A SZTAKI kutatói elkészítették a DJI M600 multikopter szimulációs modelljét
Az Intézet által koordinált Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium (ARNL) kutatói elkészítették a DJI M600 szimulációs modelljét, ezzel a multikopter egyszerűbben és gyorsabban tesztelhető, és attól sem kell félni, hogy lezuhan. A kutatók által készített modellt bárki ingyen letöltheti.

 

A HUN-REN SZTAKI által koordinált Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium (ARNL) kutatói először úgynevezett rendszeridentifikációt végeztek a DJI M600 multikopter számítógépes szimulációs modelljének (Matlab) előállításához. A kutatók a multikopter repülésekor mért bemeneti referenciajelek (magasság, sebesség, bedöntés) és kimeneti mozgásállapotok (sebesség, szögsebesség) kapcsolatát írták le matematikai egyenletekkel.

Ezekből a bemenet-kimenet kapcsolatokból állítható össze a drón szimulációs modellje, mely ugyanúgy vezethető, mint a valós drón, csak éppen a lezuhanás kockázata nélkül. A modell segítségével egyszerűbb és gyorsabb a bonyolult fedélzeti szabályzók tesztelése, mivel első körben nem szükséges a szabályzó fedélzeti rendszeren való implementációja és valós repülési tesztek szervezése sem.

A szabályzó különféle pozíció és sebesség referenciajelek alapján vezeti a drónt, ami ezzel képes például egy gépjármű követésére, ahogyan az előfutár drón projektben is történt. A fedélzeti rendszeren való implementáció és a repülési tesztek mellőzése nemcsak fejlesztési időt takarít meg, de biztonságosabbá is teszi a fejlesztést, szimulációban szűrve ki azokat a lehetséges hibákat, amik a valós repülésben géptöréshez vezetnének.

Az identifikált matematikai modell a drón gyári, alacsony szintű szabályzóját is tartalmazza, és referencia bemenetei tökéletesen megfelelnek a DJI OSDK (Onboard Software Development Kit) bemeneteink ezzel is segítve a modellen fejlesztett szabályzók valós használatát. Így az implementáció során már nem szükséges a szabályzó által generált referencia jelek konverziója, azokkal a drón a DJI OSDK-n keresztül közvetlenül vezethető.A modell leírását és magát a modellt a szerzők az MDPI Aerospace szakmai folyóirat legutóbbi számában publikálták, így az mindenki számára ingyen hozzáférhető.

 

| Forrás:  HUN-REN SZTAKI

Kik Európa innovátorai?
2024-ben is magas volt a szabadalmi aktivitás, közel 200 ezer szabadalmi bejelentést tettek az Európai Szabadalmi Hivatalhoz – derült ki szervezet közléséből.
Így lesz a jövő adatközpontja fenntartható és biztonságos
Az adatközpontoknak egyre komolyabb elvárásoknak kell megfelelniük, legyen szó teljesítményről, kapacitásról vagy éppen a biztonságos és megbízható működésről. Elengedhetetlen, hogy a rendszer folyamatosan elérhető legyen, de az adatokhoz kizárólag azok férhessenek hozzá bármikor és bárhonnan, akik erre jogosultak.
Ötgenerációs munkahelyeké a jövő: újra kell tanulnunk a felgyorsult világot
Kényes helyzetekhez, feszültséghez, széthúzáshoz vezethetnek sokak szerint a generációs különbségek, főleg a munka világában. Szükségszerű-e, hogy ez így legyen? Hasonlóan sürgető és megoldásra váró kérdésekre keresik a választ a Bosch Podcast legfrissebb adásának szakértő vendégei, Steigervald Krisztián és Somogyi András.
Tudjuk, hogy káros, mégsem törődünk az akkumulátorgyárak éjszakai fényszennyezésével
A fényszennyezés egyaránt káros hatással van az emberi szervezetre és az élővilágra, mégis kevés figyelem jut rá az új gigaberuházások kivitelezésénél.
Új kiberbiztonsági szabályozás: így spórolhatnak milliókat a cégek
2025-ben tovább szigorodtak a kiberbiztonsági előírások, amelyek az auditok lefolytatását és a felügyeleti díjak számítását érintik.