A modernizáció során elsődleges szempontnak számít a ki- és betárazási sebesség, a strukturáltság, valamint a biztonság növelése, illetve a rendelkezésre álló hely optimális kihasználása. A Mile Kft. egy automata raktárral felelt mindezen kihívásokra. Az eredményekről és a disztribútori piac helyzetéről Klajzovics Istvánt, a Mile Kft. operatív vezetőjét kérdeztük.
Milyen szerepet tölt be a Mile Kft. a hazai iparban?
Klajzovics István: Krisztusi korba léptünk idén, ugyanis 33 évvel ezelőtt alapították a céget, amely mindmáig magyar tulajdonban maradt. Ipari automatizálás, energiaelosztás, méréstechnika, villamos készülékek és berendezések, világítástechnika, kábelek-vezetékek témakörében végzünk nagykereskedelmi tevékenységet. Az iparra, de azon belül nem az építőiparra, hanem főként a feldolgozóipar számos szegmensére koncentrálunk, jelenleg mintegy 240 munkavállalóval. Irodáink az ország egész területét lefedik, így jelenleg az egyik legnagyobb hazai elektronikai disztribútornak, az ipari automatizálás terén pedig egészen biztosan piacvezetőnek számítunk.
A katalógusdisztribútorok, az elektronikai webáruházak megjelenése miként hatott az életetekre?
A 40 év feletti korosztály továbbra is ragaszkodik a kiszámítható raktárkészlethez, és nem könnyen tér át a webáruházak működési modelljére. A fiatalabbak inkább hajlanak arra, hogy az internetes áruházak kínálatában szörföljenek. Tény és való, hogy az e-disztribútorok le tudják törni az árakat, de náluk csupán a terméket lehet beszerezni. Mi azonban nem pusztán értékesítünk, ez abból is látszik, hogy az e-kereskedelem jelenleg is mindössze 12%-ot tesz ki a teljes forgalmunkból. Fontos számunkra, hogy az ügyfelekkel kapcsolatba kerülő munkatársaink mélyreható tudással rendelkezzenek az adott szakterületen, és így jelentős hozzáadott értéket adjanak a termék mellé. Számos ügyfelünk van, akik nem egy cikkszámot akarnak beszerezni, hanem egy megoldandó problémára keresnek megoldást, amit viszont nincs kinek elmondani egy e-disztribútor cégnél.
Hogyan csapódik le nálatok a jelenlegi dekonjunktúra?
A hazai ipar húzóágazatai nem éppen az aranykorukat élik, kevesebb a beszállítói megrendelés. Az ipari automatizálás világa éledezik, ami jó hír a számunkra, mert ez a terület már sokszor segített nekünk hasonló gazdasági körülmények esetén. Jól összerakott csapatunkkal tehát az ipari automatizálásban érdekelt ügyfelekre koncentrálunk, és hosszú távon győztesen jövünk majd ki a jelenlegi nehezebb helyzetből.
A magyar iparszerkezet átalakul, távol-keleti óriásgyárak települnek be, amelyek a saját beszerzői csoportjaikat és beszállítóikat hozzák magukkal. Amennyiben ezek az ügyfelek európai termékeket akarnak majd vásárolni, akkor úgyis egymásra fogunk találni. Kínai termékeket viszont nem feltétlenül akarunk forgalmazni. Jóllehet rendszeresen kapunk Kínából disztribútori felkéréseket, de egyelőre nem látjuk a tömeges hazai keresletet a termékeik iránt.
Mikor kerültetek kapcsolatba a Siemensszel?
A Siemens megkerülhetetlen az ipari automatizálás terén, ezért gyakorlatilag a cégalapítás óta létezik köztünk üzleti kapcsolat, de az együttműködés az utóbbi 5-10 évben vált intenzívvé. A hajtásrendszerektől a szoftvermegoldásokon át a biztonsági berendezésekig egyre több Siemens-terméket értékesítünk. Az utóbbi időben az energiaelosztás és energiamonitoring termékcsaládok is az előtérbe kerültek. A Siemens Zrt. által adott műszaki támogatás kimagasló, a szakértő kollégák készségesek. Ehhez társul gondosan kialakított raktárkészletünk, melyet a világjárvány idején jelentősen felduzzasztottunk. Ezt a gyakorlatot a mai napig alkalmazzuk annak ellenére, hogy jelenleg nincsenek szállítási problémák a piacon.
Ezzel el is érkeztünk a raktározás kérdéséhez. Miért volt szükségetek a herceghalmi automata raktár kiépítésére?
Ebben nem kevés Siemens-ösztönzés volt. Az automata raktárunk 3 600 ládás, 9,5 méter magas és 1 soros, volumenben tehát nem óriási, automatizáltsági szintje azonban meglehetősen magas. Sok megrendelés fut be hozzánk ugyanazon termékekre, amiket korábban a raktári dolgozók készítettek elő. Az új, két komissiózó állomásos rendszernél viszont a termék „megy” a dolgozóhoz, amivel rengeteg időt takarítunk meg. Másrészt az automatizálás révén rengeteg hasznos raktári helyet takaríthattunk meg. A világjárvány utáni szállítási nehézségek miatt a raktár kiépítése is csúszott, 2023-ban kezdett elfogadható szinten működni. Idénre összehangoltuk a saját vállalatirányítási rendszerünkkel, és lassan a teljes potenciálját ki tudjuk használni.
Hogyan segítette a Siemens az automata raktár létrejöttét?
Mint említettem, már a projekt elindításához is komoly ösztönzést nyújtottak. Legyen szó anyagmozgatásról, kommunikációról vagy azonosításról, a Siemens portfóliója számtalan olyan alkatrészt tartalmaz, ami kellhet egy ilyen komplex munkához. A Siemens közel másfél évtizede áll szakmai és munkakapcsolatban a LOG-X Systems Kft.-vel, amelynek közepes méretű rakodógépe a mi raktárunkban debütált valós logisztikai környezetben.
A Log-X Systems rendszerében a raktárépületben elhelyezett gépsor teljesen automatikusan válogatja össze és készíti elő a kezelő számára a megrendelt termékállományt. A rendszer vezérlő- és meghajtóelemei – S7-1500 PLC, S120 moduláris szervohajtás, R-Coax IWLAN rendszer – kizárólag Siemens-eszközökből állnak, ami könnyű integrálhatóságot tett lehetővé.
Milyen előzetes elvárásaitok voltak az automata raktár felé?
Egyre nehezebb megtalálni a megfelelő munkaerőt a raktári környezetbe, ez országos jelenség. Márpedig egy raktárban nem mindegy, hogy ki dolgozik, mert sok a hibázási lehetőség. Azt szerettük volna, hogy akár kevesebb, de jól kvalifikált dolgozóval is gyors, pontos kiszállítást garantálhassunk minden megrendelésre. Most, hogy leküzdöttük a projekt gyermekbetegségeit, ötletelés szintjén már az automata raktár bővítését tervezzük.