A Brnói Vásárvállalat szeptembertől folytatja a megszakadt szezont
"Remélem, hogy az elkövetkező hónapokban a Cseh Köztársaságban és egész Európában rendeződik a helyzet, és augusztus végétől újraindíthatjuk a vásári szezont."- mondja Jiří Kuliš ügyvezető igazgató a Brnói Vásárvállalat jelenlegi helyzetéről.

 

A koronavírus járvány hogyan érintette Önöket?

A vállalatnál senki sem betegedett meg, de a vírus súlyosan érintette a cég egészségét. Február elején a düsseldorfi német részlegünket, majd pedig minket is. Ezzel nem állunk egyedül. Az egész vásári világ teljes mértékben ki van szolgáltatva a vírusnak, Kínától Európán át az Egyesült Államokig. A korábban nagyon jól működő európai vásárnaptár – így a miénk is – összeomlott, és most bizonyára sok változtatást igényel. Úgy hiszem,   a kiállítók is rendkívülinek ítélik meg a helyzetet, és nem fogják azt mondani: „Ha most nem volt vásár, nekünk legközelebb már nem is kell”. Tehát nagyon bízom benne, hogy a vásárok nyújtotta platformot továbbra is igénybe veszik.

Mi a helyzet a Cseh Köztársaságban?

A kormány gyorsan meghozta a drasztikus intézkedéseket, a határok lezárását is beleértve. Megállt az élet. Kiosztottuk a maszkokat és betartottuk a higiéniai előírásokat. Így a járvány ellenőrzés alatt áll, a számok is biztatóak. Másrészt a gazdaság komoly károkat szenvedett. Mi is. A vásárokat, valamint a tömegrendezvényeket, például fesztiválokat, koncerteket, sporteseményeket betiltották. Mi visszautasítottuk, hogy a tömegrendezvények szinte meghatározhatatlan kategóriájában egy kalap alá vegyék a vásárokat a fesztiválokkal és a futballal.

 

 

Hiszen logisztikai szempontból a vásárok bevásárlóközpontnak tekinthetők, és azt követeltük, hogy vegyék ki a vásárokat ebből a közös kosárból. A vásárok elsősorban B2B platformként működnek, ahol kereskedők találkoznak, nem pedig a nagyközönség. A kormányoknak ezt figyelembe kell venniük.

Az Önök vásárait is sokan látogatják.

Bizonyos esetekben 50–100 ezer ember látogat el egy-egy vásárunkra, de nem egyetlen napon, hanem több nap alatt. A látogatók a nap folyamán eloszlanak a brnói vásárközpont óriási területén. Ez a mi fő érvünk. Ez nem egy stadion, ahol húszezer ember van jelen egyidejűleg. A vásárok szervezőinek komoly tapasztalata van a személyforgalom szabályozásában. Nem látom be, miért kellene a kormányoknak betiltani a kiállításokat, míg a bevásárlóközpontok nyitva lehetnek. Hiszen ez diszkrimináció.

Van-e a cseh kormánynak ütemterve az intézkedések enyhítésére?

Van egy ütemterv, amely a járványveszély csökkenésétől függ. A nyári fesztiválokat, tömegrendezvényeket betiltották, de a bevásárlóközpontok nyitása előre láthatóan június elejére várható. Szándékunkban áll a megszakadt vásári szezont augusztus végén a Styl / Kabo vásárokkal újraindítani. Mi nem fesztivál vagyunk, hanem vásár, amely logisztikai szempontból ugyanolyan, mint egy bevásárlóközpont vagy egy szupermarket. A vásárok tulajdonképpen B2B szupermarketek. A kormány felé ezt kommunikáljuk, kérve, hogy engedélyezzék a nyitást.

Az aktuális vásártiltás mellett még milyen nehézségekkel küzdenek?

