A logisztikai szolgáltatók egyre inkább olyan technológiákat alkalmaznak, amelyek javítják az ellátási lánc menedzsmentjét – a kereslettervezéstől a beszerzésig, a folyamatok szabványosításáig és az utolsó mérföld optimalizálásáig. Minden újítás a hatékonyság javításához vezet, jó példaként szolgál a valós idejű nyomonkövetés és a prediktív analitika. Ez pedig az operáció javításához és a jobb döntéshozatali képességek biztosításához vezet. Azonban, még mindig sok logisztikai szolgáltató működik hagyományos, elszigetelt folyamatokkal, amelyek nem használják ki teljesen a fejlett digitális technológiák potenciálját.
Az ellátási lánc hatékonyságának javításához a logisztikai szolgáltatóknak proaktívan fel kell vállalniuk az új technológiákat, mint például a robotok által asszisztált komissiózás, az áru-személy technológia, az AI-alapú analitika, és el kell távolodniuk az elavult megközelítésektől. Emellett ki kell használniuk a fejlett adatelemzési és gépi tanulási lehetőségeket a műveletek optimalizálásához, az erőforrásallokációhoz, a munkafolyamatok automatizálásához és a valós idejű keresletváltozásokhoz való dinamikus alkalmazkodáshoz.
Egy összehangolt platform segítségével lehetőség van a meglévő és az új technológiák zökkenőmentes integrálására, így egy valóban összekapcsolt és gyors reagálású ellátási láncot lehet létrehozni a hatékonyság, a rugalmasság és a költségoptimalizálás javítása érdekében.
A raktári folyamatok összehangolása segít a logisztikai szolgáltatóknak egyensúlyt teremteni az emberi, robotikus és automatizált erőforrások között a feladatok elvégzéséhez. Dinamikusan optimalizálja a munkaerőt, biztosítva, hogy az autonóm robotok és az emberi munkavállalók hatékonyan együttműködjenek a rendelések teljesítéséhez. Ez a szinkronizáció megszünteti a csomagolás, a komissiózás és az áruk kiszállítása során keletkező akadályokat.
A robot által támogatott komissiózás és más technológiák forradalmasítják a logisztikát és a beszerzési láncokat, különösen az e-kereskedelemben. Ezek a robotok hatékonyan mozognak a raktárhelyiségekben, lehetővé téve az emberi munkavállalók számára, hogy a szakosodott feladatokra összpontosítsanak. Ennek eredményeként a termelékenység akár 30%-kal is növekedhet.
Sok régiós ellátási lánc még mindig reaktívan működik. Ahhoz, hogy legyőzzék ezt a kihívást, a logisztikai szolgáltatóknak rugalmas automatizációt kell szisztematikusan bevetniük az ellátási láncban, az üzleti igényekhez igazodva. Például a DHL Supply Chain együttműködik rendszerintegrációs szereplőkkel, hogy kiegészítse robotikai és automatizációs portfólióját gyors integrációval (plug-and-play) és folyamatos, harmonizált adatáramlással, amely az alapja a raktárszinkronizációnak.
A robot által támogatott komissiózás és más technológiák forradalmasítják a logisztikát és a beszerzési láncokat, különösen az e-kereskedelemben
Emellett a csapat AI-t használ az adatok tisztításához és elemzéséhez, segítve a raktárak elrendezésének, a személyzet szintjének és az áruk kezelésének optimalizálását. A DHL továbbá olyan adat- és analitikai eszközöket használ, mint az IDEA, amely egy AI algoritmust használ az e-kereskedelem hatékonyságának növelése érdekében, vagy az OptiCarton, egy AI megoldás a dobozok optimalizálására.
Nem csak a technológia bevezetéséről van szó; a munkavállalók képzése és együttműködése a robotokkal kiemelt fontosságú lesz. Az aggodalom, hogy a robotok helyettesítik az embereket, alaptalan. A cél nem az emberek munkájának lecserélése, hanem bizonyos tevékenységek automatizálása és az emberi munkavállalókkal való együttműködés.
Az ipari robotika területén ez a koncepció gyakran a „Négy D” – “Dirty, Dull, Distant, and Dangerous.” piszkos, unalmas, távoli és veszélyes – néven ismert. Ezek azok a feladatok, ahol a robotok és a mesterséges intelligencia hatékonyan segíthetnek az embereknek. Kulcsfontosságú lesz a munkavállalók számára, akiknek a munkáját robotok veszik át, átképzési lehetőségeket nyújtani, hogy át tudjanak állni más munkakörökre a logisztika területén. Számos cég is kihasználja az automatizációt a termelési kapacitás növelése érdekében a meglévő hely és erőforrások keretein belül. Nyilvánvaló, hogy a robotika és az AI alkalmazásának terjedése lendületet kap, azonban a legfontosabb különbség abban rejlik, hogy hogyan integrálják ezeket a vállalatok a kultúrájukba és az üzleti gyakorlatokba.
| Fotók: DHL