Most osztrák mintára fejleszti a kormány a szakképzést
Az iparkamarák és a vállalatok kezdeményezésére Szakképzés 4.0 elnevezéssel új stratégia mentén fejleszti tovább a kormány a szakképzést.

 

Eszerint a szakgimnáziumokat majd ötéves technikumok váltják fel, a szakképző iskolában minden diák ösztöndíjat kap, a duális képzésben pedig munkajövedelmet kaphatnak a fiatalok. Emellett könnyebben érettségizhetnek, és juthatnak be a szakirányú felsőoktatásba a szakképzésben részt vevők. Az új stratégiát ismertetve Palkovics László innovációs és technológiai miniszter hangsúlyozta, a diákoknak versenyképes végzettséget, a gazdaság által elvárt tudást kell kapniuk, ami biztos egzisztenciát és magas jövedelmet nyújt.

A követendő irányok meghatározásában bevált nemzetközi – elsősorban osztrák és német – gyakorlatokra támaszkodhatunk – hangsúlyozta a miniszter. Ausztriában a 10. osztályosok több mint háromnegyede szakképzési úton, több mint egyharmaduk duális képzésben, tanulószerződéssel tanul – tette hozzá. A stratégia tartalmazza a szaktanárok megbecsülését, és megteremtené annak a lehetőségét, hogy vállalati szakemberek, mérnökök óraadóként adhassák tovább a gyakorlatban megszerzett tudásukat – mondta.

A jelenlegi szakgimnáziumi 4+1 struktúra helyébe az 5 éves technikumi képzés lép, amelynek zárásaként a négy közismereti tantárgyból kell érettségi vizsgát tenni. Az ötödik érettségi vizsgatárgyat a szakmai vizsga váltja ki, emeltszintű érettségi tárgynak megfeleltetve – részletezte a miniszter, és kiemelte, a sikeres technikusi vizsga egyenes utat jelenthet a szakirányú felsőoktatásba. A stratégiai új ösztöndíjrendszert is tartalmaz. A két részre bontott rendszerben a szakképző iskolában minden diák ösztöndíjat kap tanulmányai alatt,  az ösztöndíj másik részét eredményes vizsga után kapják meg. A tanulószerződést felváltó tanulói munkaszerződés pedig megteremti annak a lehetőségét, hogy a duális képzésben a fiatalok munkajövedelmet kaphassanak.

Palkovics László elmondta, a 21. századi szakképző iskolafejlesztési program megteremti annak a feltételeit, hogy a diákok korszerű eszközökkel, naprakész technológiával felszerelt tanműhelyekben tanulhassanak. Aki végzettség nélkül hagyja el az iskolai rendszerű szakképzést – a lemorzsolódás csökkentése érdekében – úgynevezett műhelyiskolában még megszerezheti a szakmai végzettséget – emelte ki a miniszter. A kormány célja szavai szerint, hogy a magyar fiatalok a munkaerőpiacon keresett szaktudással, képesítéssel kerüljenek ki a szakképzésből.

Megszűnő állások az automatizáció miatt
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézete (MKIK GVI) felmérte, hogy az automatizáció terjedése hány munkahelyet veszélyeztet, és mely szakmákat érint elsősorban az új technológiák bevezetése.
Digitáli(s)iker a gyártásban, termelésben és logisztikában
„Kedves uram, gratulálunk, Önnek gyönyörű szép digitális ikerpárja született.” – Mindez viszont legalább kilenc hónapot vett igénybe…
A Siemens sikeres nagyjavítást végzett a Dunamenti Erőműben
A vezérlőrendszer modernizálása a legújabb SPPA-T3000 verzió alkalmazásával; a modernizálás komplett magyar műszaki projektcsapattal, duális képzésben részt vevő mérnökhallgatók bevonásával valósult meg.
Nitrogénüzemet épít a Messer a MOL vegyipari óriásberuházásában
Évente 70 milliárd forinttal növelheti majd Magyarország GDP-jét a MOL-csoport új poliol üzeme, amelynek megépítéséhez a Messer Hungarogáz Kft. is hozzájárul.
Digitális karbantartás menedzsment
A megelőző karbantartás egy időigényes folyamat, amelynek dokumentálása – meglepő módon – javarészt még mindig papíralapon történik.