A legnagyobb akadályt a schengeni térség lezárt országhatárai jelentik. Ebben az értelemben az EU megszűnt létezni. A más országokból utazók nem léphetnek be Európába. Ez nagy problémát jelent a vásárok szempontjából, különösképpen a nemzetközi vásárokat illetően. Például a kiállítók fele és a látogatók egyötöde Csehországon kívülről érkezik a brnói nemzetközi gépipari vásárra, az MSV-re. Számunkra fontosak azok a kiállítók is, akik Németországból, Olaszországból, Ausztriából, Szlovákiából és Svájcból, valamint Kínából, Indiából, Törökországból vagy Oroszországból érkeznek. A kiállítók a szomszédos országok látogatóit is várják. Az utazásnak problémamentesnek kell lennie, ennek hiányában egyetlen nemzetközi vásár sem működhet.

Vannak a vásárokra nézve további nehézségek?

A vásárdátumok tömegesen változnak egész Európában. Az új vásárnaptár 2020 őszén és 2021 tavaszán nagyon tele lesz. Sok hasonló témájú szakvásárt fognak közel azonos időben megrendezni. Így kikerülhetetlen a versenyhelyzet. Paradox módon ez a regionális vásárokat erősítheti. Megváltoztattuk legfontosabb ipari vásárunk előkészítési terveit, hogy a kiállítók biztosak lehessenek a rendezvény megvalósulásában.

Milyen vásárokat kellett Önöknél törölni?

A tavaszi hónapok, így március és április a legzsúfoltabbak a vásárközpontban. Fájdalmas volt törölni Európa harmadik legnagyobb mezőgazdasági technológiai vásárát, a TECHAGRO-t, valamint a vendég rendezvényünket, az Amper elektrotechnikai vásárt és a SALIMA-t, az élelmiszeripari és élelmiszer-technológiai vásárunkat.

 

Jiří Kuliš: Leginkább azt kívánom az MSV-nek, hogy az embereknek ne kelljen maszkot viselni és kezet foghassanak egymással

 

A borászok várakozással tekintettek a nemzetközi borversenyre és kiállításra, amelyre a világ minden tájáról szakemberek ezreit vártuk. Megállapodtunk a szakmai szövetségekkel, hogy a TECHAGRO-t 2021 áprilisában szervezzük meg, és találtunk egy novemberi alternatív időpontot a SALIMA számára is. Ez a dátum a SALIMA estében még megfelelőbbnek tűnik.

A Brnói Vásárvállalat zászlóshajója az MSV nemzetközi gépipari vásár. Hogy állnak ennek előkészületeivel?

Az elmúlt években még március közepén is viszonylag magas volt az érdeklődés. Most mindenki kivár. Mi és a kiállítók bizonytalanok vagyunk, szükségünk van a fényre az alagút végén és szükségünk van a bizalomra. A csehországi rendkívüli helyzet meghosszabbítása és az általa generált további bizonytalanság miatt a jelentkezési határidőt április végére, majd pedig májusra módosítottuk. Megkérünk mindenkit, aki még bizonytalan, hogy bátran adja be jelentkezését. A számlázásra csak később fog sor kerülni, azonban az előkészítést – bár megkésve – de el kell kezdenünk.

Mi a helyzet a Csehországon kívüli kiállítókkal?

Terveink szerint a partnerország Oroszország lesz. Bár az ottani járványhelyzet pillanatnyilag nem túl jó, az orosz minisztérium megerősítette részvételi szándékát. Jelentős számú kínai és indiai vállalat szeretne kiállítóként bemutatkozni az MSV-n. Vannak visszatérő kiállítóink Törökországból és más nem EU-s országból is. Egyes külföldi kiállítók továbbra is tétováznak, nem tudják, hogy ideutazhatnak-e. Közben tárgyalunk  a cseh kormánnyal, hogy az üzleti célú utazás, így pl. a vásárokra történő utazás engedélyezett legyen.

Ön hogyan látja az idei MSV-t?

Mivel optimista vagyok, az idei MSV gépipari vásárt a gazdaság és az ipar újraindulási platformjának látom. Leginkább azt kívánom az MSV-nek, hogy az embereknek ne kelljen maszkot viselni és kezet foghassanak egymással.

