Erősíti hidrogénalapú fejlesztéseit a Peugeot
A Peugeot, amely társvállalataival megnyitotta Európa legnagyobb hidrogén tüzelőanyagcella-gyártó üzemét, határozott lépéseket tesz a hidrogén belső égésű motorokban történő felhasználása felé, ugyanakkor a cég vezérigazgatója szerint ahhoz, hogy a hidrogéntechnológiák elérhessék a kritikus tömeget, éveken át tartó, jelentős kormányzati elköteleződés szükséges.

 

Carlos Tavares, az autógyártó-csoport vezérigazgatója szerint a környezetbarát mobilitás szempontjából "négy technológia között fog eldőlni a verseny: ezek az üzemanyagcella, az akkumulátoros elektromos járművek, a szintetikus üzemanyagok, valamint a hidrogénüzemű belső égésű motorok". A hidrogén-tüzelőanyagcella és a hidrogénüzemű belső égésű motorok ugyanazt az energiahordozót használják, párhuzamos fejlesztésük és bevezetésük hosszú távon költséghatékony, praktikus alternatívát jelenthetnek a benzin- és dízelmotorokkal, a hibrid rendszerekkel, valamint az akkumulátoros elektromos hajtásláncokkal szemben – érvelt a szakember a Peugeot hidrogénalapú fejlesztései mellett.

Miután a Peugeot annak idején úttörőként kezdett hozzá a hidrogén-ökoszisztéma fejlesztéséhez, most tovább erősíti ez irányú stratégiáját – írták. Emlékeztetnek arra, hogy 2021. december 13-án mutatták be az e-Expert Hydrogen könnyű haszonjármű szériaváltozatát. A középkategóriás áruszállító hidrogén üzemanyagcellás elektromos hajtáslánccal szerelt (FCEV) kivitele azóta sem szerepel a tradicionális autóipari szereplők kínálatában.

A tervek szerint 2024-ben már évi ötezer ilyen autót gyártanak a cég 2440 embert foglalkoztató gyárában, a franciaországi Hordain-ben. A járművekbe beépített tüzelőanyag-cellák Európa legnagyobb ilyen profilú üzemében: az egymilliárd euróból épült SymphonHy gigagyárban készülnek. Ezt december elején adta át a franciaországi Saint-Fons-ban a Symbio, a Stellantis érdekeltsége. A Stellantis a Forvia, a Michelin és a Peugeot anyavállalata is. A jelenleg 16 ezer, 2026-tól már 50 ezer darabos éves gyártókapacitású gyár a francia üzemanyagcellás furgon és testvérmodelleinek kiszolgálására jött létre.

2028-ra megépül a második gigaüzeme, amivel kapacitása 100 ezer darab lesz, amit 2030-ra a Symbio észak-amerikai tevékenységeit is kibővítve  megdupláznak. A Peugeot e-Expert Hydrogen teljes értékű plug-in hibrid modell, amelyben a szokásos belső égésű motor szerepét veszi át az üzemanyagcella. A 10,5 kilowattóra kapacitású akkumulátor 50 kilométerre elegendő energiát tárol, majd a 45 kilowattos üzemanyagcella és a fedélzeten tárolt 4,4 kilogramm hidrogén további 350 kilométer zavartalan megtételét teszi lehetővé. A Peugeot és társvállalatainak célkitűzése, hogy 2030-ra európai eladásaik 100 százalékát emissziómentes modellek tegyék ki.

 

2030-ra évi 110 millió tonnára nő a globális hidrogéntermelés
 
A globális hidrogéntermelés 2030-ra a jelenlegi 95 millióról évi 110 millió tonára, 2040-re pedig várhatóan 240 millió tonnára emelkedik - állapítja meg a Roland Berger tanácsadó cég tanulmánya. Az előrejelzésük szerint a zöld hidrogén projektek kapacitása 2030-ra 119 gigawattra (GW) nő, amely mintegy fele a kormányzati vállalásoknak, és ötöde annak a szintnek, amellyel tartható lenne a Párizsi Klímacsúcson meghatározott 1,5 Celsius fokos globális átlaghőmérséklet-növekedés. Szakértők szerint a következő évtized kritikus lesz a hidrogénipar számára, különösen a zöld hidrogéntermelés, és ezáltal a szén-dioxid-mentesítés területein várható jelentős előrelépés. A Roland Berger szakértői szerint 2030-ra a tiszta hidrogén aránya elérheti a 12 százalékot.
 
A jelentésben hangsúlyozzák: a hidrogénstratégia sikere azon múlik, hogy sikerül-e olyan gazdasági keretet megalkotni, amely a tiszta hidrogént megfizethető alternatívává teszi. Pozitív példaként hozzák fel az Egyesült Államokban a zöld átmenetet támogató szabályozást (Inflation Reduction Act), amely adókedvezményekkel támogatja a tiszta hidrogén előállítását, valamint Európában a fenntartható repülési üzemanyagok és az alternatív üzemanyagokra vonatkozó kvóták meghatározását, amelyek megbízható piacot teremtettek a hidrogén számára. Az évtized hátralévő részében a központi feladat egy strukturális keret létrehozása, mert az elszigetelt ösztönzők és szabályozások elszigetelt projektekhez vezetnek .
 

 

| Nyitókép: Stellantis Media

A BMW Group legnagyobb napelemparkja épül fel Debrecenben
Április 10-én egy több, mint 50 hektáros területen elterülő napelempark kialakítására vonatkozó szerződést írtak alá a BMW Manufacturing Hungary Kft. és az E.ON Hungária Csoport képviselői.
Az Electrosub kiváló lehetőséget kínál üzleti kapcsolatainak frissítésére!
Az idén 5 éves fennállását ünneplő Electrosub szakkiállítás és konferencia koncepcióját a szervezők a piac igényeihez igazodva 2021-ben frissítették. A nyitva tartás két naposra váltott, és bevezették a kkv-k számára is könnyen elérhető, költséghatékony megjelenést biztosító ECO standot.
Magyar tudósok, akik nélkül ma teljesen más lenne az űrkutatás
1961. április 12-én indult útjára a Jurij Gagarin repülő őrnagyot szállító űrhajó, aki így első emberként jutott el a világűrbe. Habár ez már önmagában is óriási evolúciós ugrás volt a történelemben, az azóta eltelt 60 évben is rengeteg jelentős előrelépés történt az űrkutatás területén, melyben a magyaroknak is nagy szerepük volt.
Minőségi ugrást hoz a mesterséges intelligencia a minőségellenőrzésben
A cégek egyre nagyobb arányban helyezik át a fókuszt a mennyiségről a minőségre a szoftverek esetében is. Ehhez viszont hatékony minőségellenőrzési folyamatokra van szükség, amiben meghatározó segítséget jelentenek az olyan fejlett technológiák, mint például az automatizálás és a mesterséges intelligencia.
Az elektronikai ipar legnagyobb hazai rendezvénye – InnoElectro 2024
A Magyarországi Elektronikai Társaság idén kiemelten színes konferenciával várja látogatóit 2024. április 23–25-ig a Budapesti Olimpiai Központ A-csarnokában. 3500 m2-en több mint 100 kiállító és 100 előadás várja a látogatókat, számtalan izgalmas kerekasztal beszélgetéssel, égető témákat érintve.