Az algoritmusnak elég volt egy másodperc
A Kaliforniai Egyetem kutatói által létre hozott mesterséges intelligencia valamivel több mint egy másodperc alatt kiforgatta a Rubik-kockát.

 

A DeepCubeA nevű algoritmus oldotta meg ily sebesen az 1974-ben Rubik Ernő által megalkotott háromdimenziós logikai játékot – adta hírül a BBC News. "Saját maga tanulta meg", miként kell megoldani a feladatot – idézte az egyetem közleménye Pierre Baldi professzort. A kutatók hangsúlyozták, hogy az algoritmus stratégiája teljesen más volt, mint ahogyan az emberek megoldják a logikai játékot. "Úgy vélem, hogy a mesterséges intelligencia gondolkodásának természete teljesen eltér az emberétől" – mondta Baldi professzor.

A Nature Machine Intelligence című tudományos folyóiratban közzétett tanulmány szerint az algoritmus a logikai játék 10 milliárd különböző kombinációját kapta azzal a feladattal, hogy 30 lépésből oldja meg valamennyit. Az emberek általában leggyorsabban 50 lépés által oldják meg a Rubik-kockát. A mesterséges intelligencia általában 28 lépéssel megoldotta. Ezer kombinációra tesztelték, valamennyit képes volt megoldani.

A mesterséges intelligencia nem az első és nem a leggyorsabb nem ember, amely képes megoldani a logikai kátékot. A Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatói alkottak meg korábban egy min2phase nevű algoritmust, amely háromszor gyorsabban forgatta ki a Rubik-kockát. A két rendszer között az a lényeges különbség, hogy az MIT algoritmusa nem alkalmaz neurális hálózatot, amely az emberi agy működését képezi le, vagy számítógépes tanulási technikákat, és csupán arra programozták, hogy megoldja a Rubik-kockát. 2018-ban kutatók már építettek egy robotot, amely 0,38 másodperc alatt oldotta meg a feladatot. Megalkotni egy olyan rendszert, amely magát tanítja meg a feladat elvégzésére az első lépés egy olyan mesterséges intelligencia létrehozása felé, amely a játékok megoldásán túl valódi problémák megoldására is képes.

"A Rubik-kocka megoldása magában foglalja a szimbolikus, a matematikai és az elvont gondolkodás képességét, ezért egy mély tanulási technikákra épülő rendszerrel, amely képes ilyen logikai játékot megoldani, közelebb kerülünk egy olyan rendszerhez, amely képes gondolkodni, következtetni, tervezni és döntést hozni" - magyarázta Baldi professzor.

A vártnál sokkal kevesebb palagáz lehet Nagy-Britanniában
Szakértők szerint ötven helyett mindössze öt évre elegendő palagáz lehet a szigetországban, ami megkérdőjelezheti a hidraulikus repesztés (fracking) alkalmazásának létjogosultságát.
Humanoid robottal a fedélzetén startolt a Szojuz MSZ-14-es
A Bajkonurból csütörtökön felbocsátott Szojuz-MSZ-14-es űrhajó parancsnoki ülésében indult a Nemzetközi Űrállomásra a Fedor nevű, ember alakú robot, amelynek tervezői szerint fontos szerepe lesz a Holdon és más potenciális bolygókon létrehozandó bázisok felépítésében.
Fontos piacára tér vissza a Tungsram
Kültéri világítási termékek és más innovatív megoldások közös gyártását tervezi Egyiptomban a Tungsram és az egyiptomi Arab Szervezet az Iparosodásért (AOI) vállalat, erről írtak alá megállapodást Kairóban.
Megfontolandó javaslatok a dán robotikai szektorból
2025-re akár 25 ezer embert is foglalkoztathat a robotipar Dániában – a jelenlegi 8.500 alkalmazotthoz képest – és összebevétele elérheti az 52 milliárd dán koronát.
Magyar járműkommunikációs cég 11 millió dollárt kapott fejlesztésre
A Commsignia a tőkebefektetésből elsősorban fejlesztői bázisának növekedését finanszírozza, több mint 100 új, magas hozzáadott értékű munkahely létrehozását tervezik.