Automatizálás az autóiparban
Napjainkban az automatizálás az autógyártás szinte minden területére kiterjed, az alkatrészek és részegységek gyártásától egészen a végtermékig.

 

Az autóipar az elsők között alkalmazta mind a hagyományos ipari robotokat, mind a kobotokat, de már 2019-ben  – a Nemzetközi Robotikai Szövetség felmérése szerint – a kobotok alkalmazásában nagyobb növekedést tapasztaltak, mint a hagyományos ipari robotok esetén. A kérdés már csak az, hogy vajon az autógyártás mely problémás pontjai idézik elő a kobotok iránti kereslet növekedését?

A Universal Robots kobotjai egyre nagyobb teret nyernek az autóipari gyártásban rugalmasságuk, kis helyigényük, gyors anyagi megtérülésük és egyenletes teljesítőképességük miatt. Az autógyártás egyes részei már évtizedek óta nagymértékben automatizáltak, de vannak olyan feladatok, különösen az összeszerelésben, melyek továbbra is nagymértékben függnek a kétkezi munkától. Az olyan feladatoknál, mint a csavarozás, a UR kobotjainak rugalmassága és kis helyigénye rendkívül nagy előny az autógyártók számára.

Kobotok a gyártás igényeire szabva

"Az autógyártás nagy része olyan városi helyszíneken történik, ahol egyszerűen nem lehet további 100 ezer négyzetmétert találni a bővítéshez" – magyarázza Bom Madsen, a UR szoftver termékmenedzsere. "A kobotok egyik előnye a rugalmasságuk: bármilyen tájolásban felszerelhetők, a kockázatértékelést követően biztonsági elkerítés nélkül beüzemelhetők az emberek mellett, és a legkülönfélébb feladatokat is képesek sikeresen végrehajtani. A városi autógyártók számára döntő fontosságú az is, hogy a kobotok kis helyigényűek, ami azt jelenti, hogy könnyen beilleszthetők a meglévő gyártósorokba” – tette hozzá a szakember.

Az Opel például egy UR10 kobotot vetett be a németországi Eisenachban található, iparágvezető gyártóüzemében, hogy megszabadítsa a dolgozókat attól a feladattól, hogy a klímakompresszorokba csavarokat vezessenek be. Ennél a feladatnál azt vették észre, hogy a robotok javítják a dolgozók egészségügyi és biztonsági körülményeit, ugyanakkor egyenletes csavarozási teljesítményt is biztosítanak, így tökéletesek erre a munkára.

 

A kobotok egyik előnye a rugalmasságuk: bármilyen tájolásban felszerelhetők

 

Eközben Európa második legnagyobb autógyártója, a PSA-csoport hatalmas sochaux-i üzemében UR10 kobotokat telepített a karosszéria-összeszerelő egység csavarozási feladatainak ellátására. A telepítés eredményeként javultak a kezelők ergonómiai munkakörülményei és csökkentek a gyártási költségek.

Az olyan szigorúan szabályozott ágazatokban, mint az autógyártás, ahol a nyomon követhetőség kulcsfontosságú, a robotok segítenek a gyártóknak a gyártási folyamatok ellenőrzésében – mondta Sebastian Lars Lange, a UR globális ügyfélkapcsolati menedzsere, hozzátéve, hogy a UR robotok vonzereje túlmutat a csavarozási feladatokon: "Úgy látjuk, hogy kobotjainkat az autóiparban minőségellenőrzésre, kis alkatrészek összeszerelésére, adagolásra és a befejező alkalmazásoknál is használják. Célunk, hogy lehetővé tegyük az autóipar számára, hogy robotjainkat a gyártási folyamat minden részében bevethesse.

Például az e-sorozatú platformunkhoz készült új kábelcsomagot (Cable Suite) az autógyártók azon kérésére fejlesztettük ki, hogy nagyobb rugalmassággal integrálhassák e-sorozatú robotjainkat gyártósoraikba. Ha egy gyártósoron robot van, két dolog is elromolhat. Vagy meghibásodik a robot, vagy elszakad a robothoz vezető kábel. Az új csatlakozó biztosítja, hogy például a robot meghibásodása esetén a kábel és a telepítés a helyén maradjon.

Ezt követően a munkaerő leveheti a robotot, egy új robotot helyezhet ugyanarra a helyre, és újra csatlakoztathatja a kábelt. A UR egyik észak-amerikai autóipari ügyfele ezt a folyamatot a Formula-1-es boxkiállásoknál látott rendkívül gyors kerékcserékhez hasonlította, mert olyan gyorsan elvégezhető" – mondja Bom Madsen. Az e-Series új kábelcsomagja egy új, 12 méteres opciót is tartalmaz, amely még nagyobb rugalmasságot tesz lehetővé a kobotok telepítésében. Az autógyártók is ösztönözték az új e-Series Teach Pendant kifejlesztését, amely egy teljesen integrált 3 pozíciót engedélyező (3PE) eszközzel rendelkezik és a gyakorlott kezek számára rendkívül könnyen kezelhető.

