Automatizálás Festo elektromos hajtásokkal a Mondeleznél
A Mondelez a Festo elektromos hajtástechnológiáját választotta a belgiumi Herentalsban található új automatizált húsvéti csokitojás-keverő berendezéséhez.

 

A tojáskeverő vonal egy ötletes szállítószalag-rendszert használ, hogy mindenki az ízek kellemes keverékét találja a húsvéti csokoládétojás-csomagjában. Az elektromos meghajtást választották a pneumatikus helyett, mert ez alacsonyabb energiafogyasztást, nagyobb biztonságot és nagyobb rugalmasságot kínál a sebességek és pozíciók szabályozásában. A Mondelez az élelmiszeripar nagy nemzetközi szereplője, portfóliójában számos ismert márkával, mint például a Côte d'Or, a Milka és az Oreo.

Az Ergomix projekt a húsvéti tojások gyártásának támogatására indult, azzal a céllal, hogy javítsa a kezelőszemélyzet ergonómiáját. A tojások gyártása gyakorlatilag egész évben folyik, hogy húsvétkor elegendő készlet álljon rendelkezésre a szezonális kereslet kielégítésére. Korábban a különböző ízekből álló tálcákból származó tojásokat kézzel keverték össze, ami munkaigényes volt. Az új létesítményben ez a folyamat teljesen automatizált.

A tökéletes keverék elérése

Miután a tojások lekerülnek a formázósorról, egyenként csomagolva, szállítószalagon keresztül az új üzembe kerülnek, ahol először ízesítés szerint nagy palettás tárolókba válogatják őket. Ezeket a tálcákat ezután egy robot segítségével előkészítik a keveréshez, vagy pedig egy mobil robot  ideiglenes raktári tárolásra továbbítja őket. Miután minden, a keverék összeállításához szükséges íz elkészült, a tojásokat surrantókon keresztül egy széles szállítószalaggal pontos pozíciókba szállítják, hogy az összes íz egymás mellé kerüljön. A végén a tojások ismét egy palettás tárolóba kerülnek, ahol a különböző ízek tökéletesen összekeverednek.

 

Bob Aerts (Mondelez mérnök) és Johan De Pauw (Festo értékesítési mérnök) az új töltőrendszernél. (Fotó: Festo)

 

A hajtástechnológia szempontjából az első kihívást az jelentette, hogy a paletták megtöltésekor a tojások egyetlen rétegben legyenek elosztva. Ellenkező esetben a felszínük nem lenne vízszintes, ami lehetetlenné tenné a tárolók egymásra helyezését. A második kihívás a tartályok elhelyezése volt a szállítószalag fölött, amelyen a keveréket összeállítják. Ehhez rugalmas rendszerre volt szükség, mivel nem minden keverék tartalmaz ugyanannyi különböző ízesítést. Végül megfelelő meghajtást kellett találni a robot megfogójához is, amely a 150 kg-os palettás tárolókat mozgatja.

„A projekt kiindulópontja az volt, hogy nem használunk pneumatikát" – mondja Bob Aerts, a Mondelez mérnöki osztályának munkatársa. „Az indoklás az volt, hogy az elektromos hajtások az energiafogyasztás szempontjából kedvezőbbek, és a gépbiztonság minden szempontját is könnyebb megvalósítani. Ezt bemutattuk a Festónak, és ők nemcsak megértették a kiindulási szempontunkat és az általunk megépíteni kívánt alkalmazásokat, de képesek voltak felajánlani az összes szükséges alkatrészt is, hogy mindez megvalósulhasson." Az új üzem tervezését a Betecem végezte, Koen Roobaert, a Festo alkalmazásmérnöke pedig tanácsot adott az alkatrészek kiválasztásában. A programozásért az Alax Automation volt felelős.

Pontos pozicionálás

Az új Ergomix-berendezés egy légkondicionált helyiségben található, és teljesen automatikusan működik. A paletták egyenletes feltöltése érdekében a rendszert úgy alakították ki, hogy a tojásokat adagoló szállítószalagot két, szervomotorral és torziós tengellyel felszerelt, időzített fogasszíjas tengelyen keresztül jobbra és balra lehet mozgatni.

