Magyar mechatronikusok Európa legjobbjai
Takács Zoltán és Sipos Kristóf Balázs nyerte el a szeptember 26-28. között Budapesten rendezett EuroSkills 2018 verseny aranyérmét mechatronikában.

 

A szakmák Európa bajnokságának is nevezett versenyt óriási érdeklődés övezte: a rendezvény három napja alatt összesen 100 ezer látogató volt kíváncsi arra, hogy több mint ötszáz versenyző hogyan mérte össze tudását harminchét szakmában. A magyar fiatalok ismét bizonyították, hogy tudásuk és szakértelmük kiemelkedő az európai mezőnyben is: 3 arany, 3 ezüst, 3 bronz és 8 kiválósági érmet nyertek, összesen 17 helyezést. A nemzetek rangsorában ez a negyedik helyet eredményezte.

– Magyarország, a magyar intézmények, szervezetek és vállalatok együtt tették a EuroSkills Budapest 2018 eseményét Európa legjobb fiatal tehetségeinek nagyszerű és felejthetetlen élményévé. Magyarország kijelölte a EuroSkills következő évtizedének kezdőpontját azzal, hogy rendkívüli professzionalizmust tanúsított a rendezés során és megemelte a mércét ennek az eseménynek mind a minőségét mind pedig a méreteit illetően – értékelte a rendezvényt Dita Traidas, a WorldSkills Europe elnöke. A nemzetközi szakmai fesztivál és szakembertalálkozó lebonyolításához szükséges eszközök beszerzését 84 szponzor és 20 partner támogatta gépekkel, szerszámokkal, alapanyagokkal, technikai személyzettel és know-how-val.

Eszközzel és tudással segítették a felkészülést

– A Festo, Didactic üzletágának németországi központja révén több mint húsz éve a nemzetközi Skills mozgalom globális partnere. A hazai leányvállalat a kezdetektől támogatja és készíti fel a versenyzőket mechatronika szakágban az európai és világversenyekre. A mostani siker sem előzmények nélküli: a Sipos Kristóf Balázs és Takács Zoltán alkotta csapat már a 2017-es Abu-Dhabi WorldSkills versenyen kiválósági érmet szerzett, így komoly esélyük volt, hogy hazai környezetben az aranyérem is elérhetővé válik – mondta Siszer Tamás, a Festo Didactic üzletágának vezetője.

 

Siszer Tamás: Folyamatosan az élen lenni, és a legkomolyabb kihívások elé állítani a versenyzőket – ez a cél hajtja oktatási-technológiai fejlesztéseinket (Fotó: Festo)

 

A Festo mellett a két magyar mérnökhallgató felkészülését segítette Dr. Jánosi László, a gödöllői egyetem mechatronika tanszék vezetője is, akinek kezdeményező szerepe volt abban, hogy Magyarország csatlakozott a WorldSkills mozgalomhoz. A budapesti EuroSkills mechatronika szakági versenyének lebonyolítását szakértőként segítő egyetemi oktató a háromnapos versenyfeladatokat értékelve elmondta, hogy a hagyományoknak megfelelően most is teljes titokban készült a feladatsor. A versenyzők és a szakértők a helyszínen találkoztak először a Festo eszközeire épülő feladatokkal, melyekben évről-évre megjelennek a legfontosabb technológia trendek, például a digitális gyártáshoz kapcsolódó mechatronikai megoldások.

– A felkészülés időszakában természetesen lehetőség van ezeken az eszközökön gyakorolni, új műszaki problémák megoldásával foglalkozni, egyes fogásokat, részfeladatokat elemezni, de versenyhelyzetben egészen más az összetett, nagy bonyolultságú feladatokat minél rövidebb idő alatt megvalósítani. Az elért eredmény azt mutatja, hogy Kristófnak és Zolinak ez sikerült. Mindketten nagyon elkötelezetten, gyakran napi tíz órát is dolgoztak a tesztfeladatokon, kreatívan, új megközelítéseket keresve készültek a versenyre – mondta Jánosi László.

A feladatok döntően két csoportba sorolhatók: az egyik a szerelés, gépépítés, technológiák építése, a másik a hálózat építés, PLC-k programozása, méréstechnikai és szabályozási feladatok végzése. Minden versenysorozat utolsó feladata az optimalizálás. Ekkor többnyire kötöttségek nélkül végezhetnek a versenyzők átalakításokat a saját már megépített rendszerükön annak érdekében, hogy a legrövidebb idő alatt és a legkisebb energiafelhasználással működtessék a technológiájukat. Mivel minden csapat ugyanazokkal az elemekkel dolgozik, a feladatkiírók fantáziáján múlik, hogy milyen problémák megoldását várják a versenyzőktől.

