A fellendülő elektromobilitás átalakítja a gyártóüzemeket is
A napi mintegy 1000 járművet gyártó és közel 7000 alkalmazottat foglalkoztató müncheni fő telephely 2026-tól a kizárólag elektromos meghajtást használó új járdműarchitektúra, a New Class gyártásának ad otthont.

 

Az autógyártó 650 millió euróból korszerűsíti az új jármű-összeszerelő üzem logisztikai és karosszériagyártási területeit. A nagyszabású átalakítási munkálatokat a termelés fenntartása mellett végzik. A Drees & Sommer SE építőipari vállalat interdiszciplináris csapata a projektirányítás, az építésirányítás és az épületinformációs modellezés (BIM) területén szerzett szakértelmével támogatja a nagyszabású projektet. A Drees & Sommer a BMW Group, a PORR AG és a PDE vállalatokkal karöltve egy újszerű együttműködési módszerre helyezi a hangsúlyt.

„A kivitelezés szempontjából a legnagyobb nehézség a feszített ütemterv. A bontási munkálatokat 2023 áprilisában kezdtük el – az első új járműnek 2026 novemberében kell legördülnie a gyártósorról. Ez alatt az építési munkálatok nem akadályozhatják a folyamatban lévő járműgyártást. Mindez csak hatékony építési munkafolyamat mellett működhet. Ezért szükséges, hogy a projektben részt vevők összefogjanak és hatékonyan kommunikáljanak egymással”– mondja Maximilian Lammel a Drees & Sommer szenior csoportvezetője.

Az új beszállítói modell a partnerségen alapul

Ezért a projekt a „partneri fővállalkozásként" is ismert partneri megvalósítási módszert alkalmazza. Az ügyfél, a tervező cég és a kivitelező cég már a kezdetektől fogva partnerként működik együtt. Ez azt jelenti, hogy a BMW Group, a PORR AG és a Drees & Sommer SE csapatai mindegyik építési szakaszban együtt dolgoznak, és kölcsönösen támogatják egymást a projekt minden fázisában.

„A kölcsönös és közös felelősségvállalás javítja az érdekelt felek közötti kommunikációt és javítja az építési projektek minőségét" – mondja Maximilian Lammel. „A hagyományos beszállítói módszerekben a felelősség sok részterület között oszlik meg, és sokféle kapcsolódási ponton keresztül zajlik a kapcsolattartás. Ez gyakran vezet félreértésekhez és akadályozza az információáramlást, különösen a nagyszabású projektekben. A következmények katasztrofálisak lehetnek. Partneri modellünknek köszönhetően átlátható és együttműködő munkakörnyezetet tudunk teremteni. Az ebben a projektben alkalmazott együttműködési forma előmozdítja a kölcsönös megértést és a közös felelősséget a projekt sikeréért" – folytatja.

Az autóktól az építkezésig: lean alapelvek gyorsítják az építési folyamatot

Annak biztosítására, hogy az építési projektet az előírt határidőn belül befejezzék, Maximilian Lammel és csapata az autóiparból származó lean menedzsment elveit alkalmazza. Az autógyártók pontosan tudják, hogy melyik jármű milyen felszereltséggel mikor gördül le a gyártósorról. Ha a precízen időzített gyártási folyamatban bármilyen hiba lép fel, azonnal reagálnak. Amilyen gyorsan csak lehet, azonosítják és kijavítják a hiba okát. A hagyományos építkezéseken ezzel szemben a hibák gyakran hosszú ideig észrevétlenek maradnak – néha olyan sokáig, hogy egy bizonyos ponton minden munka leáll. „Az általunk kifejlesztett lean építésmenedzsment módszer az autóipari megközelítést ülteti át építési projektekre. A tervezési és kivitelezési folyamatot a lehető leghatékonyabban és a legapróbb részletekig kidolgozzuk, hogy minden szakág a lehető legcélszerűbb módon működjön együtt."

