Digitális átállás az iparban
Miközben a világjárványt követő krízisből az iparvállalatok épp csak kezdenek visszatérni a napi rutinhoz, a közelgő energiaellátási problémák újabb kihívások elé állítják a gyártó cégeket.

 

A szóba jöhető kiutak és stratégiák egyike lehet a még kiterjedtebb digitalizáció, amelynek erejét már a pandémia idején megtapasztalhattuk. Persze a digitális transzformációban is vannak hatékony és kevésbé működőképes megoldások, sőt akár tévutak is. Rózner Lajost a Bosch Rexroth értékesítő mérnökét kérdeztük.

A McKinsey Digital friss előrejelzése szerint a digitális gazdaság fejlesztése akár 21 milliárd euróval is növelheti a magyar GDP-t 2030-ig. Ez jó hír, mint ahogy az is, hogy az elemzés szerint Magyarország jelentős előrehaladást ért el a digitalizáció területén az elmúlt években, ám a fejlődés ellenére digitális érettségünk még mindig a régió átlaga alatt van több szegmensben is.

Hasonló eredményre jutott az Európai Unió idén nyáron közzétett elemzésében (DESI Index), amely digitális fejlettsége alapján rangsorolta a tagállamokat. E szerint a 27 vizsgált ország közül Magyarország teljesítménye - a korábbi évekhez hasonlóan - a mezőny végére, most a 22. helyre volt elég. Az összegzés különösen a kis- és középvállalatok lemaradására hívja fel a figyelmet.

► Ahhoz, hogy felzárkózzunk az élmezőnyhöz, mégis csak elengedhetetlen a gyártó cégek erőteljes digitalizálása. Melyek az első lépések, amelyek elvezethetnek egy hatékony Ipar 4.0 projekt elindításához?

Szerintem abból kell kiindulni, hogy a termékek milyen gyártósorokon készülnek, és jelenleg milyen információk állnak rendelkezésre a gyártásról. Ezek lehetnek akár a gyártási mennyiségekre, alapanyagellátásra, illetve a gyártógépek állapotára vonatkozó információk, vagy akár esetleges minőségi problémák és egyéb veszteségforrások.

Az adatok alapján felvázolhatunk egy mátrixot, amelyből egyértelműen megállapítható, hogy melyek a digitalizációval elérhető előnyök, illetve milyen hátrányokkal jár, ha nem kezdünk bele a digitális projektekbe. Így választ kaphatunk arra a nem elhanyagolható kérdésre is, hogy például jelenlegi formájában közép vagy hosszú távon versenyképes marad-e a cég?

Vagyis mindenképpen egy részletes elemzést kell készíteni arról, hogy a rendelkezésre álló gépek, gyártósorok mire képesek, és mi az a feltétlenül szükséges befektetés, ami az előrelépéshez szükséges. Tudjuk, hogy a magyar vállalatok először a minimális megoldásokat választják, és inkább több lépcsőben reagálnak a kihívásokra, de minden változtatás alapja, hogy meghatározzuk a digitalizációval elérhető eredményeket.

 

Rózner Lajos
Bosch Rexroth
 
“Minden változtatás alapja,
hogy meghatározzuk
digitalizációval elérhető
eredményeket.”
 

 

Nem egyszerű döntések meghozataláról van szó, amelyek egyaránt érintik a vállalat piaci pozícióját, termékstruktúráját, az alkalmazott technológiai megoldásokat és a foglalkoztatás kérdéseit is. Szerencsére a vállalatok ebben a helyzetben nincsenek magukra hagyva. Már Magyarországon is léteznek Ipar 4.0 tanácsadócégek, akik először egy teljes átvilágítást végeznek és megállapítják, hogy hol vannak azok a kritikus pontok, ahol érdemes módosítani a folyamatokban vagy a technológiában.

Rálátásuk van arra, hogy milyen digitalizációs megoldások érhetők el a piacon, abból ki tudják válogatni azokat az elemeket, amelyek az adott vállalatnál működőképesek. A Bosch Rexroth-nál hasonló elvek szerint segítjük a gyártócégek digitális átállását az Ipar 4.0 működésre. Természetesen házon belül nekünk sincs mindenre alkalmas megoldásunk, de megkeressük a partnereink számára a piacon elérhető legjobb alkalmazásokat.

