Új kompetenciák a Knorr-Bremse Budapest vasúti Szerviz Központjában
Tavaly szeptemberben adták át, idén pedig már több mint 20 ezer fékalkatrészt (komponenst) újítanak fel a Knorr-Bremse Budapest Szerviz Központjában.

 

A 2,5 milliárd forint értékben és 4500 négyzetméteren megvalósult fejlesztésnek köszönhetően a magyar szakemberek ma már egyidejűleg több mint 100 különböző partnert – üzemeltetőket, járműgyártókat, vasúti járműjavító- és forgóváz felújító vállalkozásokat – képesek kiszolgálni komplex felújítási projektekkel Európa számos országában. A vasúti fékberendezés fejlesztésben, gyártásban és szervizelésben piacvezető Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. Szerviz Központjában idén várhatóan 6-7000 hagyományos fékerőkifejtő elemet, 9000 kompakt tárcsás fékegységet, megközelítőleg 4500 kormány- és relészelepet, valamint közel 6-700 fékpanelt, kiegészítő fékpanelt és fékvezérlő modult újítanak fel.

Az üzem jelenleg olyan jelentős megbízásokon dolgozik, mint a MÁV-Start Zrt. motorvonatainak és villamos mozdony fékrendszereinek, a Szerb Államvasutaknál szolgáló motorvonatok forgóváz-szerelvényeinek, a PKP és NTV New Pendolino motorvonatok, a francia magánvasutak Vossloh G1000 és G2000 mozdonyai, vagy a GVB M5 metrószerelvények fékrendszerének felújítása.

Egyedülálló szaktudás és tapasztalat

A vállalat hazai partnerei az együttműködés révén új kompetenciákat sajátíthatnak el, és egyben újabb külpiaci lehetőségek is megnyílnak számukra, javítva a magyar export kilátásait. Ezzel a Knorr-Bremse különösen széles szolgáltatási palettát tesz hozzáférhetővé Magyarországon, hiszen egy kézből biztosítja az alkatrész-termékek fejlesztését, első mintázását, szériagyártását és szervizelését, valamint az előbbi területeken felhalmozott tudás megosztását és újratermelését.

A beruházásnak köszönhetően a Szerviz Központ Budapest új kompetenciákkal gazdagodott a pneumatikus fékvezérlés és levegőellátás terén. A széleskörű szervizszolgáltatások mellett kiemelt tevékenységnek számít a pótalkatrész-ellátás is. Ez a tevékenység nemrég kiegészült a 3D additív technológia alkalmazásával, amelynek köszönhetően a gyártói dokumentációk alapján alumíniumötvözetből szinte bármilyen tartalék alkatrészt képes előállítani az egység. Mindez jelentősen megrövidíti a partnerek számára a beszerzési folyamatokat: a vevő fél év helyett adott esetben mindössze négy-hat hét alatt megkaphatja a készterméket.

 

Vektron fékpanel (Kép: Knorr-Bremse)

 

Az alkatrészek megfelelő karbantartása és a pótalkatrészgyártás fenntarthatósági szempontból is kiemelt jelentőséggel bír, mivel ezek a tevékenységek jelentősen hozzájárulnak a termékek életciklusának növeléséhez. Európában fokozatosan nő a vasúti járművek átlagéletkora, egyre hangsúlyosabb elvárás a környezettudatos gondolkodásmód és az okosmegoldások alkalmazása.

A Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. pedig rendkívül pozícióban van e versenyben, hiszen rövid átfutási időket, maximális rugalmasságot és kedvező árat biztosít partnereinek, ezért egyre több megrendelés érkezik a vállalathoz. Szakembereik folyamatosan bővülő tudásbázisunk révén pontos visszajelzéseket, ajánlásokat képesek adni a megrendelőknek, és ezeket az információkat beépítik az új alkatrészek tervezési, gyártási folyamatába is.

 

Kiss Zoltán osztályvezető kalauzolja az érdeklődőket (Kép: Knorr-Bremse)

 

Az új Szerviz Központ – amellett, hogy tevékenységével stratégiai szerepet tölt be Magyarország kötöttpályás közlekedésének fejlesztésében és üzembiztos működtetésében – ösztönző hatással van a magyar gazdaság fejlődésére is. A Knorr-Bremse nemcsak működése során tartja fókuszban a fenntarthatóságot – a Szerviz Központban az elmúlt időszakban megreformálták például a hulladékkezelési rendszert és évi 600 tonnával csökkentették a szén-dioxid kibocsátást –, de a termékfejlesztésben is élen járnak e téren.


Egyes alkatrészek esetében például sikerült a vállalatnak a háromszorosára növelnie a felújítási periódust, és a mérnökök folyamatosan dolgoznak azon, hogy jelentősen csökkentsék az alkatrészek tömegét, ezáltal pedig a környezetterhelést.


Nemrég a fenntartható vállalati projekteket vizsgáló Greengage pályázat zsűrije ismerte el az új és megújított termékek kategóriájában a Knorr-Bremse karbonlábnyom csökkentési erőfeszítéseit, de másik három kategóriában is díjazták őket.  Folyamatok terén például azt a tesztfázisban már alkalmazott robotos mosót emelték ki, amelyet a szennyezett alkatrészek tisztításához használnak a Szerviz Központban, és ami segít jelentősen csökkenteni a felhasznált víz mennyiségét. Ennél is fejlettebb az a szárazjeges technológia, amely lényegében nullára redukálja a vízszükségletet.

A Szerviz Központ a fenntarthatóság érdekében számos beruházást tervez a jövőben is: többek között egy naperőmű létesítésével csökkentenék tovább karbonlábnyomukat. Az üzem a pozitív gazdasági hatásokon túl az európai klímacélok teljesítéséhez is jelentős mértékben hozzájárul a vasúti közlekedés fejlesztésében, színvonalának javításában játszott kulcsszerepe révén.

(Forrás: Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek) 

(Címlapkép: Siemens Vectron AC mozdony)

Az emelkedő energiaárak visszafogják az IT-fejlesztéseket is
A hazai cégek 66 százaléka tervezi csökkenteni informatikai fejlesztéseit az energiaárak jelentős növekedése miatt – derül ki az IVSZ és a Makronóm Intézet közös kutatásából.
Ha számít a jó ár: használt présgépek és FANUC robotok internetes aukción
Sok szerszámgép van a piacon, de csak nagyon kevés kínál olyan kedvező vételi lehetőséget, mint az Intergavel december 15-ig tartó online árverésének tételei.
Digitális archiválás - Van hova fejlődni a magyar cégeknek
Az EDITEL nemrég végzett kutatása azt vizsgálta, hogy a vállalatok körében mennyire elterjedt a digitális archiválás, megbíznak-e a felhőalapú szolgáltatásban, és hogy készek-e elhagyni a papírt, mely fontos szempont a fenntarthatósági célok elérésében is.
A jövő mérnökei oldották meg az új energiavilág kihívásait
A Challenge.ON verseny az új energiavilág kihívásaival várta a villamosmérnök hallgatókat és a pályakezdő mérnököket. A megmérettetésre az ország 10 egyeteméről összesen 36 csapat nevezett be, a döntőbe jutó legjobb 10 csapat nagyszabású eseményen bizonyíthatta tudását.
Rezsicsökkentés házi napelemekkel
Október végén hirtelen befékezett a házi napelem-telepítések hazai piaca. A visszatáplálási lehetőség teljes megszüntetésével sokak leállították, vagy el sem kezdték a beruházásokat, mert a bejelentett változtatással az újonnan belépő háztartások számára a legrosszabb forgatókönyv vált valóra.