Hiánypótló kötet a hazai mozdonygyártás történetéről
A hazai vasúttörténet színterei, szereplői, ikonikus gyártmányai és eseményei több, mint 350 fotóval és pontos műszaki adatokkal illusztrálva elevenednek meg Villányi György gépészmérnök, a hazai vasút elismert kutatójának új könyvében.

 

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gondozásában megjelent A magyar mozdonygyártás nagykönyve, melyet május 4-én a MÁV egykori Északi Járműjavítójában, a Múzeum új helyszínén mutattak be a nagyközönségnek. A Ganz gyár egykori szakembere, Villányi György kötete a 18-19. század fordulójától követi végig az iparág történetét a hazai mozdonygyártás 1870-es évekbeli kezdeteitől, a gyártás fénykorán át a gőzmozdonyok alkonyáig és az egyedi készítésű motormozdonyokig.

Beszámol a városi közlekedés, a keskeny nyomtávolságú hálózatok és a különféle ipari és bányavasutak mozdonyairól, e mellett foglalkozik az elmúlt időszak nemzetközi fejlesztési eredményeivel és a magyar ipar ezekben betöltött szerepével. A kötet lapjain olyan ikonikus intézmények és helyszínek elevenednek meg, mint a Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára, a rescai vasgyár, a Ganz-Mávag mozdony-, vagon– és gépgyára vagy az Északi Járműjavító épülete.

Tárlatok sora jön

A több mint 175 évvel ezelőtt elindult magyar vasút történetében talán a mozdonyok keltették fel a legtöbbek figyelmét, generációk csodálatát vívta ki a 424-es, legendává vált a 242-es, és az újabb korok is hozták a maguk elnyűhetetlen hazai tervezésű és gyártású mozdonyait. Büszkék vagyunk arra, hogy a hazai mozdonyokról a Múzeum adhatt ki ezt a hiánypótló kötetet. Rövidesen pedig valódi mozdonyokat és igazi járműlegendákat mutatunk be május 28-tól az újranyíló időszaki kiállításunkban is az egykori Északi Járműjavítóban, Kőbányán. Három időszaki kiállítást is láthatnak majd a látogatók az ország egykori legnagyobb vasúti járműjavítójában.” – emelte ki Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója.

 

 

Villányi György és a kötet szakmai lektorai, Malatinszky Sándor és Süveges László beszélgetését Zsigmond Gábor, a Múzeum főigazgató-helyettese moderálta. A kerekasztal beszélgetést szerzői dedikálás követte, a sajtóeseményen pedig Vitézy Dávid főigazgató beszélt a Múzeum új, a helyszín múltját és jövőjét bemutató időszaki kiállításáról, amelynek nyitórendezvényére 2022. május 28-29-én kerül sor az Északi Járműjavító csarnokában. Az új kiállítás része a „Meg nem épült Budapest” pop-up kiállítás is, amely 13 soha meg nem valósult fővárosi közlekedési beruházást mutat be. A helyszínen egy harmadik időszaki tárlat keretében pedig buszok és autók lesznek láthatóak, a Múzeum gyűjteményfejlesztési projektjének első eredményei.

(Forrás: MKM)

(Címlapkép: Adobe Stock)

Egyre messzebb kell menni a munkaerőért
Magyarországon évről-évre növekszik az üres álláshelyek száma, ami bizonyos szektorokban már a 2020-as járványhelyzet idején is kritikus szintet ért el.
Friss diploma mellé jól jön a prémium Solid Edge
Az elmúlt években több felmérés, cikk is megjelent azzal kapcsolatban, hogy a pályakezdő mérnökök milyen kihívásokkal néznek szembe a tanulmányaik befejezését követően.
Megszüntetik az A-, és a B-osztályú Mercedesek gyártását
A Handelsblatt német üzleti lap bennfentesekre hivatkozó beszámolója szerint a Mercedes-Benz csoport döntött a középkategóriás autókból álló kínálatának szűkítéséről.
Felügyelet és karbantartás nélkül működik a gépi megmunkáló robotcella
Nagyobb rugalmasságot és a folyamatok egyszerűsítését biztosítják számos művelethez, beleértve a csiszolást, a polírozást, a vágást és a felületmegmunkálást.
Új képzési lehetőség a hiányzó digitális szakemberek pótlására
A Brainery! Digitális Akadémia azoknak szól, akik a legkeresettebb újgenerációs szakemberek között akarnak elhelyezkedni - azoknak, akik adatalapú online megoldásokkal foglalkozva a webanalitika és az online kommunikáció terén képzelik el a jövőjüket.