A HUN-REN SZTAKI által koordinált Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium (ARNL) kutatói először úgynevezett rendszeridentifikációt végeztek a DJI M600 multikopter számítógépes szimulációs modelljének (Matlab) előállításához. A kutatók a multikopter repülésekor mért bemeneti referenciajelek (magasság, sebesség, bedöntés) és kimeneti mozgásállapotok (sebesség, szögsebesség) kapcsolatát írták le matematikai egyenletekkel.
Ezekből a bemenet-kimenet kapcsolatokból állítható össze a drón szimulációs modellje, mely ugyanúgy vezethető, mint a valós drón, csak éppen a lezuhanás kockázata nélkül. A modell segítségével egyszerűbb és gyorsabb a bonyolult fedélzeti szabályzók tesztelése, mivel első körben nem szükséges a szabályzó fedélzeti rendszeren való implementációja és valós repülési tesztek szervezése sem.
A szabályzó különféle pozíció és sebesség referenciajelek alapján vezeti a drónt, ami ezzel képes például egy gépjármű követésére, ahogyan az előfutár drón projektben is történt. A fedélzeti rendszeren való implementáció és a repülési tesztek mellőzése nemcsak fejlesztési időt takarít meg, de biztonságosabbá is teszi a fejlesztést, szimulációban szűrve ki azokat a lehetséges hibákat, amik a valós repülésben géptöréshez vezetnének.
Az identifikált matematikai modell a drón gyári, alacsony szintű szabályzóját is tartalmazza, és referencia bemenetei tökéletesen megfelelnek a DJI OSDK (Onboard Software Development Kit) bemeneteink ezzel is segítve a modellen fejlesztett szabályzók valós használatát. Így az implementáció során már nem szükséges a szabályzó által generált referencia jelek konverziója, azokkal a drón a DJI OSDK-n keresztül közvetlenül vezethető.A modell leírását és magát a modellt a szerzők az MDPI Aerospace szakmai folyóirat legutóbbi számában publikálták, így az mindenki számára ingyen hozzáférhető.
| Forrás: HUN-REN SZTAKI