Az elektromobilitásra való átállás során az autógyártóknak három kulcstényezőt kell figyelembe venniük: a vásárlói igények kielégítése, a gyártási költségek csökkentése, valamint a környezetvédelmi szempontok.
A BMW Group 14 év kutatással a háta mögött jutott el idén legújabb, 6. generációs akkumulátorcella-technológiájáig, amely többek között a teljesen új cellaformátumnak és cellakémiának köszönhetően az előzőhöz képest akár 30%-kal gyorsabb töltést és akár 30%-kal nagyobb hatótávot tesz lehetővé. Ez egy nagyon komoly előrelépés a belső égésű motorokkal szerelt autók praktikus előnyeinek ledolgozásában.
A gyártási költségek optimalizálásához integrált innovációs szemléletre van szükség. Ezért összpontosította a BMW Group még 2019-ben a müncheni Battery Cell Competence Centerbe az akkumulátorcellákkal kapcsolatos fejlesztéseit. Köszönhetően a kutatásra, a gyártástechnológiára és a beszerzésre specializálódott csapatok összehangolt munkájának, a Neue Klasse modellekbe megálmodott 6. generáció gyártási költsége akár a felére (!) is csökkenhet az előző konstrukcióhoz képest.
Végül a harmadik szempont a minél környezetkímélőbb termelés, amelynek két sarkalatos pontja a gyártáshoz szükséges áram forrása, illetve a felhasznált nyersanyagok.
Előbbire a BMW Group válasza hat újonnan épülő, egyenként akár 20 GWh maximális éves kapacitású akkumulátorcella-gyár, amelyek TELJES energiaigényét megújuló forrásokból biztosítják majd.
Ami a nyersanyagokat illeti, Kínában a vállalat mérnökei épp egy zárt alapanyag-körforgás véglegesítésén dolgoznak, amelynek köszönhetően a nagyfeszültségű akkumulátorokhoz használt nikkel, lítium és kobalt teljesen újrahasznosítható lesz. Mindemellett a BMW hatodik generációs technológiája lehetőséget biztosít arra is, hogy a katódoldalon a kritikus nyersanyagokat (kobalt, nikkelt) lítium-vas-foszfáttal (LFP) váltsák majd ki.
Amíg azonban a gyártáshoz szükség van a hagyományos hozzávalók kibányászásra, nagyon nem mindegy, hogy ez milyen körülmények között zajlik. A bajor világmárka évek óta aktív szerepet vállal a felelős nyersanyag-kitermelés szabványainak kidolgozására irányuló kezdeményezésekben, és partnereivel kötelezettséget vállal arra, hogy csak olyan hitelesített bányákból szerzi be a lítiumot és kobaltot, amelyek a környezetvédelmi és társadalmi normákkal összhangban működnek.
Fontos hozzátenni, hogy a frissen kitermelt fémek mellett a gyárakban jelentős arányban használnak fel másodlagos, újrahasznosított nyersanyagokat is. Mindezen vállalásoknak köszönhetően a 6. generációs akkumulátorcellák gyártásával járó károsanyag-kibocsátás akár 60%-kal is csökkenhet az előző technológiához képest.
Aki szívesen dolgozna a német világmárka csúcsmodern gyártási módszereivel az autózás zöld jövőjén, annak érdemes körülnéznie a BMW Debrecenben épülő üzemkomplexumának hivatalos karrieroldalán, ahol már technikusi és mérnöki pozíciókra is lehet jelentkezni.