Hidraulika: készen az ipar 4.0-ra
Nehéz az előítéleteket megváltoztatni, még akkor is, ha a valóság mást igazol. Az egyik előítélet így hangzik: a hidraulikának nincs helye az ipar 4.0-ban, mert nem elég okos hozzá – jóllehet már régóta készen áll a jövő kihívásaira.

 

A hidraulikus technológiát évtizedek óta felszerelték elektronikával, szenzorokkal, megfelelő tartozékokkal és önálló vezérléssel. Hosszú ideje látóterünkben van az elektromechanikus hajtásoknak köszönhetően, akár az automatizálás területén is – a Bosch Rexroth számos rendszermegoldása jó példa erre. A fekete-fehér szelepek jó pár alkalmazásból eltűntek, helyüket a szervohidraulikus tengelyek vették át. A kérdés nem az, hogy a hidraulikus szeleptechnika profitálhat-e a hálózatbakapcsoltságból, hanem az, hogy mikor.

Jelenleg a hagyományos, analóg hidraulika változását éljük át, ahogyan hálózatba kapcsolt, digitális fluidtechnológiává alakul. Az európai gépgyártók már most egyre inkább digitalizálják berendezéseiket, és egyúttal elvárják a hidraulikától, hogy a hálózatba kapcsolt környezethez tökéletesen illeszkedjen. Már most is számít, hogy törekedjünk gépeink és berendezéseink hálózatba kapcsolására – és ezzel egy időben az óriási adatmennyiséget minőségi információvá tudjuk alakítani, és ezeket az adatokat mélyrehatóan ki is értékeljük.

Dönt az intelligens összjáték

Azokat a feladatokat, amelyeket korábban acélból és vasból készült szelepvezérlések végeztek, az elektronikus vezérlőeszközökben megtalálható decentrális intelligencia veszi át. Igény szerint alkalmazkodik a szivattyúhajtások fordulatszámához, amikor a fogyasztónak nyomatékra van szüksége, vagy akár a nullához is közelíthet a teljesítmény, ha épp arra van szükség. Sok folyamatban ez igen jelentős energetikai szakasz. A fordulatszám-szabályozott hidraulika a konstans rendszerekkel szemben így akár 80 százalékkal kevesebb energiát is fogyaszthat.

 

 

Az ipar 4.0 körüli aktuális viták is azt mutatják, milyen fontos, hogy az összes funkciót és funkcionalitást definiáljuk. Amennyiben csak a mechanikát, az elektronikát és szenzorikát standardizáljuk gyártótól függetlenül, már képesek vagyunk gépeinket hálózatba kapcsolni, és egyúttal elérni, hogy azok aktívan kommunikáljanak egymással. Ehhez a jövőben például nem szükséges, hogy minden egyes hidraulikus-mechanikus nyomásszabályozó rendelkezzen beépített digitális elektronikával, ami a vezérléssel vagy más szelepekkel köti össze. Kizárólag akkor, ha ennek értelme is van.

Okos megoldások decentrális intelligenciával

A decentrális intelligencia, csakúgy, mint a nyílt szabványok, a jövőképes automatizálási megoldások döntő előfeltételeit képezik. Az elektronikus és hidraulikus technológiában a Bosch Rexroth ezért is helyezi a hangsúlyt a Multi-Ethernet-szabványokra, amelyek minden jelenleg futó protokollt támogatnak. A következő lépés a szenzorika integrálása a meglévő szelepházba. Ez sok mindent lehetővé tesz.

Gondoljunk csak a gépek állapotfigyelésére, ahol a szenzorok már képesek bármilyen információt gyűjteni és szolgáltatni az olajminőségtől kezdve a hőmérsékletig, a vibráción keresztül egészen a teljesített ciklusidőig. A Deep-Learning-algoritmusok támogatják a felhasználókat a hibák felismerésében, még mielőtt azok kiesést okoznának – ez egy rendkívül fontos lépés a megelőző karbantartás elérése felé vezető úton.

 

 

Intelligens egytengelyes szabályozók már ma felelnek a decentrális hidraulikus egy zárt szabályozási körben történő mozgatásokért. Ezzel a szelepben meglévő elektronikába egy ütőképes mozgásvezérlést integráltak, ami már a helyszínen elvégzi a terv-tény összehasonlítást, és mikrométer-pontossággal a szabályozást is. A rendszerszabályozás minőségét igazából a mérőrendszer feloldása határozza meg. Ezeket a vezérlőszekrény nélküli mozgásvezérlőket egyre gyakrabban alkalmazzák a piac különböző területein.

