Előnyben vannak az induló vállalkozások az informatikai érettség terén
Sokat fejlődtek a magyar vállalkozások informatika terén az elmúlt években, amit részben a pandémia, részben pedig a gazdasági válság kényszerített ki. Sok vezető azonban még mindig frusztrációként, mintsem kiváló üzleti lehetőségként éli meg a technológia rohamos fejlődését.

 

Ez főként abból adódik, hogy a hazai kkv-k még mindig kezdetleges informatikai megoldásokat alkalmaznak és ritkán fordulnak IT szakértőkhöz. De vajon miért pont az informatika marad le az üzletfejlesztés során? A szakértő szerint ebben radikális változásokat fog hozni a cégvezetők körében jelenleg zajló generációváltás, így hamarosan jelentős lemaradással szembesülhetnek azok a cégek, akik nem váltanak magasabb szintű informatikára.

“Jelenleg egy olyan generációt látunk a cégek élére kerülni, akik már a számítógép és internet korában szocializálódtak, így számukra egyértelmű az IT kiemelt szerepe az üzletfejlesztésben. Éles váltás ez a vállalkozások életében, mivel jelenleg a legtöbb kkv még mindig kezdetleges szinten kezeli az informatikát. Ebben az átállásban tehát rendkívül fontossá válik az IT szolgáltatók szerepe  az elkövetkező években.”  fejtette ki Juhász Viktor az üzleti informatikai szolgáltatásokkal foglalkozó iSolutions ügyvezetője.

Eddig sorsfordító pillanat kellett ahhoz, hogy a cégvezetők IT szolgáltatóhoz forduljanak

A szakértő meglepő tapasztalata, hogy a hazai kkv-k körében az általános gyakorlat még 2023-ban is az, hogy a rendszergazda szerepét nem egy informatikai szakember, hanem egy IT-hoz valamilyen szinten értő kolléga vagy ismerős tölti be. Az ő feladatköre rendszerint kimerül abban, hogy feltelepíti a gépeket, létrehozza az email fiókokat és tüzet olt, ha baj van. Ez a gyakorlat azonban hosszú távon komoly gondot okozhat, mivel előbb-utóbb eljön az a pont, amikor olyan probléma üti fel a fejét, ami tapasztalt IT szakember híján visszafordíthatatlan károkhoz vezethet.

 

 

“A legtöbb vállalkozás csak akkor keres fel minket, miután már megtörtént a baj. Zsarolóvírus támadás, szerverleállás, adatvesztések stb. Ezek persze nem pillanatok alatt történnek, sokszor hosszú évek rosszul vagy egyáltalán nem kezelt problémái. Az IT szolgáltató felkeresése pedig csak akkor jön képbe, amikor már tarthatatlan a helyzet. Én ezt amolyan sorsfordító pillanatnak hívom, ami késként lebeg minden vállalkozás fölött, ami nem fordít kellő figyelmet az informatikájára.” – magyarázta Juhász Viktor, az iSolutions ügyvezetője.

A magas fokú digitalizáltság miatt minden céges területet áthat az IT háttér

A külső szakértők megbízása nem ismeretlen modell a hazai cégek számára, de IT területen még kevesen ismerték fel a benne rejlő előnyöket. Pedig a kkv-k körében már évtizedek óta bevett gyakorlat például, hogy külső irodákat bíznak meg a könyveléssel a komplexebb pénzügyi szolgáltatások érdekében. Üzleti szempontból ma már hasonló jelentőséggel bír egy megbízható informatikai szolgáltató a vállalkozások életében, hiszen a rendszergazdai szolgáltatások mellett teljeskörű karbantartást, folyamatos felügyeletet, üzleti szintű tanácsadást és oktatást is kaphatnak tőlük a cégek, ami hosszú távon fontos versenyelőnyt jelenthet.

“Azt kell megérteniük a hazai cégvezetőknek, hogy már minden digitalizált. A partnerekkel, ügyfelekkel történő kommunikáció már elképzelhetetlen email vagy egyéb digitális csatornák használata nélkül, sőt, már a NAV-val is online kommunikálnak a vállalkozások. Ugyanúgy, ahogy a könyvelést vagy a pénzügyi döntéseket se hanyagolhatjuk el a vállalatvezetés során, úgy az informatikát sem szabad figyelmen kívül hagyni. Hiszen ma már a működés minden területére negatív hatással van, ha nem megfelelő az IT rendszer.” – hívta fel a cégvezetők figyelmét Juhász Viktor.

