Valós idejű adatokkal optimalizálható az élettartam
Az akkumulátorok hosszabb élettartama érdekében a Bosch új felhőalapú szolgáltatásokat fejleszt, melyek kiegészítik az egyedi gépjárművek akkumulátorvezérlő rendszereit.

 

A felhőben található okosszoftver-funkciók folyamatosan elemzik az akkumulátor státuszát és a cella öregedésének megelőzése, vagy lelassítása érdekében különböző folyamatokat hajtanak végre. Ezen intézkedések mintegy 20 százalékkal csökkentik az akkumulátor, az elektromos gépjárművek legdrágább alkatrészének elhasználódását. A járműből és annak környezetéből gyűjtött valós idejű adatok kulcsszerepet játszanak ebben. A felhőalapú szolgáltatások az adatokat az újratöltési folyamatok optimalizálására használják fel, és egyben a műszerfali kijelző segítségével személyre szabott vezetési tippeket adnak a gépjárművezetőknek arról, hogyan őrizzék meg az akkumulátor teljesítményét.

Precíz valós idejű analízis

A szakértők szerint a mai lítium-ion akkumulátorok átlagos élettartama 8-10 év, vagy 500 és 1000 közé eső töltési ciklus. Az akkumulátorgyártók általában 100 ezer és 160 ezer kilométer közötti futásteljesítményt garantálnak. Azonban a gyors akkumulátortöltés, a töltési ciklusok magas száma, a túlságosan sportos vezetési stílus, illetve a rendkívül magas vagy alacsony környezeti hőmérséklet mind-mind növelik az akkumulátor stresszforrásait, melyek az alkatrész gyorsabb öregedéséhez vezetnek. A Bosch felhőalapú szolgáltatásait ezen stresszt kiváltó okok felismerésére és ellensúlyozására tervezték. Minden akkumulátor-releváns adat – például az aktuális környezeti hőmérséklet – valós időben a felhőbe kerül, ahol a gépi tanulást alkalmazó algoritmusok kiértékelik az adatokat.

 

A felhőben található okos szoftver funkciók folyamatosan elemzik az akkumulátor státuszát és a cella öregedésének megelőzése, vagy lelassítása érdekében különböző folyamatokat hajtanak végre. Ezen intézkedések mintegy 20 százalékkal csökkentik az akkumulátor, az elektromos gépjárművek legdrágább alkatrészének elhasználódását. (Képek: Bosch)
 

 

Ezen szolgáltatások segítségével a Bosch nem csupán állandó információt ad az akkumulátor aktuális státuszáról, hanem emellett elsőként kínál megbízható előrejelzést az akkumulátor maradék élettartamára és teljesítményére vonatkozóan. Korábban nem volt lehetséges pontos előrejelzést adni arról, hogy egy elektromos gépjármű akkumulátora milyen gyorsan kopik el. Az okosszoftver-funkciók egy másik jellemzője a sokoldalúság: az elemzéshez használt algoritmusok az egész flottából, és nem csupán egyetlen gépjárműből gyűjtött adatokat értékelik ki. A sokoldalú intelligencia a kulcs a gépjármű-akkumulátorok stresszfaktorainak beazonosításához, és azok egyre gyorsabb észleléséhez.

A cellák védelme az öregedés ellen

Az információ az akkumulátor aktuális helyzetéről lehetővé teszi a Bosch számára, hogy aktívan védje is azt az öregedéstől. A teljesen feltöltött akkumulátorok különösen magas, vagy alacsony hőmérsékleteken például gyorsabban öregszenek. A Bosch felhőalapú szolgáltatásai ezért biztosítják azt, hogy túl meleg, vagy túl hideg hőmérsékleten az akkumulátorok ne legyenek 100 százalékosan feltöltve. Az akkumulátor töltésének csupán néhány százalékpontos csökkentésével az akkumulátor védett a nem szándékos kopással szemben. A felhőben található adatok szintén segítik az akkumulátor karbantartását és javítását. Például amint a rendszer akkumulátor hibát, vagy hiányosságot érzékel, értesítheti a gépjárművezetőt, vagy a flotta üzemeltetőjét.

Ez növeli az akkumulátor javításának esélyét mielőtt az végérvényesen meghibásodik, vagy teljesen leáll. Emellett a felhőalapú szolgáltatások optimalizálják a töltési folyamatot is. A töltési folyamat – amely egyébként az elektromobilitás tömegpiaccá alakításának egyik legnagyobb akadályát képezi – azt a veszélyt rejti magában, hogy az akkumulátorcellák véglegesen vesztenek teljesítményükből és kapacitásukból. A felhőben található okosszoftver minden töltési folyamathoz különálló töltési görbét számít, függetlenül attól, hogy az otthon, vagy máshol történik.

Így az akkumulátor optimális szintre lesz feltöltve, amely segít a cellák megóvásában. A meglevő töltésidőzítő alkalmazások csupán a feltöltési folyamat időzítését teszik lehetővé a vezetők számára, vagyis, hogy az akkor történjen, amikor az elektromos szint alacsony. A Bosch-megoldás ennél sokkal tovább megy, és a vállalat új akkumulátor szolgáltatásainak részeként egy különlegesen kifejlesztett töltési folyamatot kínál. Optimalizálja a gyors és a lassú töltést és a töltési folyamat alatt ellenőrzi az elektromos-, valamint feszültségszinteket, ezáltal megnöveli az akkumulátor élettartamát.

A vártnál sokkal kevesebb palagáz lehet Nagy-Britanniában
Szakértők szerint ötven helyett mindössze öt évre elegendő palagáz lehet a szigetországban, ami megkérdőjelezheti a hidraulikus repesztés (fracking) alkalmazásának létjogosultságát.
Humanoid robottal a fedélzetén startolt a Szojuz MSZ-14-es
A Bajkonurból csütörtökön felbocsátott Szojuz-MSZ-14-es űrhajó parancsnoki ülésében indult a Nemzetközi Űrállomásra a Fedor nevű, ember alakú robot, amelynek tervezői szerint fontos szerepe lesz a Holdon és más potenciális bolygókon létrehozandó bázisok felépítésében.
Fontos piacára tér vissza a Tungsram
Kültéri világítási termékek és más innovatív megoldások közös gyártását tervezi Egyiptomban a Tungsram és az egyiptomi Arab Szervezet az Iparosodásért (AOI) vállalat, erről írtak alá megállapodást Kairóban.
Megfontolandó javaslatok a dán robotikai szektorból
2025-re akár 25 ezer embert is foglalkoztathat a robotipar Dániában – a jelenlegi 8.500 alkalmazotthoz képest – és összebevétele elérheti az 52 milliárd dán koronát.
Magyar járműkommunikációs cég 11 millió dollárt kapott fejlesztésre
A Commsignia a tőkebefektetésből elsősorban fejlesztői bázisának növekedését finanszírozza, több mint 100 új, magas hozzáadott értékű munkahely létrehozását tervezik.