► Steffen Winkler, a Bosch Rexroth automatizálási és elektrifikációs megoldások üzletágáért felelős értékesítési alelnöke egy tavalyi interjúban arról beszélt, hogy a gépgyártás és -fejlesztés mára már egyet jelent a szoftverfejlesztéssel. Mindezt az új ctrlX AUTOMATION platform bevezetése kapcsán mondta, hangsúlyozva, hogy az új megoldás úgyszólván az automatizálás okostelefonja, amellyel lehetővé válik a gépvezérlés, az informatika és a dolgok internete (IoT) közötti, klasszikus határok lebontása.

Valóban egyre több olyan termékünk van, ami IoT kompatibilis és képes ezen a platformon kommunikálni. Így tudunk adatokat gyűjteni és továbbítani, ezáltal pontosan látjuk, hogy az adott gép valójában milyen státuszban van. A már meglévő, régebbi géptípusokhoz három alapcsomaggal rendelkezünk.

Az egyik megoldás alapja a ConnectivityKit, amely már első lépésben is, a megfelelő szenzorokkal kiegészítve több releváns adatot tud gyűjteni a gép működéséről. Például hőmérséklet, rezgés, motor állapotok, stb. Ezek a minimális alapadatok olyan fontos információk, amelyeket gyűjtve és elemezve akár egy prediktív karbantartás alapját is képezhetik. Így csökkenthetjük vagy akár teljesen elkerülhetjük a nem várt leállások okozta károkat.

A következő szint már a vállalatirányítási rendszerrel is összekapcsolja a gyártásból származó be- és kimenő adatokat. Például az alapanyag rendelést össze lehet kapcsolni ERP rendszerekkel, ezáltal adatvezérelt kapcsolatot létrehozva a gépsor és a vállalatirányítási rendszer között egy nagyobb döntési folyamat részeként. A legfelső szint mindezt kiegészíti a mesterségesintelligencia-technológiával.

► Csupa olyan megoldást említ, amelyek a legtöbb üzemben szigetszerűen már most is megtalálhatók. Vannak digitális megoldások, hellyel-közzel működik az adatgyűjtés is, de nincs átjárhatóság a szigetek között és a lényeg, az eszközök közötti kommunikáció hiányzik, így pedig kihasználatlan marad az Ipar 4.0 egyik legnagyobb előnye. Hogyan oldható meg a szigetrendszerek utólagos integrációja?

Az elkülönülten működő rendszerek összekapcsolására valók a vállalatirányítási rendszerek. A kérdés az, hogy azonos rendszert használnak-e a gyártósorok. Nem nevezhetjük optimális megoldásnak és a költségek szempontjából sem hatékony, ha párhuzamosan több különböző rendszert üzemeltet egy cég, ezért érdemes egy rendszerre felfűzni a teljes működést, ahol a cég menedzsmentje az összes információt eléri. Jó megoldás lehet erre a Bosch Connected Industry portfóliója, amit az ilyen problémák megoldására hoztunk létre.

A digitális transzformáció technológiai előnyén túl, az egyik legfontosabb kérdés mégis az, hogy milyen megtérüléssel lehet számolni egy-egy Ipar 4.0 beruházás esetében?

Általában 1,5-2 év a reális időtáv, de nincs erre mindenhol érvényes mutatószám. Ha már korábban Németországot említettem, az ottani gyártócégeknél jellemző módon sokkal hamarabb megtérül egy digitális beruházás, mint Magyarországon. A TCO-t (Total Cost of Ownership) a hazai vállalatok nem mindig számolják. Nálunk a bekerülési költség a legfontosabb elem, mert alapvetően azt kell a beszerzéseknél figyelembe venni. Ezért a megtérülés számít első körben, a hosszabb távú időhorizont már csak kevés cégnél fér bele.

► Látva a digitális átalakulás ütemét és a szinte naponta megjelenő Ipar 4.0 megoldásokat, meddig maradhat versenyképes a napjainkban telepített technológia?

Van olyan termékünk, például a ctrlX AUTOMATION, ami hosszú évekig nem fog változni. A kialakítása, illetve a működését biztosító szoftverkörnyezet garantálja, hogy kompatibilis lesz az első változatot követő összes többivel, vagyis átjárható lesz a rendszer.

