Az üzemanyagcella klímasemlegessé teszi a haszongépjárműveket
Hosszú távú megállapodást kötött a Bosch beépített teljesítményelektronikával ellátott elektromos légkompresszorok beszállításáról a cellcentric-kel.

 

Világszerte megérkezik az utakra az üzemanyagcella. A Bosch számára olyan integrált teljesítményelektronikával ellátott elektromos kompresszorokról szóló megrendelés jelenti ennek a következő mérföldkövét, amely az üzemanyagcella-rendszer oxigénellátását szabályozza. Ennek a csúcstechnológiájú alkatrésznek a hosszú távú beszállításáról írt alá megállapodást a Bosch és a cellcentric. A Daimler Truck AG és a Volvo Group AB 50:50 részarányú közös vállalataként a cellcentric felel minden tevékenységért a teljes értéklánc mentén.

Ahogyan a Bosch, a cellcentric célja is az, hogy az üzemanyagcella-rendszerek vezető gyártójává váljon világszerte, és hozzájáruljon a klímasemleges, hosszútávon fenntartható közlekedés megvalósításához 2050-re. A légkompresszor a cellcentric üzemanyagcella-rendszerének része, amelyet a jövőben nehézkategóriájú haszonjárművekben és különböző telepített (stacioner) alkalmazásokban használnak majd. A sorozatgyártás a tervek szerint az évtized közepén indulhat.

 

Elektromos légkompresszor | Az elektromos légsűrítő biztosítja a szükséges mennyiségű megszűrt levegőt, így ez az üzemanyagcella-rendszer egyik alapvető eleme (Forrás:Bosch)

 

Az üzemanyagcellában a hidrogén a légkör oxigénjével lép kémiai reakcióba, melynek során elektromos energia keletkezik, víz képződik és hő fejlődik. Ha az üzemanyagcellát „zöld”, azaz megújuló forrásból előállított hidrogénnel üzemeltetik, az üzemanyagcella-hajtású jármű klímasemlegesen közlekedhet. Az elektromos légsűrítő biztosítja a szükséges mennyiségű megszűrt levegőt, így ez az üzemanyagcella-rendszer egyik alapvető eleme.

„A Bosch komoly erőfeszítéseket tesz ennek a komponensnek a fejlesztésére. Ezt jól példázza, hogy 15, az egyes részlegeken átnyúló csoport dolgozik az elektromos kompresszor kereskedelmi forgalmazásra alkalmassá tételén” – hangsúlyozta Dr. Uwe Gackstatter, a Bosch hajtásrendszer-megoldások üzletágának elnöke. A Bosch két teljesítménylépcsőben – 20 és 30 kilowatt – kínálja a kompresszorát. Az utóbbi kivitel 450 és 850 volt közötti feszültségre alkalmas, míg a 20 kilowattos változat igény szerint 250 és 450 vagy 450 és 850 volt közötti feszültségre is készülhet. A kompresszorkerék több mint 100 ezres percenkénti fordulatszámot is elérhet.

„A magasfordulatszámú elektromos motor és a beépített teljesítményelektronika kombinációja versenyképes gyártási költségek mellett tesz lehetővé az egyszerű rendszerintegrációt” – emelte ki Dr. Uwe Gackstatter. A Bosch teljesítményszabályzó elektronikájában használt szilícium-karbid félvezetők mindemellett különösen hatékonnyá is teszik az erőteljes komponenst. Ezek mind olyan tulajdonságok, amelyekre a cellcentric nagy hangsúlyt fektet.

Csúcstechnológiás termék biztosítja a munkahelyeket

A légsűrítő tekintetében a légcsapágyazású elektromos gép és a teljesítményelektronika kombinációjának egyedi gyártásból a tömeggyártásba tervezett átvezetése jelenti a legnagyobb műszaki kihívást. Mivel e konstrukció technikai komplexitása összességében a haszonjárművek dízel befecskendező rendszereiével vethető össze, nem utolsósorban a foglalkoztatásra is kedvezően hat. „Ennek az ígéretes műszaki komponensnek köszönhetően pedig a homburgi gyárunkban a munkahelyeket is meg tudjuk őrizni ” – tette hozzá Dr. Gackstatter.

A Bosch mobil és telepített üzemanyagcellán is dolgozik

A cég meggyőződése, hogy energiahordozóként a hidrogén nagy jövő előtt áll, így a vállalatcsoport jelentős beruházásokat hajt végre ezen a területen. A tervek szerint 2021 és 2024 között a vállalatcsoport 600 millió eurót fordít mobilalkalmazásokra, míg további 400 millió eurót fektet szán a villamosenergia- és hőtermelés telepített megoldásaira. A gépjárműves termékportfólió az egyes érzékelőktől olyan alapvető főegységeken át, mint például az elektromos légkompresszor és a cellaköteg, egészen a komplett üzemanyagcella-modulokat is felöleli.

Harmadával csökkenhetnek az okos gyárak kiadásai
A kínai ZTE távközlési vállalat csengsui SANY Changshu 5G gyárában ugyanis a mesterséges intelligenciával továbbfejlesztett technológiai megoldásoknak köszönhetően a gyártóberendezések leállási ideje felére csökkent, miközben a kihasználtság radikálisan javult.
Automatizálás az autóiparban
Napjainkban az automatizálás az autógyártás szinte minden területére kiterjed, az alkatrészek és részegységek gyártásától egészen a végtermékig.
A 200 leggyakoribb jelszó Magyarországon 2021-ben
A NordPass éves kutatása idén 50 különböző országot ölel fel, foglalkozik a férfiak és nők körében leggyakoribb jelszavakkal, valamint általános áttekintést is nyújt.
A digitális szabályok csak az élőkre vonatkoznak
A becslések szerint 2021-re több mint hárommilliárd ember hozhatott létre digitális profilt a közösségi médiában, amelyek közül mintegy 30 millió tulajdonosa már nincs életben.
A forgácskezelés új formája
A Sandvik Coromant új megmunkálási eljárása lehetővé teszi az irányított forgácstörést menetesztergálási alkalmazásokban.