Brutális visszaesés tapasztalható a közúti árufuvarozásban
A Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) a közelmúltban Felsőfokú Logisztikai Menedzser képzése keretében nyílt szakmai napot tartott a közúti árufuvarozás aktuális trendjeiről. A budapesti eseményt elsősorban az oktatásban résztvevők és a képzés iránt érdeklődők számára szervezték.

 

A Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) már több évtizedes múlttal és tapasztalattal a háta mögött évente több száz Felsőfokú Logisztikai Menedzsert képez online és személyes oktatási formában egyaránt. A hallgatók egy nyílt szakmai napon vehettek rész nemrég, amelynek keretein belül most nemcsak ők, de további érdeklődők is betekintést nyerhettek a naprakész logisztikai képzés előadásaiba. Ezek fókuszában ezúttal a közúti árufuvarozás volt, amelynek a legfrissebb adataival is megismerkedhetett a hallgatóság.

 

Dr. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke

 

„Vannak olyan piaci szereplők hazánkban, ahol az első negyedév végén egy nagyjából 30%-os visszaesés volt tapasztalható a közúti árufuvarozás volumenében. A statisztika azóta tovább romlott, és jelenleg ott tart, hogy egyes cégeknél nagyságrendileg 50%-os visszaesés is tapasztalható e téren” – mondta Dr. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke, aki hozzátette, hogy a boltok polcainak ellátottsága alapvetően megoldott, de a készletek most sok esetben lassabban fogynak, amelynek eredménye a készletek forgási sebességében is fellelhető. Pozitív hozadéka lehet azonban a kereslet csökkenésének az, hogy az inflációt is mérsékelheti.

Az Európai Unión belül a teljes áruszállítás 70-80%-a közúton történik, mely alátámasztja azt, hogy a közúti árufuvarozás stratégiai jelentősége kiemelt. Szerepe hazánkban szintén tekintélyes, hiszen amellett, hogy nagyjából 90 000 jármű van jelenleg használatban az ágazatban, a hazai GDP 5%-át teszi ki, valamint az összes foglalkoztatott 3,3%-át alkalmazza. Kiemelt szerepéhez hozzájárul többek között az is, hogy szinte minden árufajtához rugalmasan tud alkalmazkodni és azokat akár háztól házig tudja szállítani.

 

Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője

 

„Domináns szerepe ellenére most tapasztalható egy érdembeli visszaesés az ágazatban. Ez a visszaesés már tavaly is előre jelezhető volt, ugyanis a Kínából érkező konténerek ára az év közepétől jelentős esésbe kezdett. A volumenek visszaesése mellett a Közúti Fuvarozási Árindex (KFX) szerint a költségek várhatóan 7-8%-ot emelkednek 2023-ban, annak ellenére, hogy csökkent az üzemanyag ára” – emelte ki Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője, aki korábban évekig a Waberer’s vezérigazgatója volt.

Az idei nem a bevételnövekedés, hanem a hatékonyabb működés éve lehet

Az ágazat rendkívül töredezett ma Magyarországon, mivel nagyságrendileg 13 ezer vállalkozásból áll, és ezek nagyjából 90%-a 1-10 kamionnal rendelkezik. A kihívás így jelentős, nagy számú KKV-t érint, azonban a nagyobb piaci szereplők is érzik a változást.

 

Horváth Dániel, a K&V International Transport Kft. belföldi fuvarozási vezetője

 

„Gyors alkalmazkodást várnak el a megrendelők a szolgáltatóktól. A koronavírus-járvány hatására például megnőtt a raktározási igény. Azonban látszik az is, hogy a közúti fuvarozásra most kisebb az érdeklődés. Ennek eredményeként pedig a tavalyi árakhoz képest az infláció ellenére is 5-10%-os fuvarozási árengedményt vár el a piac” – hangsúlyozta Horváth Dániel, a K&V International Transport Kft. belföldi fuvarozási vezetője.

Mesterséges intelligencia a közúti fuvarozásban

Manapság szinte minden napra jut egy hír a mesterséges intelligenciáról. Ez nem véletlen, hiszen számos területen átütő eredményeket érhetünk el segítségével. A logisztikai szektorban sem idegen a fogalom, jó néhány sikeres alkalmazására láthatunk már ma is példákat. Támogathatja az előrejelzést és a keresletmenedzsmentet, a raktár- és készlettervezést, a prediktív karbantartást és nem mellesleg a közúti árufuvarozást is.

 

 Lovász Attila üzleti és mesterséges intelligencia szakértő, a SolutionX ellátási lánc és logisztikai szakértője

 

„A mesterséges intelligencia fejlődése a legtöbb iparágra hatással van, és ez alól a logisztika sem kivétel. Használata támogathatja például a hatékonyabb útvonaltervezést. Képes lehet arra, hogy figyelembe vegye a forgalmi adatokat, időjárási feltételeket és egyéb jelentős változókat. Segítségével így a logisztikai cégek minimalizálhatják az üzemanyag-költségeiket, valamint csökkenthetik a szállítási időt, ezzel pedig hatékonyabb működés jöhet létre” – mondta Lovász Attila üzleti és mesterséges intelligencia szakértő, a SolutionX ellátási lánc és logisztikai szakértője.

 

| Képek: KRPR.hu

| Nyitókép: illusztráció, Adobe Stock

A legtöbb európai vállalat leválna a fosszilis tüzelőanyagokról
Egy 850 európai beszerzési döntéshozó körében végzett felmérés szerint 71%-uk prioritásként kezeli a fosszilis tüzelőanyagokról való átállást, de több mint felüknek hiányzik az ehhez szükséges forrás.
Pneumatikus szelepek nagyobb automatizálási rugalmassággal és optimalizált áramlással
Az AVENTICS XV szelepsorozat több, egymással átjárható szelepmérettel és nagyobb áramlási sebességgel rendelkezik kompakt kialakításban.
Az Altair és a Müncheni Műszaki Egyetem úttörő megoldást fedezett fel a CFD analízis és a kvantum-számítástechnika területén
Az Altair, a számítástechnikai intelligencia globális vezető vállalata és a Müncheni Műszaki Egyetem kutatói jelentős áttörést értek el az áramlástani szimuláció CFD) és a kvantum-számítástechnika területén.
Kihívások mellett lehetőséget is tartogat a NIS2 a magyar cégeknek
A NIS2 irányelv új követelményei nagyon sok szereplőt érintenek a magyar vállalati ökoszisztémában, hiszen a kockázatos ágazatokon túl közvetve ezen ágazatok beszállítóira is hatással vannak – hangzott el a CETIN Hungary IVSZ-szel közös rendezvényén.
Így lehet automatikus a szerszámcsere az esztergaközpontokban
A Sandvik Coromant megoldása lehetővé teszi a manuális kezeléstől mentes, személyzet nélküli gyártást a szerszámgépek jobb kihasználása és a nagyobb teljesítmény érdekében.