Az égi közlekedés lehet a megoldás
A Boston Consulting Group előrejelzése szerint 2030-ban az emberek mintegy egymilliárd repülőutat fognak megtenni pilóta nélküli légitaxikban, miután a megosztó szolgáltatások a föld feletti fix útvonalakon is megjelennek.

 

A Bosch egy olyan modern érzékelő-technológián dolgozik, mellyel ezek a repülések nagyon biztonságosak és kényelmesek lehetnek. Jelenleg a hagyományos repülőgép-technológia túl drága, illetve túl nehéz és nagy méretű az autonóm légitaxikban való alkalmazáshoz. A Bosch szerint ezt ki lehetne küszöbölni az automatizált vezetésben, illetve az ESP csúszásgátló rendszerben használt modern érzékelőkkel. Egy mérnökcsapat ezért több tucat érzékelő kombinálásával egy univerzális vezérlőegységet alkotott meg a légitaxikhoz, melyek várhatóan legkésőbb 2023-tól indulhatnak el a nagyobb városokban.

Bosch technológia a légitaxikhoz

Az univerzális vezérlőegységet úgy tervezték meg, hogy a légitaxik pozíciója mindig meghatározható legyen, és így nagy pontossággal és biztonságosan lehessen őket vezérelni. A Bosch szenzordoboza úgynevezett MEMS (mikroelektro-mechanikus) érzékelőkkel rendelkezik, amelyeket a vállalat több mint 25 éve fejlesztett a járművekhez. Ezek az érzékelők adatot szolgáltatnak a gépjármű vezérlőegységének arról, hogy a jármű épp fékez vagy gyorsít-e, illetve megadják a haladási irányát. A Bosch légitaxikhoz kifejlesztett szenzordoboza olyan gyorsítás-érzékelőkkel van ellátva, amelyek mérik a légijármű mozgását. A beépített legyezési sebesség érzékelők mutatják a repülő jármű állásszögét, a mágneses mező érzékelők pedig az irányszögét.

 

A Bosch egy olyan modern érzékelő-technológián dolgozik, mellyel ezek a repülések nagyon biztonságosak és kényelmesek lehetnek (Forrás: Bosch)
 
 

 

A megoldásba nyomásérzékelők is tartoznak, melyek a légnyomás-adatok felhasználásával meghatározzák a magasságot, a dinamikus nyomásértékek mérésével pedig a jármű sebességét. A légijármű szektor jelenlegi – több tízezer vagy akár százezer euró értékű – érzékelőrendszereivel ellentétben a Bosch ezen költségek töredékéből meg tudja valósítani a megoldást. A vállalat ugyanis olyan érzékelőket alkalmaz, melyeket a gyártásban már tesztelt, kifejlesztett és sok éve gyárt is a járműipar számára. A Bosch érzékelők ráadásul nagyon aprók és könnyűek. A légitaxi-gyártók plug-and-play módszerrel egyszerűen beszerelhetik a Bosch érzékelődobozát a légijárműveikbe.

Megosztott mobilitás a levegőben

Az elektromos légitaxik piaca várhatóan jelentősen növekedik az elkövetkező években: 2020-ra már terveznek ilyen repülőutakat pl. Dubaiban, Los Angelesben, Dallasban és Szingapúrban. A szakértők szerint a kereskedelmi üzem 2023-ban indulhat. A kezdeti időszakban valószínűleg pilóták is lesznek a járművekben, és várhatóan 2025-től repülhetnek autonóm üzemmódban a könnyű légijárművek a nagyobb városokban, amelyeket földi személyzet irányíthat majd.

A Roland Berger német stratégiai elemző és tanácsadó cég szerint addigra mintegy 3000 légitaxi fog üzemelni világszerte. A légitaxik száma 2030-ra 12 ezerre nőhet, 2050-re pedig megközelítheti 100 ezret. Az amerikai pénzügyi tanácsadó és szolgáltató vállalat, a Morgan Stanley becslése szerint a légitaxik piaca 2040-re akár az 1,35 billió eurót (1,5 billió USD-t) is elérheti, az Egyesült Államok és Délkelet-Ázsia piacairól kilépve megjelenhet Németország nagy- és közepes méretű városaiban is.

Jobban bízunk a robotokban, mint a főnökeinkben
Az Oracle és a Future Workplace legújabb kutatása kimutatta, hogy az emberek többsége (64%) jobban bízik a robotokban, mint a feletteseiben.
400 ezer forint a kezdő mérnökök átlagjövedelme
Kiugróan megemelkedtek az elmúlt években a keresetek a műszaki pályákon. Alig öt esztendő alatt szinte megduplázódtak a fizetések többek között a gépészmérnökök, a villamosmérnökök, illetve a mechatronikai mérnökök körében.
Nagy kihívás a magyar cégeknek a kibertámadások kivédése
A magyar informatikai szakemberek 67 százaléka az ügyféladatok védelmét tartja a vállalatok előtt álló legkritikusabb kihívásnak - derül ki a Panda Security felméréséből, amely arra is rámutatott: az elmúlt egy évben a válaszadó cégek 60 százalékát érte eredményes kibertámadás.
Kibervédelem ipari méretekben
A vállalatok több mint 80 százaléka az IIoT-technológiák bevezetésekor nem dolgozott még ki formális intézkedési tervet a kiberbiztonsági helyzetek hatékony kezeléséhez.
Új korszak a gyártásban
A mobilitás kiaknázása az automatizálás következő lépcsőfokát jelenti az ipar 4.0 megoldások terén. Az autonóm módon navigáló robotok gyorsak, pontosak és akár egy repülőgépet is elvisznek a hátukon.