Kizárólag e-mobilitással foglalkozik a Schaeffler új szombathelyi gyára
Az új üzemben 15 ezer négyzetméteren folyik az elektromosmotor-alkatrészek- és rendszerek fenntartható gyártása.

 

A Schaeffler-csoport nyugat-magyarországi telephelyén, Szombathelyen nyitja meg első, tisztán e-mobilitási komponenseket és rendszereket gyártó telephelyét, amely Magyarországon is az első olyan gyár, ahol kizárólag elektromos motorokhoz készítenek alkatrészeket.

A telephely e-moblitási kutatási és fejlesztési központként is működik. Az új létesítmény, amelyet a Német Fenntartható Építési Tanács (DGNB) arany minősítéssel díjazott, jelentős mértékben hozzájárul a Schaeffler 2030-tól kitűzött céljához, miszerint a vállalat világszerte szén-dioxid-semleges termelésre vált.

„Az új szombathelyi üzem mérföldkő a Schaeffler átalakulásában, és egyesíti stratégiai prioritásainkat, az innovációt és a hatékonyságot. Technológiai vállalatként célunk a fenntartható mobilitás formálása gyártóüzemeink globális hálózatának köszönhetően" – mondta Klaus Rosenfeld, a Schaeffler AG igazgatótanácsának elnöke.

A Holnap gyára, ma

A Schaeffler az üzemet a Holnap gyára koncepció alapján alakította ki: Szombathely II. telephelyén az innovatív alkatrészek és rendszerek gyártása magas fokon automatizált, és a 15 ezer négyzetméter gyártási területen elhelyezkedő csarnokok modulárisak, és teljesen digitalizáltak. Az elektromos motorokhoz tartozó álló- és forgórészek (sztátor és rotor) gyártása, valamint a mágnesek integrációs folyamatai a szinkron- és aszinkrongépekhez nagyfokú pontosságot és tisztaságot igényelnek.

 

Az új szombathelyi üzem a Schaeffler első, 100 százalékban e-mobilitási megoldásokkal foglalkozó gyára

 

Az automatizált gyártás és a robotok széles körű használata garantálják a megfelelést ezeknek az előírásoknak. 2023-ra várhatóan évi 800 ezer termék gördül majd le a gyártósorokról a több műszakos munkarendben, 2026 és 2029 között pedig már évi 1,8 millió alkatrész készül az prémium autóipari partnerek számára.

"Komoly lépéseket tettünk az e-mobilitás területén és vezető minőségű, ugyanakkor gazdaságos és fenntartható termékeket szállítunk. 2022-től 2-3 milliárd eurós éves rendelésbevételt várunk az e-mobilitás üzletágtól. A szombathelyi gyár és kompetenciaközpont fontos szerepet fog játszani ebben, szorosan együttműködve a Bühlben működő vezető üzemünkkel" – mondta Dr. Jochen Schröder, a Schaeffler AG E-mobilitási részlegének vezetője.

A fenntarthatóság, mint fő szempont

A Schaeffler 2020-ban kezdte második üzemének építését Nyugat-Magyarországon, körülbelül három kilométerre az első gyártól, amely 1996 óta működik. Az új üzem fotovoltaikus rendszerekből és a gyár tetejére telepített napelemekből meríti a villamosenergiát, így a Schaeffler évente akár 4000 tonna CO₂-kibocsátástól kíméli meg a környezetet.

A tisztított szennyvíz és az esővíz-gyűjtő medence hatékonyabbá teszi a vízfelhasználást. A hőszivattyúk, az intelligens fűtés- és hűtéskezelés, valamint az energiatakarékos LED izzók intelligens vezérléssel, garantálják az energiahatékony működést. A természetközeli szabad terek és az ökológiai tó elősegíti a biológiai sokszínűséget is a területen.

Képzett munkaerő

A szombathelyi telep, amely már két gyártóüzemből és egy kutatási-fejlesztési központból áll, mintegy 3500 embert foglalkoztat majd összesen. A vállalat már megkezdte a helyi toborzást és 150 új pozícióra várnak jelentkezőket, többnyire a gyártási folyamatokra, valamint a kutatás-fejlesztéssel kapcsolatos területeken.

„Jövőorientált befektetésbe fogtunk Szombathelyen, ezúttal másodszorra. A város kiváló üzleti feltételeket biztosít számunkra, továbbá a sokrétű, képzett helyi munkaerő jelentős autó- és egyéb ipari szaktudással járul hozzá a vállalat sikeréhez” – mondta Szigeti Tibor, a Schaeffler Savaria ügyvezető igazgatója.

A gyártásban és k+f területen dolgozók többsége részt vesz a németországi Schaeffler Akadámia többhetes képzésein is, hogy a szakértelmüket még tovább feljeszthessék. Ez az Akadémia a kollektív tanulás és hálózatépítés központja, amely képzési modulok széles skáláját kínálja modern oktatási és tanulási módszerekkel.

(Nyitó képen: A szombathelyi II. gyárban elektromosmotor-alkatrészeket gyártanak)

Harmadával csökkenhetnek az okos gyárak kiadásai
A kínai ZTE távközlési vállalat csengsui SANY Changshu 5G gyárában ugyanis a mesterséges intelligenciával továbbfejlesztett technológiai megoldásoknak köszönhetően a gyártóberendezések leállási ideje felére csökkent, miközben a kihasználtság radikálisan javult.
Automatizálás az autóiparban
Napjainkban az automatizálás az autógyártás szinte minden területére kiterjed, az alkatrészek és részegységek gyártásától egészen a végtermékig.
A 200 leggyakoribb jelszó Magyarországon 2021-ben
A NordPass éves kutatása idén 50 különböző országot ölel fel, foglalkozik a férfiak és nők körében leggyakoribb jelszavakkal, valamint általános áttekintést is nyújt.
A digitális szabályok csak az élőkre vonatkoznak
A becslések szerint 2021-re több mint hárommilliárd ember hozhatott létre digitális profilt a közösségi médiában, amelyek közül mintegy 30 millió tulajdonosa már nincs életben.
A forgácskezelés új formája
A Sandvik Coromant új megmunkálási eljárása lehetővé teszi az irányított forgácstörést menetesztergálási alkalmazásokban.