Brutális visszaesés tapasztalható a közúti árufuvarozásban
A Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) a közelmúltban Felsőfokú Logisztikai Menedzser képzése keretében nyílt szakmai napot tartott a közúti árufuvarozás aktuális trendjeiről. A budapesti eseményt elsősorban az oktatásban résztvevők és a képzés iránt érdeklődők számára szervezték.

 

A Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) már több évtizedes múlttal és tapasztalattal a háta mögött évente több száz Felsőfokú Logisztikai Menedzsert képez online és személyes oktatási formában egyaránt. A hallgatók egy nyílt szakmai napon vehettek rész nemrég, amelynek keretein belül most nemcsak ők, de további érdeklődők is betekintést nyerhettek a naprakész logisztikai képzés előadásaiba. Ezek fókuszában ezúttal a közúti árufuvarozás volt, amelynek a legfrissebb adataival is megismerkedhetett a hallgatóság.

 

Dr. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke

 

„Vannak olyan piaci szereplők hazánkban, ahol az első negyedév végén egy nagyjából 30%-os visszaesés volt tapasztalható a közúti árufuvarozás volumenében. A statisztika azóta tovább romlott, és jelenleg ott tart, hogy egyes cégeknél nagyságrendileg 50%-os visszaesés is tapasztalható e téren” – mondta Dr. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke, aki hozzátette, hogy a boltok polcainak ellátottsága alapvetően megoldott, de a készletek most sok esetben lassabban fogynak, amelynek eredménye a készletek forgási sebességében is fellelhető. Pozitív hozadéka lehet azonban a kereslet csökkenésének az, hogy az inflációt is mérsékelheti.

Az Európai Unión belül a teljes áruszállítás 70-80%-a közúton történik, mely alátámasztja azt, hogy a közúti árufuvarozás stratégiai jelentősége kiemelt. Szerepe hazánkban szintén tekintélyes, hiszen amellett, hogy nagyjából 90 000 jármű van jelenleg használatban az ágazatban, a hazai GDP 5%-át teszi ki, valamint az összes foglalkoztatott 3,3%-át alkalmazza. Kiemelt szerepéhez hozzájárul többek között az is, hogy szinte minden árufajtához rugalmasan tud alkalmazkodni és azokat akár háztól házig tudja szállítani.

 

Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője

 

„Domináns szerepe ellenére most tapasztalható egy érdembeli visszaesés az ágazatban. Ez a visszaesés már tavaly is előre jelezhető volt, ugyanis a Kínából érkező konténerek ára az év közepétől jelentős esésbe kezdett. A volumenek visszaesése mellett a Közúti Fuvarozási Árindex (KFX) szerint a költségek várhatóan 7-8%-ot emelkednek 2023-ban, annak ellenére, hogy csökkent az üzemanyag ára” – emelte ki Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője, aki korábban évekig a Waberer’s vezérigazgatója volt.

Az idei nem a bevételnövekedés, hanem a hatékonyabb működés éve lehet

Az ágazat rendkívül töredezett ma Magyarországon, mivel nagyságrendileg 13 ezer vállalkozásból áll, és ezek nagyjából 90%-a 1-10 kamionnal rendelkezik. A kihívás így jelentős, nagy számú KKV-t érint, azonban a nagyobb piaci szereplők is érzik a változást.

 

Horváth Dániel, a K&V International Transport Kft. belföldi fuvarozási vezetője

 

„Gyors alkalmazkodást várnak el a megrendelők a szolgáltatóktól. A koronavírus-járvány hatására például megnőtt a raktározási igény. Azonban látszik az is, hogy a közúti fuvarozásra most kisebb az érdeklődés. Ennek eredményeként pedig a tavalyi árakhoz képest az infláció ellenére is 5-10%-os fuvarozási árengedményt vár el a piac” – hangsúlyozta Horváth Dániel, a K&V International Transport Kft. belföldi fuvarozási vezetője.

Mesterséges intelligencia a közúti fuvarozásban

Manapság szinte minden napra jut egy hír a mesterséges intelligenciáról. Ez nem véletlen, hiszen számos területen átütő eredményeket érhetünk el segítségével. A logisztikai szektorban sem idegen a fogalom, jó néhány sikeres alkalmazására láthatunk már ma is példákat. Támogathatja az előrejelzést és a keresletmenedzsmentet, a raktár- és készlettervezést, a prediktív karbantartást és nem mellesleg a közúti árufuvarozást is.

 

 Lovász Attila üzleti és mesterséges intelligencia szakértő, a SolutionX ellátási lánc és logisztikai szakértője

 

„A mesterséges intelligencia fejlődése a legtöbb iparágra hatással van, és ez alól a logisztika sem kivétel. Használata támogathatja például a hatékonyabb útvonaltervezést. Képes lehet arra, hogy figyelembe vegye a forgalmi adatokat, időjárási feltételeket és egyéb jelentős változókat. Segítségével így a logisztikai cégek minimalizálhatják az üzemanyag-költségeiket, valamint csökkenthetik a szállítási időt, ezzel pedig hatékonyabb működés jöhet létre” – mondta Lovász Attila üzleti és mesterséges intelligencia szakértő, a SolutionX ellátási lánc és logisztikai szakértője.

 

| Képek: KRPR.hu

| Nyitókép: illusztráció, Adobe Stock

Róma a helyi villamosenergia-hálózat rugalmasságát teszteli
A RomeFlex projektben az egyre növekvő energiaigényekre készítik fel a város elektromos infrastruktúráját, a Siemens közreműködésével.
Saját villamosenergiát termel a Suzuki esztergomi gyára
A napelempark teljes beruházása csaknem két évig tartott és 2 millió euróba került. A vállalat így éves szinten csaknem 270 millió forintot spórol meg és több mint 1700 tonnával csökkenti a közvetett szén-dioxid-kibocsátást.
Okostelefontól a robotikáig - új digitális ökoszisztéma épül
A Xiaomi az MWC Barcelona 2024 rendezvényen bemutatta az új Human x Car x Home stratégia jegyében kifejlesztett okos ökoszisztémáját, amely új fénybe helyezi a technológiai integráció fogalmát.
Már lehet regisztrálni az első ipari digitalizációs fesztiválra
A Smart Manufacturing Festival - "A fejlődés társadalmasítása!" rendezvény több mint 30 helyszínen, mintegy 50 féle program várja a látogatókat 2024. február 26. és március 8. között - közölte az Ipar 4.0 Nemzeti Technológiai Platform Szövetség (NTPSZ).
Kevesebb selejt a digitális kiesztergálófej-beállításnak köszönhetően
A Seco Axiabore és az Axiabore Plus digitális axiális kiesztergálófejek kiküszöbölik a fáradságos, pontatlan kiesztergálófej-beállítást, amely során selejt munkadarabok keletkezhetnek. A széles digitális kijelzőnek köszönhetően a beállítás gyorsan és hatékonyan elvégezhető.