A fellendülő elektromobilitás átalakítja a gyártóüzemeket is
A napi mintegy 1000 járművet gyártó és közel 7000 alkalmazottat foglalkoztató müncheni fő telephely 2026-tól a kizárólag elektromos meghajtást használó új járdműarchitektúra, a New Class gyártásának ad otthont.

 

Az autógyártó 650 millió euróból korszerűsíti az új jármű-összeszerelő üzem logisztikai és karosszériagyártási területeit. A nagyszabású átalakítási munkálatokat a termelés fenntartása mellett végzik. A Drees & Sommer SE építőipari vállalat interdiszciplináris csapata a projektirányítás, az építésirányítás és az épületinformációs modellezés (BIM) területén szerzett szakértelmével támogatja a nagyszabású projektet. A Drees & Sommer a BMW Group, a PORR AG és a PDE vállalatokkal karöltve egy újszerű együttműködési módszerre helyezi a hangsúlyt.

„A kivitelezés szempontjából a legnagyobb nehézség a feszített ütemterv. A bontási munkálatokat 2023 áprilisában kezdtük el – az első új járműnek 2026 novemberében kell legördülnie a gyártósorról. Ez alatt az építési munkálatok nem akadályozhatják a folyamatban lévő járműgyártást. Mindez csak hatékony építési munkafolyamat mellett működhet. Ezért szükséges, hogy a projektben részt vevők összefogjanak és hatékonyan kommunikáljanak egymással”– mondja Maximilian Lammel a Drees & Sommer szenior csoportvezetője.

Az új beszállítói modell a partnerségen alapul

Ezért a projekt a „partneri fővállalkozásként" is ismert partneri megvalósítási módszert alkalmazza. Az ügyfél, a tervező cég és a kivitelező cég már a kezdetektől fogva partnerként működik együtt. Ez azt jelenti, hogy a BMW Group, a PORR AG és a Drees & Sommer SE csapatai mindegyik építési szakaszban együtt dolgoznak, és kölcsönösen támogatják egymást a projekt minden fázisában.

„A kölcsönös és közös felelősségvállalás javítja az érdekelt felek közötti kommunikációt és javítja az építési projektek minőségét" – mondja Maximilian Lammel. „A hagyományos beszállítói módszerekben a felelősség sok részterület között oszlik meg, és sokféle kapcsolódási ponton keresztül zajlik a kapcsolattartás. Ez gyakran vezet félreértésekhez és akadályozza az információáramlást, különösen a nagyszabású projektekben. A következmények katasztrofálisak lehetnek. Partneri modellünknek köszönhetően átlátható és együttműködő munkakörnyezetet tudunk teremteni. Az ebben a projektben alkalmazott együttműködési forma előmozdítja a kölcsönös megértést és a közös felelősséget a projekt sikeréért" – folytatja.

Az autóktól az építkezésig: lean alapelvek gyorsítják az építési folyamatot

Annak biztosítására, hogy az építési projektet az előírt határidőn belül befejezzék, Maximilian Lammel és csapata az autóiparból származó lean menedzsment elveit alkalmazza. Az autógyártók pontosan tudják, hogy melyik jármű milyen felszereltséggel mikor gördül le a gyártósorról. Ha a precízen időzített gyártási folyamatban bármilyen hiba lép fel, azonnal reagálnak. Amilyen gyorsan csak lehet, azonosítják és kijavítják a hiba okát. A hagyományos építkezéseken ezzel szemben a hibák gyakran hosszú ideig észrevétlenek maradnak – néha olyan sokáig, hogy egy bizonyos ponton minden munka leáll. „Az általunk kifejlesztett lean építésmenedzsment módszer az autóipari megközelítést ülteti át építési projektekre. A tervezési és kivitelezési folyamatot a lehető leghatékonyabban és a legapróbb részletekig kidolgozzuk, hogy minden szakág a lehető legcélszerűbb módon működjön együtt."