Az IAC-szabályozószeleppel a Rexroth egy olyan vezérlőszekrény nélküli mozgásvezérlő megoldást kínál, amit a szelep elektronikájába teljeskörűen integráltak. Nyílt szabványokon keresztül teljes mértékben hálózatba kapcsolható, éppúgy, mint a szervohidraulikus, saját decentrális folyadékáramú tengelyek. Ezekben a beépítésre kész tengelyekben szivattyúk, szelepek és hengerek alkotnak egy szerelési egységet, melyekhez a gépgyártóknak kizárólag áramellátást és vezetői kommunikációt kell csatlakoztatniuk.

Plug and Play a hidraulika számára is

A jövőben a legjobb szabályozókat olyan szelepek fogják helyettesíteni, amelyeket korábban a mozgatáshoz használtak. Az elektromos hajtás a szivattyúhajtás fordulatszámából kiindulva pozicionálja a hidraulikus szelepet. Így a hidraulikus hajtás elvileg ugyanúgy működik, mint az elektromechanikus lineáris hajtás: az elektromos hajtás forgómozgatása lineáris mozgatássá alakul, és egyúttal a hidraulikus technológia minden előnye érvényesül. Az ebből következő fejlesztési lépésnél, azaz az önálló lineáris tengelyek esetében az előrehaladás különösen jelentős lesz. Ezek beépítésre kész hengercsoportok saját, magasan integrált folyadékárammal.

Azoknak a gépeknek, amelyek üzemelésük során ilyen tengelyeket használnak, a továbbiakban nincs szükségük központi hidraulikus tápegységre. Az önálló tengelyeket elektromos tengelyként csatlakoztatják, elég lesz egy vezérlőkábel, ami az adatkapcsolatot biztosítja a gép vezérlésével. Az üzembe helyezésnél ugyanazokat a szoftvereszközöket használják majd, mint az elektromos hajtások esetében. Annak, aki az üzembe helyezést végzi, már nincs szüksége mélyreható hidraulikus ismeretekre, hiszen az előprogramozott funkciókat csupán a gépi feltételekhez kell illesztenie.

3D-nyomtatással újra elkészítve

Új anyagok és gyártástechnológiák területén is kínál a Rexroth újdonságokat. Épp a 3D-nyomtatással készült belső részek és borítások, házak vagy a direktnyomtatás csökkentik a szelepek működése közbeni energiafelhasználást rendkívüli mértékben. Korábban ezeknek az elemeknek a tervezésében a hozzájuk készült szerszámok megoszthatóságát kellett figyelembe venni, ma már ez azonban egyáltalán nem szükséges.

A Bosch Rexroth ezzel például olyan csatornákat hoz létre, amelyek alacsonyabb nyomásveszteséget tesznek lehetővé, és egyúttal az energiamérleget is javítják. Egy olyan szelepnél, ahol az átfolyási sebesség 10 ezer liter percenként, az áramellenállás 10–20 százalék körüli csökkentése igen jelentős mértékben hozzájárul az üzemi költségek csökkentéséhez.

A vártnál sokkal kevesebb palagáz lehet Nagy-Britanniában
Szakértők szerint ötven helyett mindössze öt évre elegendő palagáz lehet a szigetországban, ami megkérdőjelezheti a hidraulikus repesztés (fracking) alkalmazásának létjogosultságát.
Humanoid robottal a fedélzetén startolt a Szojuz MSZ-14-es
A Bajkonurból csütörtökön felbocsátott Szojuz-MSZ-14-es űrhajó parancsnoki ülésében indult a Nemzetközi Űrállomásra a Fedor nevű, ember alakú robot, amelynek tervezői szerint fontos szerepe lesz a Holdon és más potenciális bolygókon létrehozandó bázisok felépítésében.
Fontos piacára tér vissza a Tungsram
Kültéri világítási termékek és más innovatív megoldások közös gyártását tervezi Egyiptomban a Tungsram és az egyiptomi Arab Szervezet az Iparosodásért (AOI) vállalat, erről írtak alá megállapodást Kairóban.
Megfontolandó javaslatok a dán robotikai szektorból
2025-re akár 25 ezer embert is foglalkoztathat a robotipar Dániában – a jelenlegi 8.500 alkalmazotthoz képest – és összebevétele elérheti az 52 milliárd dán koronát.
Magyar járműkommunikációs cég 11 millió dollárt kapott fejlesztésre
A Commsignia a tőkebefektetésből elsősorban fejlesztői bázisának növekedését finanszírozza, több mint 100 új, magas hozzáadott értékű munkahely létrehozását tervezik.