Az üzemanyagcella klímasemlegessé teszi a haszongépjárműveket
Hosszú távú megállapodást kötött a Bosch beépített teljesítményelektronikával ellátott elektromos légkompresszorok beszállításáról a cellcentric-kel.

 

Világszerte megérkezik az utakra az üzemanyagcella. A Bosch számára olyan integrált teljesítményelektronikával ellátott elektromos kompresszorokról szóló megrendelés jelenti ennek a következő mérföldkövét, amely az üzemanyagcella-rendszer oxigénellátását szabályozza. Ennek a csúcstechnológiájú alkatrésznek a hosszú távú beszállításáról írt alá megállapodást a Bosch és a cellcentric. A Daimler Truck AG és a Volvo Group AB 50:50 részarányú közös vállalataként a cellcentric felel minden tevékenységért a teljes értéklánc mentén.

Ahogyan a Bosch, a cellcentric célja is az, hogy az üzemanyagcella-rendszerek vezető gyártójává váljon világszerte, és hozzájáruljon a klímasemleges, hosszútávon fenntartható közlekedés megvalósításához 2050-re. A légkompresszor a cellcentric üzemanyagcella-rendszerének része, amelyet a jövőben nehézkategóriájú haszonjárművekben és különböző telepített (stacioner) alkalmazásokban használnak majd. A sorozatgyártás a tervek szerint az évtized közepén indulhat.

 

Elektromos légkompresszor | Az elektromos légsűrítő biztosítja a szükséges mennyiségű megszűrt levegőt, így ez az üzemanyagcella-rendszer egyik alapvető eleme (Forrás:Bosch)

 

Az üzemanyagcellában a hidrogén a légkör oxigénjével lép kémiai reakcióba, melynek során elektromos energia keletkezik, víz képződik és hő fejlődik. Ha az üzemanyagcellát „zöld”, azaz megújuló forrásból előállított hidrogénnel üzemeltetik, az üzemanyagcella-hajtású jármű klímasemlegesen közlekedhet. Az elektromos légsűrítő biztosítja a szükséges mennyiségű megszűrt levegőt, így ez az üzemanyagcella-rendszer egyik alapvető eleme.

„A Bosch komoly erőfeszítéseket tesz ennek a komponensnek a fejlesztésére. Ezt jól példázza, hogy 15, az egyes részlegeken átnyúló csoport dolgozik az elektromos kompresszor kereskedelmi forgalmazásra alkalmassá tételén” – hangsúlyozta Dr. Uwe Gackstatter, a Bosch hajtásrendszer-megoldások üzletágának elnöke. A Bosch két teljesítménylépcsőben – 20 és 30 kilowatt – kínálja a kompresszorát. Az utóbbi kivitel 450 és 850 volt közötti feszültségre alkalmas, míg a 20 kilowattos változat igény szerint 250 és 450 vagy 450 és 850 volt közötti feszültségre is készülhet. A kompresszorkerék több mint 100 ezres percenkénti fordulatszámot is elérhet.

„A magasfordulatszámú elektromos motor és a beépített teljesítményelektronika kombinációja versenyképes gyártási költségek mellett tesz lehetővé az egyszerű rendszerintegrációt” – emelte ki Dr. Uwe Gackstatter. A Bosch teljesítményszabályzó elektronikájában használt szilícium-karbid félvezetők mindemellett különösen hatékonnyá is teszik az erőteljes komponenst. Ezek mind olyan tulajdonságok, amelyekre a cellcentric nagy hangsúlyt fektet.

Csúcstechnológiás termék biztosítja a munkahelyeket

A légsűrítő tekintetében a légcsapágyazású elektromos gép és a teljesítményelektronika kombinációjának egyedi gyártásból a tömeggyártásba tervezett átvezetése jelenti a legnagyobb műszaki kihívást. Mivel e konstrukció technikai komplexitása összességében a haszonjárművek dízel befecskendező rendszereiével vethető össze, nem utolsósorban a foglalkoztatásra is kedvezően hat. „Ennek az ígéretes műszaki komponensnek köszönhetően pedig a homburgi gyárunkban a munkahelyeket is meg tudjuk őrizni ” – tette hozzá Dr. Gackstatter.

A Bosch mobil és telepített üzemanyagcellán is dolgozik

A cég meggyőződése, hogy energiahordozóként a hidrogén nagy jövő előtt áll, így a vállalatcsoport jelentős beruházásokat hajt végre ezen a területen. A tervek szerint 2021 és 2024 között a vállalatcsoport 600 millió eurót fordít mobilalkalmazásokra, míg további 400 millió eurót fektet szán a villamosenergia- és hőtermelés telepített megoldásaira. A gépjárműves termékportfólió az egyes érzékelőktől olyan alapvető főegységeken át, mint például az elektromos légkompresszor és a cellaköteg, egészen a komplett üzemanyagcella-modulokat is felöleli.

Átadták a Knorr-Bremse budapesti vasúti Szerviz Központját
A 2,5 milliárd forint értékben 4 500 négyzetméteren megvalósult fejlesztésnek köszönhetően több mint 100 partnert szolgálhatnak ki komplex felújítási projektek keretében a magyar szakemberek Európa számos országában.
A rendszer alkalmazkodóképességének nincsenek határai
A Tárgyak Internete (IIOT) lehetővé teszi az individualizált termékek automatikus előállítását – akár egyetlen darabos gyártásban is. Teljesen új értelmet nyer az alkatrészek összeszerelésének folyamata.
A magyarok kedvenc elektromos autója
Hazánkban is egyre népszerűbbek az elektromos autók, köszönhető ez a növekvő környezettudatosságnak, az állami támogatásoknak és a dinamikusan bővülő töltő hálózatnak is.
Miért bízzunk az önvezető autókban?
Nem könnyű átengedni az irányítást egy gépnek, ezért a Bosch mérnökei azon dolgoznak, hogy nyugodt szívvel ülhessünk be az emberi beavatkozást nem igénylő járművekbe.
Elektrotechnikai tervezőszoftver kezdőknek és haladóknak
Megérkezett az új Eplan Platform 2022. Az új verzióval az Eplan az elektrotechnikai tervezés jövőjét mutatja be fókuszban a könnyű kezelhetőséggel.