A kreativitás itt is nélkülözhetetlen

– Idén egy olyan technológiai sort állítottak össze, melyben első lépésként egy adagolóállomást kellett kialakítani, ahol egy tárolóból munkadarabot veszünk ki. Ez egyszerűnek tűnik, de minden évben van valami váratlan tényező. Ilyen például, hogy változnak az egyes elemek, új konstrukciók jelennek meg, melyekkel csak közvetlenül a feladat előtt ismerkednek meg a versenyzők. Ezeket az elemeket egyrészt fel kell ismerni, beépíteni a technológiai rendbe, majd programozni és működtetni. Az adagolóállomás összeállítását követték a karbantartási feladatok: két különböző alkatrészegység kiszerelése a rendszerből – azt feltételezték hogy meghibásodott –, majd ellenőrzés után visszaszerelték. A másik esetben motorkontrollert cseréltek egy új konstrukcióra, amivel korábban még nem találkoztak – sorolta a feladatokat Jánosi László.

 

A győztes csapat: Takács Zoltán, Dr. János László, Sipos Kristóf Balázs (Fotó: Festo)

 

Ezután egy egész napos, öt és fél órás feladat következett. Ugyancsak a Festo mechatronikai elemeiből egy önálló állomást kellett építeni, majd a korábban elkészült adagolóállomással programozás tekintetében is egyesíteni, hálózatba kapcsolni és működésüket összehangolni. Az utolsó feladat során kiegészítették a korábban épített egységet egy újabb tárolóval, majd az egész rendszer optimalizálása következett. Légfogyasztásmérő segítségével megmérték az egész technológiai sor működésének időtartamát, és az elfogyasztott levegő mennyiségét. Az optimalizálási módszereket a csapatok önállóan állapították meg, a lényeg, hogy kevesebb levegő felhasználásával minél gyorsabb legyen a technológia.

– A nemzetközi zsűri az értékelés során egy külön erre szolgáló teszteszközzel először azt vizsgálta, hogy az egyes bekötések a megfelelő helyen történtek, és valóban az előírt funkciók működnek-e. Második körben a PLC-programozást vizsgálták, a technológiát precízen, másodpercre, milliméterre le kellett futtatni. Végül a szerelés és kivitelezés esztétikáját értékelték. A pneumatikus vezetékek, kábelek elvezetését, az elektromos bekötések elkészítését, az akadálytalan mozgást menet közben és még számos egyéb, a technológia rendezettségét, “műalkotás” jellegét meghatározó elemet. További értékes pontot jelentett, ha az egyes feladatok a versenytársakhoz képest rövidebb idő alatt készültek el – ismertette az értékelés szempontjait Jánosi László.

 

A kísérő rendezvényeket is nagy érdeklődés kísérte (Fotó: Festo)

 

– Mindvégig nagyszerűen teljesített a magyar csapat, pedig a végül második helyet megszerző orosz versenyzők mindent megtettek a győzelem érdekében. A sok gyakorlásnak, és a lelkiismeretes felkészülésnek köszönhetően a kiélezett helyzetekben is jól teljesítettek, nem remegett a kezük – tette hozzá a szakember.

– Csak gratulálni tudunk a csapat teljesítményéhez, kiváló helyezést értek el. A verseny főszponzoraként ez az eredmény még inkább arra ösztönöz bennünket, hogy innovációink, legújabb technológiai fejlesztéseink mihamarabb megjelenjenek az oktatásban is. A Festo tanuló cég, számunkra az oktatás, szakképzés stratégiai terület. Folyamatosan az élen lenni, és a legkomolyabb kihívások elé állítani a versenyzőket – ez a cél hajtja oktatási-technológiai fejlesztéseinket – hangsúlyozta a versenyt értékelve Siszer Tamás, a Festo oktatási vezetője.

Nem csak egy kapcsolószekrény
A tavalyi hannoveri ipari vásáron mutatta be a kapcsolószekrények tervezésében és gyártásában piacvezető német Rittal cég az új VX25 termékcsaládot.
Folyamatadatok átvitele mobil végberendezésekbe
A Beckhoff Automation új Twincat IoT Communicatora révén megkönnyíti a kommunikációt a PLC és a mobileszközök - okostelefonok vagy táblagépek - között.
Adatelemzés a HR-folyamatokban
Ahhoz, hogy a jövő dolgozói számára a munkahely ne csak a munkavégzés színtere legyen, hanem tehetségük és adottságaik kiaknázásnak támogatója is, a munkáltató kezében számos eszköz van.
Önvezető autó, robotdoktor? Jöhet!
A magyarok több mint fele számít arra, hogy az önvezető autók széles körben elérhetők lesznek; a megkérdezettek 72 százaléka szívesen vásárolna mesterséges intelligencia által vezetett járművet a jövőben.
A hálózatosodás lesz a jövő gyárának "gőzgépe"?
Európában szinte nem létezik magára valamit is adó iparvállalat, melynek ne lenne saját elgondolása az ipar 4.0 néven emlegetett negyedik ipari forradalomról.