 

Tavaly 3 millióra nőtt az ipari robotok száma a világon
 
A koronavírus-járvány miatt tavaly ugyan csak szerényen, 0,5 százalékkal nőtt - 384 ezerre -világszerte az ipari robotok eladása, ám ezzel is rekordszintű, 3 millió ipari robot működött globálisan a Nemzetközi Robotikai Szövetség (IFR) által Frankfurtban kiadott World Robotics 2021 Report jelentés szerint.
 
A nemzetközi szövetség azzal számol, hogy idén jelentősen, 13 százalékkal 435 ezerre nő az újonnan termelésbe kerülő ipari robotok száma a világon, jövőre pedig további, mintegy 6 százalék bővülés várható. A tavaly munkába állított robotok száma egyes országokban részben attól is függött, hogy a pandémia után mikor indult el a gazdasági kilábalás. A pandémia alakulásától függően Kínában a tavalyi év második negyedétől kezdett nőni az ipari robotok iránti kereslet, Észak-Amerikában ez a második fél évtől jelentkezett, Európában pedig valamivel később.
 
Továbbra is Ázsia a növekedés motorja
 
Tavaly is Ázsia volt az ipari robotok legnagyobb piaca a világon, az új robotok 71 százalékát itt állították munkába, ami növekedés a 2019. évi 67 százalékhoz képest. A térségen belül messze listavezető Kínában 20 százalékkal, 168 ezer 400-ra emelkedett az új robotok száma a termelésben. Ekkora növekedést egy év alatt eddig még egyetlen ország sem ért el a világon.
 
Kínába több mint 943 ezer ipari robot dolgozott tavaly, számuk idén meghaladja az 1 milliót. Ugyanakkor Európában a munkába helyezett robotok száma tavaly már a második egymást követő évben csökkent, 8 százalékkal 67 ezer 700-ra mérséklődött, különösen az autóipar kereslete csökkent, mintegy 20 százalékkal.
 
Németországban, amely a világ öt nagy ipari robotpiaca Kína, Japán az Egyesült Államok és Dél-Kora után, tavaly mintegy 22 ezer 300 új ipari robotot vettek termelésbe. Az európai robotpiac legnagyobb szelete Németországé volt tavaly, 33 százalékkal, amelyet Olaszország követett 13 százalékkal és Franciaország 8 százalékkal.
 
Az ipari robotok második legnagyobb piaca Japán, az itt eladott gépek száma tavaly 38 ezer 653 volt, ami 23 százalék csökkenés 2019-hez viszonyítva és elsősorban az elhúzódó koronavírus-járvánnyal függ össze. Japánban tavaly 374 ezer ipari robot volt.
 
Az amerikai kontinensen működő ipari robotok 79 százaléka az Egyesült Államokban található. A lista második helyezettje Mexikó 9 százalékkal, a harmadik pedig Kanada, 7 százalékkal. Az Egyesült Államokban tavaly 8 százalékkal kevesebb ipari robotot állítottak a termelésbe, mint 2019-ben. Ezzel már a második évben jegyeztek fel csökkenést nyolc év töretlen növekedés után.
 
Tavaly az amerikai autóipar 10 ezer 949 ipari robotot állított munkába, 19 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál. A Nemzetközi Robotikai Szövetség (IFR) azzal számol, hogy idén 13 százalékkal, 435 ezerre nő az újonnan termelésbe kerülő ipari robotok száma a világon, jövőre pedig további mintegy 6 százalék bővülés várható. (MTI)

 

Új globális IoT kiberbiztonsági szabvány a Xiaomitól
A kínai technológiai gyártó új, az IoT termékeket használó ügyfelei adatvédelmét és biztonságát szolgáló globális minőségi szabványra alkotott javaslatot.
IT biztonsági előrejelzés: 2022 várható veszélyei
Új év, új lehetőségek, szokták mondani! Ám míg pár éve ilyenkor a legtöbben a munkahelyi előléptetésre, a fogyókúrára, vagy az egészségesebb életmódra váltásra gondoltak csak, addig manapság bekerülhet az újévi fogadalmak listájába az új IT biztonsági kihívások elleni hatékonyabb védekezés is.
A következő évtizedben összeolvad a fizikai és a virtuális valóság
Az elmúlt évtizedben számos ígéretes virtuális- és kiterjesztett valóság (VR/AR) alapú megoldás született, a mindennapjainkat azonban mégsem szőtte át eddig a technológia. Öt terület, ahol robbanhat a VR/AR a következő években.
Milyen lesz a jövő munkahelye?
A hibrid munkavégzés során fennakadásokat okozhat a munkakörnyezet folyamatos változása. Az együttműködés hatékonyságának növelése érdekében a Dell Technologies vázolt pár potenciális megoldást, amelyek a jövő munkahelyének szerves részei lehetnek.
Tíz éves csúcson a vezérigazgatói optimizmus
Világszerte a vezetők 77%-a szerint erősödni fog a globális gazdaság az előttünk álló évben, csupán 15%-uk számít visszaesésre.