 

 

Az első lépés tehát a kommunikáció megindítása volt az érintettek között. A hangsúly az építkezés ütemezésén és a teljes folyamat optimalizálásán volt, következetes megvalósítási tervre törekedve. A tervezés végére egyértelműen meghatározták, hogy mikor, melyik alkalmazottra, gépre és építőanyagra mikor és melyik helyen van szükség – anélkül, hogy anyaghiány, tervhiány miatt üresjáratok vagy késések keletkeznének, és anélkül, hogy a különböző szakágak egymás útjában lennének a munka során. Ennek eredményeként mindössze tíz nap alatt elkészült az új szerelőcsarnok héjszerkezetének a tervezési rácsa.

Digitális iker a tervezésben

Ezeket a minimális időkeretek nemcsak a hatékony építési munka tette lehetővé. „Hogy elkerüljük a kellemetlen meglepetéseket az építkezésen, virtuális tervezést alkalmazunk" – mondja Simon Rogalski, a Drees & Sommer szenior csoportvezetője: „Először minden releváns adatot összegyűjtve digitális ikerpár formájában tervezzük meg az épületeket. Ennél a módszernél az építéstervezők nem csak az új csarnokok geometriáját írják le. A modell a felhasznált anyagokra, azok költségére és élettartamára, valamint a hangszigetelési és tűzvédelmi tulajdonságokra vonatkozó különböző adatokkal bővíthető." Az ilyen részletességű tervezés ugyan kezdetben több munkát igényel, de a projekt során megtérül.

A tervezésben és kivitelezésben részt vevő valamennyi fél ugyanazt a modellt használja. Tehát minden információ azonnal elérhető. Ha például a tervek már nem egyeznek, a konfliktus azonnal látható a digitális ikerpárban. A hibák nem maradnak észrevétlenül az építési folyamatig, amikor már drága késésekhez vezetnének. A virtuális tervezés tehát maximális tervezési biztonságot és az összes érdekelt fél szoros együttműködését biztosítja. Az új csarnokoknak két éven belül teljesen el kell készülniük. Az autógyártás ezután teljes gőzzel beindul a müncheni fő telephelyen. Egy évvel később a müncheni üzem lesz a BMW Group első olyan gyártóhelye a világon, amely kizárólag teljesen elektromos járműveket gyárt.

 

| Fotó: BMW Group

Egy elemzés szerint az MI már most kézzelfogható eredményeket hoz
A Kyndryl közzétette második, éves Kyndryl Readiness Report (Felkészültségi jelentés) című tanulmányát, amely 21 ország 3 700 felsővezetőjének válaszain alapul. Az eredmények egyszerre tükröznek lendületet és önreflexiót.
Új megoldások az AI-adatközpontok energiaigényére
Az ABB az NVIDIA-val együttműködve felgyorsítja a gigawatt-nagyságrendű, következő generációs adatközpontok fejlesztését. Az innováció középpontjában a jövőbeni, AI-alapú terhelésekhez elengedhetetlen, nagy hatékonyságú, csúcstechnológiájú, skálázható áramellátási megoldások fejlesztése és bevezetése áll.
Túlélni a zsarolóvírust – hogyan lehet a kiberreziliencia versenyelőny?
A zsarolóvírus-támadások nem csupán technikai fennakadásokat vagy átmeneti anyagi veszteségeket okoznak – hanem akár egy teljes vállalkozás bukását is jelenthetik. A siker kulcsa egyre inkább az, hogy a cégek mennyire képesek megelőzni a bajt, illetve helyreállni belőle.
Európa legmodernebb papírgyárában tanulhatnak a jövő szakemberei
A digitalizáció, az automatizálás és a mesterséges intelligencia világát hozza közel a fiatalokhoz a Vajda-Papír a papíripari szakképzési programban, amelynek célja, hogy a diákok valódi ipari környezetben, Európa legmodernebb papírgyárában sajátítsák el a papírgyártás szakmai alapjait.
Kevesebb anyag, kisebb lábnyom - hazai innováció a műanyaggyártásban
A műanyag nélkülözhetetlen mindennapi életünkben, ugyanakkor előállítása és hulladékként való kezelése komoly környezeti kihívást jelent. Míg a PET-palackok és egyszer használatos zacskók esetében már látható előrehaladás, a legtöbb, összetett anyagból készülő műanyag újrahasznosítása továbbra is megoldatlan.