Tapasztalata szerint hatalmas versenyelőnyben vannak digitalizáció szempontjából a most induló vállalkozások, hiszen már sokkal tudatosabban kezelik az informatikát és kiemelt figyelmet fordítanak rá az üzleti döntéshozatal során. Azonban hozzátette, hogy a régebbi cégeknek sincs késő a paradigmaváltásra, hiszen nincsen olyan vállalkozás, amit ne lehetne digitalizálni. Ehhez persze meg kell találni azt az informatikai rendszert, ami  megfelel a cég igényeinek és a vállalati kultúrának. Ez egy olyan összetett feladat, amiben csak egy kellő szakértelemmel és tapasztalattal rendelkező IT szolgáltató segítheti a cégeket.

 

 

“Természetes, hogy aki a rendszerváltás előtt, vagy a 90-es években alapította a cégét még nem az informatikára helyezte a vállalkozás alapjait. Ez azonban mára megváltozott, így célszerű, ha már az első pillanattól áll a szervezet mellett egy szakértő IT szolgáltató, aki segíti az üzleti döntéseket.” – érvelt Juhász Viktor üzleti informatika szakértő.

Hatalmas terhet vesz le a cégvezetők válláról a jó IT szolgáltató

Az IT problémák megfelelő szakember híján mindig a cégvezetők vállát nyomják, hiszen hozzá érkeznek be a munkatársak és ügyfelek panaszai amikre neki kell megtalálnia a megfelelő megoldást. Ez nem kis frusztrációt jelent egy vezető életében, akinek alapvetően az üzletfejlesztés és a vállalat irányítása a legfőbb feladata.

Egy jó IT szolgáltató hatalmas terhet vesz le a cégvezetők válláról, azáltal, hogy kézben tartja az informatikával kapcsolatos ügyeket, megoldja a felmerülő IT problémákat és olyan rendszereket vezet be, amik egyszerűbbé és hatékonyabbá teszik a munkát. Egy  külső IT szolgáltató ráadásul egy házon belüli IT csapat fizetésének töredékéért nyújt minden területre kiterjedő szakértő támogatást. A modern és skálázható felhőrendszerek pedig már a pár fős vállalatoknak is biztosítják a profi és megfizethető  informatikai hátteret.

“A technológia jelenlegi fejlettsége és összetettsége mellett lehetetlen, hogy a cégen belül egy darab IT munkatárs mindenhez értsen. Sőt, ez már sajnos a 3-4 fős kisebb informatikai szolgáltatókra is igaz. Körülbelül a 15-20 főnél kezdődő IT szolgáltatók azok, akiknél már feltételezhetjük azt, hogy tudják biztosítani a megfelelő rendelkezésre állást, miközben körültekintő munkát végeznek és képesek üzleti szinten is hatékonyan támogatni a céget.”  fejtette ki Juhász Viktor az iSolutions informatikai szolgáltató ügyvezetője.

 

| Forrás: iSolutions | Képek: Adobe Stock

Egy elemzés szerint az MI már most kézzelfogható eredményeket hoz
A Kyndryl közzétette második, éves Kyndryl Readiness Report (Felkészültségi jelentés) című tanulmányát, amely 21 ország 3 700 felsővezetőjének válaszain alapul. Az eredmények egyszerre tükröznek lendületet és önreflexiót.
Új megoldások az AI-adatközpontok energiaigényére
Az ABB az NVIDIA-val együttműködve felgyorsítja a gigawatt-nagyságrendű, következő generációs adatközpontok fejlesztését. Az innováció középpontjában a jövőbeni, AI-alapú terhelésekhez elengedhetetlen, nagy hatékonyságú, csúcstechnológiájú, skálázható áramellátási megoldások fejlesztése és bevezetése áll.
Túlélni a zsarolóvírust – hogyan lehet a kiberreziliencia versenyelőny?
A zsarolóvírus-támadások nem csupán technikai fennakadásokat vagy átmeneti anyagi veszteségeket okoznak – hanem akár egy teljes vállalkozás bukását is jelenthetik. A siker kulcsa egyre inkább az, hogy a cégek mennyire képesek megelőzni a bajt, illetve helyreállni belőle.
Európa legmodernebb papírgyárában tanulhatnak a jövő szakemberei
A digitalizáció, az automatizálás és a mesterséges intelligencia világát hozza közel a fiatalokhoz a Vajda-Papír a papíripari szakképzési programban, amelynek célja, hogy a diákok valódi ipari környezetben, Európa legmodernebb papírgyárában sajátítsák el a papírgyártás szakmai alapjait.
Kevesebb anyag, kisebb lábnyom - hazai innováció a műanyaggyártásban
A műanyag nélkülözhetetlen mindennapi életünkben, ugyanakkor előállítása és hulladékként való kezelése komoly környezeti kihívást jelent. Míg a PET-palackok és egyszer használatos zacskók esetében már látható előrehaladás, a legtöbb, összetett anyagból készülő műanyag újrahasznosítása továbbra is megoldatlan.