 

 

A Bosch gyárakban például a MES rendszerek már 30-40 éve működnek. Természetesen az első bevezetéseket új típusok követték más hardverrel, de a folyamatos fejlesztések révén hosszú évekig megbízhatóan működő rendszerekről beszélünk. Ez igaz lehet más megoldásokra is, ezért nem kell attól tartani, hogy néhány év elteltével egy korszerűtlen gyártósor üzemeltetésére kényszerülünk.

► Az energiahatékonyság korábban is fontos eleme volt az iparvállalatok működésének. Napjaink energiakrízissel terhelt időszakában számos gyártóvállalat tulajdonosa üzleti tervei felülvizsgálatára kényszerül a kiszámíthatatlan energiaárak hatására. A digitalizáció ebben a napi szintű alkalmazkodást kívánó gazdasági környezetben is megoldást jelenthet?

A Bosch Rexroth-nál az energiahatékonyság már tíz éve elindult a 4 EE, azaz a Rexroth for Energy Efficiency program révén, amit saját üzemeinkben is alkalmazunk. Magyarországon jelenleg a cégeknek még nem elsődleges szempont az energiahatékony működés, számukra legfontosabb, hogy a gyártás folyamatos legyen. De ez a szemlélet nagyon hamar megváltozhat. A gépek és az üzemek összetett rendszerek, amelyekben számos technológia működik. Csak ha a teljes rendszert nézzük, láthatjuk az összes lehetőséget az energiahatékonyság szisztematikus növelésére, ugyanakkor a termelékenység maximalizálására. Egy gép energiahatékonyságának növelése olyan feladat, amellyel a teljes életciklusát hosszabbítjuk meg.

Több lehetőség nyílik az energiahatékonyság növelésére egy gép vagy üzem tervezése és beindítása során. A telepítés után a Rexroth 4EE lehetővé teszi a gépfelhasználók számára, hogy optimalizálják a régebbi gépek energiafogyasztását, a feladatnak megfelelő termékekkel és a rendszer kialakításával. Lehet a meglévő gépeket átalakítani, “felokosítani”, retrofittal élni, vagyis átépíteni a rendszert és az európai szabványnak megfelelő hatékony motorokra cserélni a régieket.

Ezek a megoldások egyébként akár az első lépések is lehetnek a digitalizáció és az Ipar 4.0 felé. Olyan lehetőségekről beszélünk, amelyek költséghatékony megoldást jelentenek ahhoz képest, mintha egy gyártósoron kezdenénk el kísérletezni a digitalizációval. Így alacsony kockázat mellett megtanulhatjuk, hogyan működnek a digitális rendszerek és ezt követően a tapasztalatok birtokában lehet nagyobb léptékben haladni a digitális megoldások felé.

(Képek: Bosch Rexroth)

Az okosgyár felé vezető úton a zenonnal
A magasabb szintű szoftverrendszerekkel folytatott kommunikáció éppen olyan fontos az okosgyár számára, mint a vezérlők és gépek összeköttetése.
Mit hozhat Önnek és munkatársainak egy PDM/PLM rendszer?
Az EPLMS használatával tehermentesítheti kollégáit az automatizálható feladatok alól, ezáltal az értékteremtésre tudnak koncentrálni.
A vihart, a hőséget és a jegesedést is jelzi az új meteorológiai állomás
Meteorológiai állomásokat telepített alállomásaiba a Danube InGrid projekt keretében az E.ON Hungária Csoport. Az eszközök azonnali adatokat küldenek az üzemirányítási központba, így az energiacég időben fel tud készülni az időjárási veszélyhelyzetekre.
Drasztikus változások az új autók piacán
A 2025. január 1-el életbe lépő, CAFE (Clean Air for Europe, azaz Tiszta Levegőt Európának) néven elhíresült új EU-s emissziós szabályok várhatóan alapvető változásokat hoznak az új autók piacán a kontinensen. Cikkünkben a Toyota értékelte a szabályozás várható hatásait.
Magyar és indiai kutatók szén alapú szuperkondenzátort fejlesztettek
A Miskolci Egyetem és az indiai Indian Institute of Technology, Patna kutatóintézet munkatársainak együttműködésében előállított nagyhatékonyságú kondenzátorok alkalmasak a megújuló energiaforrások által termelt elektromos energia tárolására.