 

A kettős Festo ELGA fogasszíjas tengelyek és az ESBF elektromos hengerek a megfelelő irányba mozgatják a töltőszalagot, hogy az egyenletesen töltse meg a raklaptartókat (Fotó: Festo)

 

A szállítószalag meghosszabbításában lévő, golyósorsós elektromos henger lehetővé teszi, hogy a szalag előre és hátra is meghosszabbítható legyen. Ez a kombináció azt jelenti, hogy a rendszer képes úgy pozícionálni magát, hogy a tojásokat a raklapos tárolóban bármelyik pozícióban le tudja dobni. A vezérlő visszajelzést kap a tároló alatti mérőcellákból és a termékek áramlási sebességéről, így pontosan meg tudja határozni, hogy a tárolóban hol van még hely.

A keveréshez a széles szalag feletti tartályok pozícionálását szintén elektromos tengelyekkel valósították meg. Ezek lehetővé teszik a pozíciók automatikus beállítását az adott keverékben összeadandó ízek számához. A tálcatartó kereteket mozgató robot megfogója is egy Festo ESBF elektromos hengerrel és szervomotorral lett felszerelve.

 

A Festo elektromos meghajtásoknak köszönhetően a különböző ízkeverékek nehézség nélkül megvalósíthatók (Fotó: Festo)

 

Az összes CMMT szervomotor-vezérlő a légkondicionált helyiségen kívül található elektromos szekrényben kapott helyet. Ezek Profineten keresztül kommunikálnak a berendezést vezérlő PLC-vel. A különböző tojásízek kombinálása így már nem igényel kézi munkát.

„A Festo másik előnye az volt, hogy az alkatrészek teljes választékát kínálják" - mondja Bob Aerts. „Ez nem csak a mechanikus meghajtásokat, sebességváltókat, motorokat és hajtásokat foglalja magában, hanem az összes szükséges mechanikus szerelvényt és tartozékot is. Ez óriási segítséget jelentett a szabványosításban, és azt is biztosítja, hogy minden alkatrész tökéletesen illeszkedjen egymáshoz. Azt a rugalmasságot, amit most ezzel a berendezéssel elérhetünk, pneumatikus meghajtásokkal nem tudtuk volna megvalósítani."

 

Optimalizált léptetőmotor-család a Festo cégtől
A léptetőmotor-technológia innovációja azt jelenti, hogy a léptető- és a szervotechnológia közötti szakadék csökken. Azokban az alkalmazásokban, ahol nincsenek nagy dinamikus terhelések vagy nagy sebességigények, és ezért nincs szükség a szervomotor teljesítményére, a léptetőmotor (akkumulátor nélküli enkóderrel és fékkel) zárt hurkú pozicionálást kínál.
Átalakuló logisztikai piac: kiszervezés, specializáció, versenyelőny
Az elmúlt években látványos változások zajlottak le a logisztika világában. A szállítás és raktározás már nem csupán háttérfolyamat, hanem a vállalati versenyképesség egyik kulcselemévé vált – a komplexitás növekedésével pedig egyre több ágazat fordul külső logisztikai partnerekhez.
AI ügynökök a sörfőzdében
A Heineken az SAP AI megoldásával egyszerűsíti az adatelemzést munkatársai számára. A világ egyik legnagyobb sörgyára bevezette belső mesterséges intelligencia (AI) chatbotját, a „Hoppy”-t, ezáltal javította az üzleti folyamatait, és elérte a valós idejű adatokhoz való hozzáférést.
A legtöbb cég még nem nyer a mesterséges intelligenciával
A Kyndryl új, globális tanulmánya szerint csak kevés szervezet tett lépéseket annak érdekében, hogy munkaerő-stratégiáját összehangolja a mesterséges intelligencia technológia fejlődésével.
E-kereskedelmi logisztika és telephelyválasztás a versenyképesség növeléséért
A 2025. június 4-5-én Esztergomban megrendezett XXI. e-kereskedelmi konferencián az iparág meghatározó szereplői stratégiai témaként tárgyalták többek között az e-kereskedők számára kulcsfontosságú logisztikai háttér és telephelyválasztás kérdését.