Árammal működő technológia a sorozatgyártásban keletkező emisszió csökkentésére
Egyes fényezőüzemeiben a BMW Group már árammal működő véggáztisztító technológiát alkalmaz. Az új módszernek köszönhetően a fényezőkamrák és a szárítóterek kilépőgázainak hőtisztításához szükséges magas hőmérsékleteket mostantól villamos energiával is elő lehet állítani.

 

„Az olyan energiaigényes fényezőműhelyi folyamatok terén, mint a járműszárítás és a vízmelegítés, már léteznek földgáz nélkül működő megoldások. Az árammal működő véggáztisztítás így a BMW Group számára az utolsó lépcsőfok ahhoz, hogy a jövőben regeneratív energiával működtethesse fényezőüzemeit” – fogalmazott Michele Melchiorre, a BMW Group sorozatgyártási rendszereket, tervezési folyamatokat, eszközkészleteket és üzemépítési feladatokat koordináló részlegének vezetője. Az első rendszereket a BMW Group regensburgi gyára és a Kínában működő BMW Brilliance Automotive tesztelte, a vállalatcsoport dingolfingi üzeme pedig már sorozatgyártási rendszerbe is állította az új technológiát. A BMW Group legújabb, Debrecenben épülő gyárának fényezőüzemei is az új módszert alkalmazzák majd.

 

Mielőtt a kéményeken keresztül a légkörbe kerülnének, a fényezőkamrák és a szárítóterek kilépőgázait megtisztítják, hogy a fényezőüzemben használt oldószerek ne károsítsák a környezetet. A gázokat ehhez egy kerámiaágyon vezetik át, amelyek elégetik a bennük található oldószer-maradványokat. | Fotó: BMW

 

eRTO: a gázmentes alternatíva

Az árammal működő regeneratív hőoxidáció (eRTO – electric regenerative thermal oxidation) egy olyan eljárás, amely során gáz- vagy gőznemű anyagokat akár 1000 °C fokos hőmérsékleten égetnek el. A technológia a korábbi módszerekkel ellentétben tisztán villamos energiával működik. Mielőtt a kéményeken keresztül a légkörbe kerülnének, a fényezőkamrák és a szárítóterek kilépőgázait megtisztítják, hogy a fényezőüzemben használt oldószerek ne károsítsák a környezetet. A gázokat ehhez egy kerámiaágyon vezetik át, amelyek elégetik a bennük található oldószer-maradványokat. A levegőt itt rövid idő alatt nagyon magas hőmérsékletre kell felmelegíteni, amely korábban kizárólag földgázzal volt lehetséges. Az innovatív eRTO technológia azonban most lehetővé teszi, hogy a fényezőüzemek a véggáz tisztításához kizárólag megújuló forrásokból származó villamos energiát használjanak, fosszilis tüzelőanyagok nélkül.

 

Az árammal működő regeneratív hőoxidáció (eRTO – electric regenerative thermal oxidation) egy olyan eljárás, amely során gáz- vagy gőznemű anyagokat akár 1000 °C fokos hőmérsékleten égetnek el. A technológia a korábbi módszerekkel ellentétben tisztán villamos energiával működik. | Fotó: BMW

 

Gáz helyett villamos energia – kerámiaágy, amely megtartja a hőt

Az eRTO technológiát a fényezőkamra, a szárító fázis és a kémény közé integrálták. A hőenergiát egy lapos, két méter mély kerámiaágy nyeri vissza, ahol a hőmérséklet eléri az 1000 °C fokot, és amely rekuperátorként szolgál. A kerámiát elektromos fűtőpálcák melegítik, és mivel a hő nagy része megmarad, csupán kis mennyiség távozik, a rendszer működtetéséhez mindössze néhány száz kilowatt energia elegendő. Az eRTO technológia kezdeti tesztjeit a BMW Group regensburgi gyárának fényezőüzemében végezték.

Később a folyamatba a BMW Brilliance Automotive Kínában működő, lydiai üzeme is bekapcsolódott, ahol az eRTO technológiát a motorháztető-fényezések szárítórendszere által előállított kilépőgázok tisztítására használják. A BMW Group első európai létesítménye, amely az innovációt sorozatgyártási rendszerbe állította, a dingolfingi gyár, amelynek négy fényezősora közül az első már az új módszer szerint működik. A technológia hamarosan a BMW Group nemzetközi gyártási hálózatának újabb üzemeiben jelenik meg, a Debrecenben épülő új gyár fényezőüzemei például kizárólag eRTO technológiával tisztítják majd a fényezési folyamatok során keletkező véggázokat.

 

Optimalizált léptetőmotor-család a Festo cégtől
A léptetőmotor-technológia innovációja azt jelenti, hogy a léptető- és a szervotechnológia közötti szakadék csökken. Azokban az alkalmazásokban, ahol nincsenek nagy dinamikus terhelések vagy nagy sebességigények, és ezért nincs szükség a szervomotor teljesítményére, a léptetőmotor (akkumulátor nélküli enkóderrel és fékkel) zárt hurkú pozicionálást kínál.
Átalakuló logisztikai piac: kiszervezés, specializáció, versenyelőny
Az elmúlt években látványos változások zajlottak le a logisztika világában. A szállítás és raktározás már nem csupán háttérfolyamat, hanem a vállalati versenyképesség egyik kulcselemévé vált – a komplexitás növekedésével pedig egyre több ágazat fordul külső logisztikai partnerekhez.
AI ügynökök a sörfőzdében
A Heineken az SAP AI megoldásával egyszerűsíti az adatelemzést munkatársai számára. A világ egyik legnagyobb sörgyára bevezette belső mesterséges intelligencia (AI) chatbotját, a „Hoppy”-t, ezáltal javította az üzleti folyamatait, és elérte a valós idejű adatokhoz való hozzáférést.
A legtöbb cég még nem nyer a mesterséges intelligenciával
A Kyndryl új, globális tanulmánya szerint csak kevés szervezet tett lépéseket annak érdekében, hogy munkaerő-stratégiáját összehangolja a mesterséges intelligencia technológia fejlődésével.
E-kereskedelmi logisztika és telephelyválasztás a versenyképesség növeléséért
A 2025. június 4-5-én Esztergomban megrendezett XXI. e-kereskedelmi konferencián az iparág meghatározó szereplői stratégiai témaként tárgyalták többek között az e-kereskedők számára kulcsfontosságú logisztikai háttér és telephelyválasztás kérdését.