A jelenlegi helyzet vajon a személyes kapcsolatépítés fontosságát fogja bizonyítani, vagy inkább a digitális platformok versenyképességét növeli?

Engem a jelenlegi helyzet sok szempontból arra emlékeztet, amit a new york-i Világkereskedelmi Központ elleni támadás kapcsán Amerikában tapasztaltam. Már akkoriban szóba került az internetes virtuális vásárok és videó-konferenciák témája, a vásárok megszűnése. Ez azonban nem történt meg. A digitális konferenciák csak pótlást jelentenek. Ezen kívül képernyőn nem néznek ki olyan jól az emberek – ez főleg személyesen rám vonatkozik, így én kerülöm a videokonferenciákat. A vállalatvezetők minden interjúban kiemelik, hogy hiányolják a személyes kapcsolatot üzleti partnereikkel és alkalmazottaikkal.

Az Önök alkalmazottai most mit csinálnak?

A Cseh Köztársaságban a „nem-alkalmazottak” kifejezést használjuk az olyan személyekre utalva, akik rövidített munkavégzés miatti állami támogatásban részesülnek. A menedzsment és a középvezetés egy része a napi válságintézkedésekkel foglalkozik. Az idei MSV és a 2021-es rendezvények előkészítésén dolgozó kollégák az otthonukban dolgoznak. Úgy látom, hogy ezt nem nagyon élvezik, és szeretnének visszatérni az irodába. A Home Office és a Skype nem megoldás. A fontos döntések élénk megbeszéléseket és közös gondolkodást igényelnek.

Kap valamilyen állami támogatást a Brnói Vásárvállalat?

Attól tartok, hogy a döntéshozók teljesen megfeledkeztek arról, hogy éppen mi voltunk az elsők, akiket száz százalékban érintettek a korlátozások. Most az éttermek, a turizmus és a szállodák állnak a figyelem központjában. De a szállodák és a többiek általában nagyon függenek a vásároktól. Ha mi szenvedünk, akkor ők is szenvednek. Minden lehetséges állami adókedvezményt, támogatást vagy kompenzációt igénybe fogunk venni. De ezek közül valójában egyik sem segít nekünk. Arra van szükségünk, hogy tevékenységünk folytatását és a határokat átlépő utazást engedélyezzék, és mielőbb visszatérjen az élet a megszokott kerékvágásba.

 

Magyarországi képviselet:
BD-Expo Kft.
Seregi Katalin
Tel.: 346-0273
E-mail: office@bdexpo.hu
www.bdexpo.hu

 

Az ipar után az egészségügyet is átalakítja a digitalizáció
Ahogy a gyártóiparban megjelent ipar 4.0 megoldások, úgy az adatalapú szolgáltatások tömeges elterjedése két évtizeden belül alapjaiban változtatja meg az egészségügy működését.
Robotrendszer a síküveggyártásban
Az ABB legnagyobb terhelhetőségű, többfunckiós robotjával valósult meg a Guardian Orosházi síküveggyárának új, biztonságos, hatékonyabb, gyorsabb üvegtábla rakodási rendszere.
IoT és feladatorientált robotok a legújabb trendek között
Már nem olyan távoli jövő a készpénz teljes eltűnése vagy az okosautók általános térhódítása, és tíz év múlva már a 6G is elterjed.
Gyorsabb eszközadat elérés segíti a tervezőket
Idén június elején jelent meg az alkatrész- és eszközadatok elérését online lehetővé tevő Eplan Data Portal legújabb verziója.
Termelésütemezés napjainkban
"Egy termelésütemező rendszerbe való beruházás sokkal nagyobb érték, mint egy gépberuházás! De ezt ma még sokan nem értik! De amikor majd ők is rálépnek erre az útra, és megismerik a lean-t, a termelésütemezést, akkor majd megértik ennek az értékét!"