A túra célja, hogy megmutassa, hogy az ABB ugyanazokat a célokat követi a földön, mint amelyeket a Solar Impulse a légtérben a megújuló energiák integrálása, az energiahatékonyság javítása és az e-mobilitás terén. Európában az üvegházhatású gázok kibocsátásának megközelítőleg egynegyede a közlekedésből származik. A világ számos nagyvárosában a járművek kipufogógázai sűrű szmogot és finomporszennyezést okoznak a légkörben. Azonban nem szükségszerű, hogy ez az áldatlan helyzet fennmaradjon: a közlekedés a klímaváltozás kezelését szolgáló megoldás része lehet, ahelyett hogy a problémák egyik jelentős kiváltó tényezője maradjon.
A Solar Impulse egyetlen csepp fosszilis üzemanyag felhasználása nélkül átrepült a Csendes- és az Atlanti-óceánt is. A Solar Impulse innovációs és technológiai szövetségeseként az ABB most azt szeretné megmutatni, hogy a földön mire képes az innovatív technológia, az energiahatékonyság, az e-mobilitás és a megújuló energiák elektromos hálózatba integrálása terén.
Az ABB németországi vállalatánál szervezett csapat arra vállalkozik, hogy elektromos autóval nekivág egy hat országot (Spanyolország, Franciaország, Monaco, Olaszország, Svájc és Németország) átszelő útnak. Az autó energiafogyasztását gondosan kiszámolták, és az utazás alatt az ABB gyorstöltőit fogják használni. Az út során megállnak majd azoknál a fontos ABB üzemeknél, amelyek jelentősen hozzájárulnak a tisztább és jobb világ megteremtéséhez.
A megállók:
• az ABB spanyolországi gyára Zaragozában, amely teljesítmény-transzformátorokat gyárt naperőművekhez,
• az ABB franciaországi telephelye Marseille-ben, amelyhez számos olyan termék és szolgáltatás köthető, amelyek a tengeri hajózás hatásfokát javítják,
• az ABB gyorstöltő-gyára Észak-Olaszországban, amely Európába és a világ más részeire szállítja termékeit,
• Az új Gotthárd-bázisalagút, amely fémjelzi az ABB és a svájci vasúti ágazat hosszú múltra visszatekintő kapcsolatát.
Az elektromos autók tényleges hatótávja is kérdéseket vet fel
Az elektromos járművek irreális hatótávadatai miatt is bizalmi válságba keveredhet az autóipar, hasonlóba, mint amit az életszerűtlen fogyasztási és károsanyag-kibocsátási tesztek váltottak ki – hívta fel a figyelmet az Ifa (Institut für Automobilwirtschaft) autóipari kutatóintézet igazgatója, Willi Diez a dpa hírügynökségnek adott interjúban.
– Ha az elektromos járművek állami támogatásának köszönhetően valóban lényegesen megnő a forgalomba helyezett villanyautók száma, akkor a felhasználók elégedetlensége is elkerülhetetlenül erősödni fog a feltüntett és a tényleges hatótáv-értékek között tapasztalt eltérés miatt – fogalmazott. Rossz vélemény alakulhat ki emiatt általában is az elektromos autókról, ami nem fog jót tenni az egyébként sem túl gyors ütemű terjedésüknek.
Az elektromos autók hatótávját a benzin és dízel autókéval megegyező tesztelési eljárással állapítják meg – mutatott rá –, ami nem csak az autók áramfogyasztását, de a fűtés és a klíma hatótávra gyakorolt hatását is lényegesen alábecsüli. "Mindennapi használat során tehát a járművek hatótávja akár 20-40 százalékkal is kisebb lehet a gyárilag megadottnál" – mondta, hozzátéve: a legtöbb villanyautó így az ígért 180 kilométer helyett valójában csak 110 kilométert tud egy felöltéssel megtenni.
Az új mérési eljárás bevezetésére 2018-ban kerülhet sor, ami Diez szerint “már túl késő”. Megjegyezte: mindenki sokkal jobban járna, ha a gyártók önszántukból már most átállnának egy reálisabb, egységes mérési eljárás alkalmazására. A dízelbotrány tanulságaiból okulva a gyártóknak maguknak kellene a problémának elébe menniük. Az Ifa viszont attól tart, hogy az elektromos autók gyártói ehelyett inkább versenyre fognak kelni egymással, csak hogy minél kedvezőbb hatótávadatokkal nyerhessék el a vásárlók kegyeit. (MTI)