntartható környezetet szolgáló fejlesztésben is technológiai partner. Ezek egyike a napjainkban különösen fontos energiamenedzsment területe, a gyártáshoz szorosan kapcsolódóan a prediktív karbantartás, amely a digitális gyártás gyorsan fejlődő területe, valamint a gépi látáshoz és a minőségbiztosításhoz kapcsolódó fejlesztések is.
![]() |