 

 

Az első lépés tehát a kommunikáció megindítása volt az érintettek között. A hangsúly az építkezés ütemezésén és a teljes folyamat optimalizálásán volt, következetes megvalósítási tervre törekedve. A tervezés végére egyértelműen meghatározták, hogy mikor, melyik alkalmazottra, gépre és építőanyagra mikor és melyik helyen van szükség – anélkül, hogy anyaghiány, tervhiány miatt üresjáratok vagy késések keletkeznének, és anélkül, hogy a különböző szakágak egymás útjában lennének a munka során. Ennek eredményeként mindössze tíz nap alatt elkészült az új szerelőcsarnok héjszerkezetének a tervezési rácsa.

Digitális iker a tervezésben

Ezeket a minimális időkeretek nemcsak a hatékony építési munka tette lehetővé. „Hogy elkerüljük a kellemetlen meglepetéseket az építkezésen, virtuális tervezést alkalmazunk" – mondja Simon Rogalski, a Drees & Sommer szenior csoportvezetője: „Először minden releváns adatot összegyűjtve digitális ikerpár formájában tervezzük meg az épületeket. Ennél a módszernél az építéstervezők nem csak az új csarnokok geometriáját írják le. A modell a felhasznált anyagokra, azok költségére és élettartamára, valamint a hangszigetelési és tűzvédelmi tulajdonságokra vonatkozó különböző adatokkal bővíthető." Az ilyen részletességű tervezés ugyan kezdetben több munkát igényel, de a projekt során megtérül.

A tervezésben és kivitelezésben részt vevő valamennyi fél ugyanazt a modellt használja. Tehát minden információ azonnal elérhető. Ha például a tervek már nem egyeznek, a konfliktus azonnal látható a digitális ikerpárban. A hibák nem maradnak észrevétlenül az építési folyamatig, amikor már drága késésekhez vezetnének. A virtuális tervezés tehát maximális tervezési biztonságot és az összes érdekelt fél szoros együttműködését biztosítja. Az új csarnokoknak két éven belül teljesen el kell készülniük. Az autógyártás ezután teljes gőzzel beindul a müncheni fő telephelyen. Egy évvel később a müncheni üzem lesz a BMW Group első olyan gyártóhelye a világon, amely kizárólag teljesen elektromos járműveket gyárt.

 

| Fotó: BMW Group

160 milliárd euró tiszta technológiai beruházásokra
Az elkövetkező 5 évben az InnoEnergy új márkanevük, az inno égisze alatt 160 milliárd eurót mozdít meg tiszta technológiát érintő fejlesztések támogatására. Ezt az összeget részvény-, hitel-, támogatás- és projektfinanszírozás formájában biztosítják a tiszta ipari vállalkozásoknak.
Ha van 12–14 millió forintja, már Magyarországon is vásárolhat humanoid robotot
Mit gondolnak azonban erről a technológiáról és a mesterséges intelligenciáról (MI) a magyarok? El tudják képzelni, hogy a jövőben az Olimpián valamelyik sportágban egy robot hozza el az aranyat? Vagy akár az MI nyerje el a Nobel-díjat? Konzultálnának-e MI-orvossal vagy MI-ügyvéddel? Mutatjuk a legfrissebb nemzetközi reprezentatív kutatás eredményeit.
Együttműködő robotok az okos gyártásban
Szeretettel meghívjuk Önt egy ebéddel egybekötött szakmai napra, ahol szeretnénk közösen átbeszélni a kollaboratív robotok alkalmazásában rejlő üzleti lehetőségeket.
6 milliárd euró értékű könnyítést kaphatnak az uniós vállalkozások
Az Európai Bizottság közzétette a fenntarthatósági, adózási és beruházási szabályozások egyszerűsítésére vonatkozó javaslatcsomagját. Az Omnibus csomagban javasolt változtatások öt területen egyszerűsítik a vállalatok megfelelését az Európai Unió előírásainak.
Űrtechnológiával enyhítenék a városi hőhullámokat
Egyéves kutatás-fejlesztési együttműködést követően a magyar Paulinyi & Partners sikeresen zárta az Európai Űrügynökség (ESA) szerződéses partnereként végzett első közös projektjét, amelynek eredménye jelentős változást hozhat a városfejlesztésben.