6. generációs cellatechnológia a jövő generációkért
A BMW 100%-ban zöldenergiás gyárakban készíti majd újrahasznosítható akkumulátorait.

 

Az elektromobilitásra való átállás során az autógyártóknak három kulcstényezőt kell figyelembe venniük: a vásárlói igények kielégítése, a gyártási költségek csökkentése, valamint a környezetvédelmi szempontok.

A BMW Group 14 év kutatással a háta mögött jutott el idén legújabb, 6. generációs akkumulátorcella-technológiájáig, amely többek között a teljesen új cellaformátumnak és cellakémiának köszönhetően az előzőhöz képest akár 30%-kal gyorsabb töltést és akár 30%-kal nagyobb hatótávot tesz lehetővé. Ez egy nagyon komoly előrelépés a belső égésű motorokkal szerelt autók praktikus előnyeinek ledolgozásában.

A gyártási költségek optimalizálásához integrált innovációs szemléletre van szükség. Ezért összpontosította a BMW Group még 2019-ben a müncheni Battery Cell Competence Centerbe az akkumulátorcellákkal kapcsolatos fejlesztéseit. Köszönhetően a kutatásra, a gyártástechnológiára és a beszerzésre specializálódott csapatok összehangolt munkájának, a Neue Klasse modellekbe megálmodott 6. generáció gyártási költsége akár a felére (!) is csökkenhet az előző konstrukcióhoz képest.

 

 

Végül a harmadik szempont a minél környezetkímélőbb termelés, amelynek két sarkalatos pontja a gyártáshoz szükséges áram forrása, illetve a felhasznált nyersanyagok.

Előbbire a BMW Group válasza hat újonnan épülő, egyenként akár 20 GWh maximális éves kapacitású akkumulátorcella-gyár, amelyek TELJES energiaigényét megújuló forrásokból biztosítják majd.

Ami a nyersanyagokat illeti, Kínában a vállalat mérnökei épp egy zárt alapanyag-körforgás véglegesítésén dolgoznak, amelynek köszönhetően a nagyfeszültségű akkumulátorokhoz használt nikkel, lítium és kobalt teljesen újrahasznosítható lesz. Mindemellett a BMW hatodik generációs technológiája lehetőséget biztosít arra is, hogy a katódoldalon a kritikus nyersanyagokat (kobalt, nikkelt) lítium-vas-foszfáttal (LFP) váltsák majd ki.

Amíg azonban a gyártáshoz szükség van a hagyományos hozzávalók kibányászásra, nagyon nem mindegy, hogy ez milyen körülmények között zajlik. A bajor világmárka évek óta aktív szerepet vállal a felelős nyersanyag-kitermelés szabványainak kidolgozására irányuló kezdeményezésekben, és partnereivel kötelezettséget vállal arra, hogy csak olyan hitelesített bányákból szerzi be a lítiumot és kobaltot, amelyek a környezetvédelmi és társadalmi normákkal összhangban működnek.

Fontos hozzátenni, hogy a frissen kitermelt fémek mellett a gyárakban jelentős arányban használnak fel másodlagos, újrahasznosított nyersanyagokat is. Mindezen vállalásoknak köszönhetően a 6. generációs akkumulátorcellák gyártásával járó károsanyag-kibocsátás akár 60%-kal is csökkenhet az előző technológiához képest.

Aki szívesen dolgozna a német világmárka csúcsmodern gyártási módszereivel az autózás zöld jövőjén, annak érdemes körülnéznie a BMW Debrecenben épülő üzemkomplexumának hivatalos karrieroldalán, ahol már technikusi és mérnöki pozíciókra is lehet jelentkezni.

 

Karrierlehetőségek a BMW Group debreceni gyárában!       ÉRDEKEL
Az okosgyár felé vezető úton a zenonnal
A magasabb szintű szoftverrendszerekkel folytatott kommunikáció éppen olyan fontos az okosgyár számára, mint a vezérlők és gépek összeköttetése.
Mit hozhat Önnek és munkatársainak egy PDM/PLM rendszer?
Az EPLMS használatával tehermentesítheti kollégáit az automatizálható feladatok alól, ezáltal az értékteremtésre tudnak koncentrálni.
A vihart, a hőséget és a jegesedést is jelzi az új meteorológiai állomás
Meteorológiai állomásokat telepített alállomásaiba a Danube InGrid projekt keretében az E.ON Hungária Csoport. Az eszközök azonnali adatokat küldenek az üzemirányítási központba, így az energiacég időben fel tud készülni az időjárási veszélyhelyzetekre.
Drasztikus változások az új autók piacán
A 2025. január 1-el életbe lépő, CAFE (Clean Air for Europe, azaz Tiszta Levegőt Európának) néven elhíresült új EU-s emissziós szabályok várhatóan alapvető változásokat hoznak az új autók piacán a kontinensen. Cikkünkben a Toyota értékelte a szabályozás várható hatásait.
Magyar és indiai kutatók szén alapú szuperkondenzátort fejlesztettek
A Miskolci Egyetem és az indiai Indian Institute of Technology, Patna kutatóintézet munkatársainak együttműködésében előállított nagyhatékonyságú kondenzátorok alkalmasak a megújuló energiaforrások által termelt elektromos energia tárolására.